Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe eit fjell?


FU

Anbefalte innlegg

Annonse
Trodde ikke jeg var sosialist :?:?: , men jeg ønsker at fjellene skal være felleseie.... :)

Vel, grunn er grunn uansett om det er myr eller fjell og allemannsretten er uavhengig av hvem som er grunneier. Det at dette fjellet er i privat eie endrer seg ikke med dette salget. Det som er interessant er hva den nye grunneieren ønsker å bruke det til, og hva regulerende myndigheter lar ham/henne få lov til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt uendelige mengder med penger, hadde jeg nok vurdert å kjøpe noen fjell eller den indrefileten på Hardangervidda som var til salgs. Dette for å sikre området mot utbygging og investorer. Man kan alltid donere det til staten som nationalpark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan alltid donere det til staten som nationalpark.
Nja.. ikke helt enig. Det aller beste vern er ofte grådige private grunneiere som ikke tillater fiske (for andre enn rikinger), som ikke tillater hyttebygging (kun har egen utleie av svindyre hytter), ikke tillater jakt (for andre enn rikinger) og som stenger alle innfartsårer til eiendommen med bom (utenom de som har nøkkel til hyttene).

Grunnen til at jeg nevner det er at brorparten av en nabokommune av oss her er eid av en riking som har denne innstillingen. (Det er en av Norges største private eiendommer - Over 650.000 dekar, altså 40% større enn hele Oslo fylkeskommune). Og det funker så bra at det er ikke et menneske å se i disse områdene, nesten ikke en sti.

Om det blir NP blir det en masse mennesker som ferdes i området kun fordi det er NP og det trenger ikke å være en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. ikke helt enig. Det aller beste vern er ofte grådige private grunneiere som ikke tillater fiske (for andre enn rikinger), som ikke tillater hyttebygging (kun har egen utleie av svindyre hytter), ikke tillater jakt (for andre enn rikinger) og som stenger alle innfartsårer til eiendommen med bom (utenom de som har nøkkel til hyttene).

Grunnen til at jeg nevner det er at brorparten av en nabokommune av oss her er eid av en riking som har denne innstillingen. (Det er en av Norges største private eiendommer - Over 650.000 dekar, altså 40% større enn hele Oslo fylkeskommune). Og det funker så bra at det er ikke et menneske å se i disse områdene, nesten ikke en sti.

Om det blir NP blir det en masse mennesker som ferdes i området kun fordi det er NP og det trenger ikke å være en fordel.

Det spørs hva som er formålet med prosjektet. Jeg synes det er kjekt å ha et ekstra område som er tilgjengelig for umotorisert friluftsliv. Du vil tydeligvis verne landskapet så godt som mulig. Da stemmer det er at det er best at det ferdes færrest mulig mennesker. Men jeg mener at umotorisert ferdsel ikke behøver å gjøre så mye skade til landskapet. Jeg vet at stiene kan bli til stygge sår når de blir brukt veldig mye. Men tross alt skader det ikke resten av landskapet utenfor stiene. Utenfor stiene vil folk gå og telte i ny og ne og det tåler naturen.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.