Gå til innhold
  • Bli medlem

Fosser i Drammensvassdraget under flommen juli 2007

Erling

Anbefalte innlegg

I går tittet jeg på Hellefoss, Døvikfoss, Kongsfoss, Haugfoss, Embretsfoss, Gravfoss, Kaggefoss og Gravfoss. Alle fossene ligger i nedre del av Drammensvassdraget, det vil si nedenfor Krøderen og Tyrifjorden. Det er kraftstasjoner i alle fossene, med mulig unntak av Haugfoss. Mesteparten av vannet går nå forbi kraftstasjonene.

Den flotteste og mest imponerende av dem var utvilsomt Haugfoss. Det er jo enkelt å komme til denne fossen like ved Blåfarveverket. Fossen var på det største torsdag 5.juli ved 12-tiden så jeg fikk den på det største - har sikkert gått ned litt siden det.

Overløpet for Kaggefoss kraftstasjon var også et imponerende syn hvis man finner stien gjennom skogen nedover til stedet hvor fossen gjør en 90 graders sving. Tror det er 2-300 meter å gå nedover mot elva. Jeg tror den fossen er på det største akkurat nå fredag formiddag, men den vil neppe gå ned så mye fremover.

Elva nede ved Hokksund, Mjøndalen og Drammen går nå på cirka 1400 m3/s. I går var det ca 1350 m3/s.

Hellefossen er forøvrig det stedet jeg fikk en laks på 8,8 kg sankt Hansaften på ca 350 m3/s. For meg er det helt utenkelig å fiske der nå.

En tur i dag eller lørdag for å se på noen av fossene kan anbefales hvis man blir fascinert av store vannmasser.

post-95-13347447665_thumb.jpg

post-95-133474476663_thumb.jpg

post-95-13347447668_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for tipset om Haugfoss Erling! :) Vi dro i ens ærend for å se den fossen idag lørdag, men naturlig nok ble det brukt litt tid på Blaafarveverket også når vi først var der. Fossen har nok krympet litt siden du var der, men ikke fryktelig mye. Det brølte temmelig voldsomt idag også. Imponerende krefter! 8) Jenteungen på 2 og et halvt år var minst like begeistret som pappaen sin tror jeg. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset om Haugfoss Erling! :D Vi dro i ens ærend for å se den fossen idag lørdag, men naturlig nok ble det brukt litt tid på Blaafarveverket også når vi først var der. Fossen har nok krympet litt siden du var der, men ikke fryktelig mye. Det brølte temmelig voldsomt idag også. Imponerende krefter! :? Jenteungen på 2 og et halvt år var minst like begeistret som pappaen sin tror jeg. :)

Det meste som gikk i den fossen var 227 m3/s rundt 06 torsdag morgen. Jeg var der ca kl 12 når det var 220 m3/s som er ca 15 % mer enn 50-årsflom.

Da du var der på lørdag gikk det ikke mer enn rundt 120 m3/s. Det tilsvarer omlag 5-årsflom tror jeg. Så det kan gå litt tid før du får oppleve noe slikt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette er jo verre enn å se vidåpne ølkraner fylle gater og rennesteiner med god leskende sommerdrikke i døgnvis :)

Forøvrig fasinerende bilder Erling.

Har du noen oversikt over hvor mange KWh som fosset rett ut i fjorden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette er jo verre enn å se vidåpne ølkraner fylle gater og rennesteiner med god leskende sommerdrikke i døgnvis :)

Forøvrig fasinerende bilder Erling.

Har du noen oversikt over hvor mange KWh som fosset rett ut i fjorden??

Jeg synes ikke det er så ille å se alt dette buldrende vannet. Det er jo fint at vi ikke klarer å temme naturen helt. Tipper forøvrig det hadde vært mindre vann i fossene hadde vinteren vært kaldere og det hadde kommet mindre snømengder i vinter. Magasinene var vel rimelig fulle før regnværet startet.

Dette er rent overslagsmessig, jeg har ikke nok detaljkunnskap om dette, men her er noe etter noen raske trykk på kalkulatoren: Nedenfor Tyrifjorden og Krøderen har det rent over vann i de kraftverkene som er der som tilsvarer 1 million kWh pr.time i ca 10 dager. Hvis alt vannet kunne vært brukt i krafverkene hadde det vært nok til å forsyne hele Oslo i 10 dager nå i sommer. Og vannet som rant forbi kunne da ha gitt 40 millioner kroner i inntekter. Men det er jo mange kraftverker lenger oppe i Drammensvassdraget også så vanntapet er nok mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da du var der på lørdag gikk det ikke mer enn rundt 120 m3/s. Det tilsvarer omlag 5-årsflom tror jeg. Så det kan gå litt tid før du får oppleve noe slikt igjen.

Skulle vært raskere på avtrekkeren da skjønner jeg. Så den hadde minket såpass mye til lørdagen ja. Men den ser stor ut på bildene vi tok også, selv om jeg ser at det strømmer mer vann da du var der. Et flott skue var det allikevel. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.