Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjendealpene - 4 dagers topptur - Ønsker innspill


mor10

Anbefalte innlegg

Vi er to voksne ”gutter” som har tenkt oss på topptur i juli måned. Målområdet er toppene mellom Bygdin og Gjende. Planen er å hygge seg, slite litt og å ta en del 2000 meter topper. Vi har begge klatreerfaring, men legger opp til en rute med hovedsakelig klyving og rappeller for å bli litt mer uavhengige av været – klatring kan ta veldig mye tid om det skulle regne. Vi har med tau og sikringsmidler i fall været skulle tilsi at vi sikrer steder som er normalt greie ved tørt føre. Her er planene dersom vi får godt være alle dager, det får man jo ikke, men man kan jo planlegge og så kanskje ta en eller flere av turene som enkeltstående turer på et seinere tidspunkt:

Dag 1. Topper på nordsiden av Leirungsdalen. Starte tidlig fra parkeringsplassen rett ved brua over Leirungsåe og i hvert fall få med seg med Tjørnholstind, kanskje noen flere når man først skal i høyden, men tenker at vi stanser toppturen ved Austre Leirungstind og går ned til Torfinnsbu for middag og overnatting. Jeg er litt i tvil om hvor mange topper det er forsvarlig å legge inn før Tjørnholstind, men vil i hvert fall utelukke Eggen. Regner med at dette er en 10 timers tur.

Dag 2. Topper på vestsiden av Svartdalen. Starte tidlig, opp til Austre Torfinnstind, travers videre over Midtre og Vestre, deretter nordover over toppene, ned til Gjendebu for overnatting. Er litt i tvil om hvor vanskelig det er å finne enkleste vei opp til Mesmogtind. På grunn av at dette et en lang tur, er dette punktet et usikkerhetsmoment, selv om det er en mulighet å gå litt tilbake og så gå ned i Svartdalen. Regner med at hele traversen er en 12 timers tur om forholdene er gode.

Dag 3. Topper på østsiden av Svartdalen. Starte tidlig. Opp til Nålene, videre over Nørdre og Store Knutsholstind og videre over toppene sydover, tenker å stanse toppturen ved Vestre Leirungstind og ned til Torfinsbu for overnatting. Regner med at hele traversen er en 12 timers tur. Om vi bare tar med Store Knutsholstind opp og ned fra Svartdalen vil det bli en del kortere.

Dag 4. Topper på sydsiden av Leirungsdalen. Sove litt lengre, men så opp på ”normal topptur høyde”. Litt i tvil om veivalget, men skal ende over Rasletind og ned til bilen. Regner med at dette er en 10 timers tur.

Jeg er meget interessert i råd og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Bjarne,

Jeg har lest rapporten din, det ser ut til at du hadde en fin tur!

Om du hadde hatt muligheten - ville du da rapellert ned fra Midtre - eller synes du det var såpass uproblematisk å gå ned at du ikke ville tatt bryet med å rigge en rapell?

Jeg ser at du fikk litt problemer med å finne veien ned til Svartdalen fra skaret mellom Store og Vesle Knutsholstind - en annen mulighet ville jo være å fortsette over Vesle Knutsholstind, Søre Knutsholstind og Vestre Leirungstind og så gå ned i Svartdalen ved vann 1475. Var det på grunn av tidsproblemer at du valgte ikke å gå den veien?

Hvor lang tid brukte du forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne,

Jeg har lest rapporten din, det ser ut til at du hadde en fin tur!

Om du hadde hatt muligheten - ville du da rapellert ned fra Midtre - eller synes du det var såpass uproblematisk å gå ned at du ikke ville tatt bryet med å rigge en rapell?

Jeg ser at du fikk litt problemer med å finne veien ned til Svartdalen fra skaret mellom Store og Vesle Knutsholstind - en annen mulighet ville jo være å fortsette over Vesle Knutsholstind, Søre Knutsholstind og Vestre Leirungstind og så gå ned i Svartdalen ved vann 1475. Var det på grunn av tidsproblemer at du valgte ikke å gå den veien?

Hvor lang tid brukte du forresten?

Ja, jeg ville nok ha rappelert hvis det var mulig. Det var utsatt og skummelt at gå ned der; mange av takene var små, nesten bare friksjon.

Jeg brukte nye tid på å utforske veien før start, men alternativet – å snu – var lite tiltalende.

Jeg tok meg veldig god tid ned, hvert tak skulle være veloverveid, for det var ikke plass for noen feil. Har ikke peiling på tiden, men sjønner det var 10-15 minutt ned hammeren.

Mit problem på nedturen til Svartdalen var at draget, som i grunnen var ganske lett å gå, førte mot N, og jeg ville gjerne mot S for å rekke middagen på Torfinnsbu, derfor gikk jeg på flere blindveier ned, som tok på humøret mit.

Ang. mulighet for å fortsette over Vesle Knutsholstind, Søre Knutsholstind og Vestre Leirungstind, hadde jeg ikke peiling på hvilke problemer jeg kunne komme bort i der og sjønte også at det var for seint, derfor ble det ved tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.