Gå til innhold
  • Bli medlem

Mot en ny topptursesong


Torgeir

Anbefalte innlegg

Det går mot lysere tider, og forventningene til kommende topptursesong stiger. Deilig å se at dagene blir litt lengre for hvert døgn som går. Foreløpig holder jeg meg til fjell og bakker nær vestlandets hovedstad, men snart er tiden inne for å dra til Jotunheimen igjen. Gleder meg noe vanvittig :roll:

Vinterstid er det ikke helt enkelt å komme seg til Jotunheimen fra vest. Det enkleste er vel å dra inn til Tyin eller Turtagrø, ellers må man kjøre rundt "halve Sør-Norge" for å komme bort på østsiden. Alt blir enklere når veiene over Sognefjellet og Valdresflya åpner.

Men så kommer det dere kan hjelpe med; hva med alle småveiene innover i fjellet? Når åpner disse, hvor langt er de vinterbrøytet, osv. Hvor nært kan man komme med en vanlig bil før snøen er borte? Hvor bør vårskituren starte..?

Områdene jeg har i tankene er særlig disse:

- Nautgardstind og Stornubben

- Kvitingskjølen

...og noen utenfor Jotunheimen:

- Gråhøe i Reinheimen

- Hø'ene mellom Lom og Hestbrepiggan

- Lodalskåpa og Brenibba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæ? Mot en ny topptursesong? Når var det forrige sluttet? :roll:

Når det gjelder Kvitingskjølen, er vel denne tilgjengelig hele året. Seterveien fra Rv 15, ved Graffer, og til Soleggen blir brøytet så det er bare å ta turen. Bilen parkeres ved Soleggen.

Nautgardstind og Stornubben er like tilgjengelige om vinteren som om sommeren fra østsiden. RV 51 er brøytet frem til Maurvang/Gjendesheim. Veien inn til Gjendesheim er imidlertid stengt.

Når det gjelder hø'ene mellom Lom og Hestbrepiggan ville jeg tatt en telefon til drosjeselskapet i Lom. De kjenner garantert til hvor det brøytes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hø`ene (og Hestbrepiggane) når du vel enklast frå Netosætri, avkøyring mellom Galdesand og Elveseter. Er normalt brøyta tidsnok til vårskiturar.

Bødalen er utgangspunktet for den kortaste turen på Lodalskåpa og Brenibba, men Brattebakken er tung. Du greier nok begge toppane på ein dag frå setra, men take care for evnt. bresprekker :).

Inntil noko av dette vert aktuelt får du hygge deg på Gullfjellet og Ulriken. Hels dei frå meg :)

Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hø`ene (og Hestbrepiggane) når du vel enklast frå Netosætri, avkøyring mellom Galdesand og Elveseter. Er normalt brøyta tidsnok til vårskiturar.

Brøytes til gården 1-2 km før Netosætri. Videre til sætra brøytes det ikke, så veien er farbar normalt først i mai når snøen i veien har smeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei Torgeir.

Gikk runden over Kvitingskjølen, østre, vestre og nordre,

sønd. 25 januar.

Startet fra Brimi Fjellstue, brukte 8 t tur/retur.

Nå er jo østlige og nordre deler av " heimen " normalt

snøfattig, men nå var det nesten bart, skiene måtte av rett som det var. Ble noe bedre i 1600 m høyde.

Anbefaler den turen litt senere på vinteren, hvis det kommer mer snø da !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er jo aldri særlig med snø i østjotunheimen, så det der er vel ikke noe oppsiktsvekkende. Syns det virker som det har snødd en hel del på sognefjellet, noen som vet bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant det Espen, men jeg trodde bare det var litt bedre i øst-Jotunheimen nå i og med at det har kommet en del nedbør på østlandet i det siste (Oslo har dobbelt så mye nedbør som normalt). Men det har vel nok en gang ikke gitt så mye snø i østlige deler av Jotunheimen...

Husker bare selv da jeg var på Kvitingskjølen. Da var det helt hvitt og nesten ikke en stein å se over 1500 m, men det var riktignok så sent som 18.mai 1997. Og da hadde ukene før vært nedbørrike og kjølige.

Syns det virker som det har snødd en hel del på sognefjellet, noen som vet bedre?

Det meldes ihvertfall om stor snøskredfare og vanskelige kjøreforhold i vestlige fjellstrøk. Og Stryn har mest nedbør i landet de siste 12 timene (mellom kl.1900 igår og 0700 imorges), med 38 mm ifølge: http://met.no/index.shtml

Da bør jo Sognefjellet ha fått litt også :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.