Gå til innhold
  • Bli medlem

Flerdagerstur i mid juli


Nilli

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er fra Østerrike og har tenkt til å ta en flerdagers-tur (4 - 6 dager, avhengig av været) gjennom Hardangervidda i mid juli. Dessverre er jeg ikke særlig kjent med norske fjellforhold - unntatt Rallarvegen som jeg har tatt til fots og med sykkel i September - men jeg har god fjellerfaring fra Østerrike og Skottland (West Highland Way) og er godt til fots.

Største spørsmålet som stilles for meg er om det er fortsatt snø i mid juli - jeg er lei av snø om sommeren og kan ikke ta ferier i august :wink:

Jeg har lyst til å starte turen fra Finse og går sør-øst-over (Finse, Krækkja, Dyranut, Hedlo, Stavali, Kinsarvik : ellers en tur til Haukeliseter - jeg har litt studert turkart fra Hardangervidda Vest og Eidfjord). Hvordan er det med merket fotruter – er de godt synlige?

Jeg skal ikke ta med telt siden jeg er alene på tur og så er jeg avhengig av hyttene. Jeg har lest at man alltid får plass og at det finnes mat selv på ubetjente hytter – hvordan er det?

Jeg er takknemlig for turforslag og andre tips :D

Manuela

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal nok ikke utelukkes at det fortsatt er snø i midten av juli nei. Foreløpig er det iallfall en del snø igjen:

http://www.bt.no/kamera/article147.ece

T-merkede ruter er generelt godt merket og lette å følge, men det er allikevel viktig å ikke bare ta med seg kartet men også å vite hvordan man bruker det.

Du vil alltid få plass på en DNT hytte, men det er ikke sikkert det blir egen seng på eget rom, for å si det sånn. Såpass tidlig i sesongen bør det imidlertid gå greit å få en OK sengeplass.

DNT skiller på tre typer hytter:

Betjente: Her er det betjening som lager mat for deg og vasker rommet ditt etter at du har dratt.

Selvbetjent: Her er det ingen betjening, men det er et matlager man kan kjøpe proviant fra. Betal kontant eller med bankgiro. Du må selv sørge for vasking og rydding før du drar

Ubetjent: Samme som selvbetjent, men uten mat. Husk at du må betale for selve overattingen også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hardangervidda ligger såpass høyt at det pleier å ligge noen snøfonner igjen i slutten av juli på skyggesiden av toppene. Du må regne med å måtte krysse noen. Hvis du ikke orker det, må du kanskje velge et annet område som er mindre høyt.

Turisthyttenens status står angitt på kartet. De som er helt røde, er betjente, de som er halv rød, halv hvit er selvbetjente og de helt hvite er ubetjente. I de selvbetjente kan du også kjøpe ekstra mat til å ta med til neste hytte. Men jeg tror det lønner seg å ta med lett turmat og lunsj hjemmefra for de dagene du bor på ubetjent hytte. Hvis alle senger er opptatte, kan du ligge på madrass på gulvet.

Kjenner du til denne siden:

http://www.turistforeningen.no/turplanlegger/cabin.php?lo_id=NO_harda

Ser ikke ut til at det er så mange ubetjente hytter der.

På venstre siden av skjermen, finner du også en link som forteller om hvordan det er å bo på selvbetjente hytter.

Merkingen av ruter varierer litt, avhengig av om de er nymerket eller gammelt. Man kan som regel følge dem uten at man trenger kart. Men når merkingen er litt slitt, kan kart være nødvendig. Ellers er det også veldig kjekt å kunne sjekke på kartet hvor langt du har kommet. Stien er som regel godt synlig så lenge den går gjennom mykt terreng. Men over stein og gjennom steinur er du avhengig av varder eller rød maling.

Lykke til,

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

takk for svarene deres.

Jeg har sjekket litt på nettet i det siste (turistforeningen.no er en veldig god side) og jeg regelmessig ser på nettkameraer. Det er bare litt rart for meg å realisere at det fortsatt finnes snø på 1200 m i Hardangervidda når det ikke er isbre. På østerrikske fjell på 2000 m finnes det ingen snø og det er midt i sesong allerede. Der er jo bare krevendere å gå gjennom snøfelder.

Klart skal jeg har kart og kompass med, men allikevel er det godt å vite at merkinger er godt synlige.

Jeg er ikke så sikker på turen enda siden jeg har konsentrert meg mer på den vestlige delen. Noen turforslag?

Hvis det er grei vær skal jeg starte turen på 15./16. juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du går egentlig ikke gjennom snøfelt, men oppå, siden snøen er hardt.

Turen til Haukeliseter anbefales. Jeg har gått den i omvendt retning, Haukeliseter - Eidsfjord. Jeg gikk den for lenge siden siste uke i juli og første uke i august. Rundt Haukeli var det en del snøfelt. Rundt Eidsfjord ikke noe. Så du kan også vurdere å krysse på tvers, fra Eidsfjord mot sørøst. Men merk at østsiden er ganske flat. Rundt Finse/jøkulen pleier det å ligge en del snø igjen.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.