Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkelstamvei i Norge


guzzi

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det jobbes med å lage et komplett stamveinett for sykkel i Norge? Jeg tenker ikke på at det skal utarbeides sykkelveier i fysisk forstand, men å skilte og tilrettelegge eksisterende småveier, sykkelstier, fjellveier, skogsveier etc i et sammenhengende nettverk slik som de har gjort det i mange andre land?

Det er gjort noen patetiske forsøk på å skilte noe i Trondheim og Trøndelag, men det er både lite sammenhengende og til tider misvisende og samtidig lite brukervennlig da det er skiltet langs E6 og at det er mange huller hvor både skilt og sykkelbane ikke er eksisterende.

(ex: Størenruten som er skiltet fra byen har flere "manglende" strekninger. Det er skiltet bruddvis og delt og i all hovedsak langs sykkelbanen langs E6 som overhode ikke er et område hvor det er idyllisk å sykle.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I disse klimatider, virker det som om sykkel er totalt ignorert. Antallet syklister øker, noe som burde bli satt pris på, men sannheten er at økenede antall syklister i trafikken, ikke blir satt veldig stor pris av verken av bilister eller fotgjengere. Jeg opplever selv å få kjeft og en finger uansett om jeg sykler på gangvei eller vei, det groveste eksemplet i Drammen, en buss presser meg av veien i en sving og jeg får akkurat kastet meg av veien og opp på fortauet. Hva venter på fortauet?? Jo, kjeft fra en middelaldrende kar med 25 kg for mye over beltespenna for at jeg sykler på fortauet.

Heldigvis er jeg mest i skogen, langt unna folk og biler :wink:

Men tilbake til tema, det bør helt klart komme på banen en plan som du etterlyser her. Det bør også skje noe med bevistgjøring på regler, særlig fra bilisters side. Flere stygge ulykker mellom bil og syklist i år, bør være en tankevekker. I drammens-området er vi kanskje blandt de heldige når det gjelder skilting og tilgang på sykkelveier, men det er neppe representativt for resten av landet.

På tide å få politikerne på banen her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å få politikerne på banen her!

Ja, for det hjelper :roll:

Jeg kjøpte sykkel i Oslo tidligere i år og syklet hjem igjen til ca Sandefjord. Dette var ikke alltid like lett, første utfordring var å komme ut av Oslo, her hadde jeg regnet med at det skulle være bra, men det ble endel banning.

Så kom jeg ned til Drammen, her også ikke alltid like lett, men siden jeg er kjent her så fant jeg frem, men for fremmede ville det blitt vanskelig. Dårlig skilting var kjerneproblemet.

Kom meg ut av Drammen og da ble det interessant siden nye E18 var stengt (tunnellene), ned mot Sande og Holmestrand var jeg tvunget til å sykle på E18, ikke morro! Hvor er sykkelstiene her??

Videre tok jeg indre veier som ikke har så mye trafikk, men her blir problemet at veien er i så dårlig befatning at det er tragisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen uker siden kjørte jeg fra Kongsberg retning Egersund via E45, Setesdal, Ryfylkheiane. Da så jeg flere langdistanse sykkelruter som var merket godt skiltet. Rutene bruke de små (og bratte) fjellveiene. Mye 10% stigning eller daling. Noen av dem med veldig bra asfalt og fint utsikt.

Fra Oslo (Lysaker) til Høvik er et passe bra skiltet, selv om skiltene noen ganger kommer litt sent, slik at du allrede står stille midt i krysset før du ser det. Jeg klarte i hvert fall å finne fram til Sandvika vha. skilting. Men så havner du i Sandvika og der må du kjøre gjennom et butikksenter for å komme på andre siden av byen. Noe du ikke hadde kommet på hvis du ikke var kjent i området. Og videre mot Asker mangler også skilting.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.