Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hva er raskeste vei fra Mesmogtind til Kvitskardstinden?

Har forstått det slik at man kan velge mellom å gå nede i løs bratt li til høyre og å ta seg ned eggen.

Å velge eggen krever vel rapellering? Hvor mange taulengder?

:x

Annonse
Skrevet

Å gå eggen direkte ned fra Mesmogtind er vel regnet som klatring, og ikke å anbefale uten sikringutstyr. Dette er imidlertid den korteste veien mellom de to toppene.

Du kan imidlertid gå slik jeg gjorde i fjor...

1) Fra toppen av Mesmogtind, ta deg ned igjen til skardet mellom denne og Langedalstind. Fra skardet og opp/ned på Mesmogtind er det nokså bratt, men hvis man er litt oppmerksom ser man at noe kan omgås litt nede i høyresiden.

2) Fra skardet mellom Mesmogtind og Langedalstind tar du deg ned til Kvitskardet (skardet mellom Mesmogtind og Kvitskardtind). Her er det bratt og løs og fæl ur, og det lønner seg å være litt oppmerksom på hvor man går slik at vanskelighetene ikke blir større enn nødvendig.

3) Fra Kvitskardet er det lettgått og stabil ur helt opp til toppen av Kvitskardtind.

Fra Kvitskardtind mener jeg det skal være mulig å ta seg ned i Svartdalen, har imidlertid ikke gått slik selv. Jeg gikk ned fra Kvitskardtind ved å følge eggen mot Torfinnstindene et lite stykke for så og skrå nedover i retning sørligste del av Langedalen. Da er det ikke så langt til Torfinnsbu.

Fra skardet mellom Mesmogtind og Langedalstind går det også an å ta seg opp på Langedalstind. Derfra kan man med litt lett klyving ta seg hele veien ned til Gjendebu over alle 4 Svartdalspiggene, eventuelt gå ned i Langedalens norddel (nord for bandet) i bratt ur/sva og ned til Gjendebu.

Skrevet

Takk for raskt svar, Gringo. :wink:

Høres ut som det frister mer med rapell ned eggen enn å gå ned den løse ura siden turkomoisene mine er mer glade i luft enn i løs stein. Ser an dette når vi kommer sørfra på vei opp i skaret mellom Langedaltinden og Mesmogtind. Det ryktes jo at det er mye snø i fjellet i år så da kan det jo være at mye av den løse ura er snødekt og stabil.

Noen som vet om man trenger mer enn ett tau ned eggen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.