Gå til innhold
  • Bli medlem

Bear Gryll på isbre


Anbefalte innlegg

Bear Gryll er en artig kar, han har et tv program som har gått på discovery channel. Noen som har sett det fra alpene?

Poenget er at han bruker en litt interessant måte å sikre seg sjøl på bre. Han fyller en sekk (del av fallskjerm) med snø, så tar han snorene fra samme fallskjerm, binder dem sammen med flere løkker på bortover linene. Teorien er da at hvis han faller ned i en sprekk er at snorene graver seg ned i snøen og knutene/løkkene stopper han opp. Han demostrerer dette også ved å tilsynelatene hoppe ned i en sprekk, ser ut som dette fungerer.

Spørsmålet blir da om dette er en kurant teknikk å bruke når man går alene over snødekte isbreer? Tenkte da på å ta med et tau og ev bruke sekken som balast, har ikke umiddelbare planer om å hoppe i fallskjerm i Jotunheimen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne teknikken med å lage knuter på tauet brukte vi på vår tur opp Gjertvassbreen til Styggedalstind (2387) i sept. 2004:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1727&highlight=styggedalstind+coni

Se side 2 i tråden hvor en gjest/Ivar nettopp spør om disse knutene.

Det var coni som lærte Morten og meg dette, så om denne teknikken kan anbefales har jeg for lite kunnskap til å si noe om. Vi fikk heldigvis ikke testet om knutene virkelig stoppet et fall ned i en sprekk den gangen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tøff tur forresten!

Må prøve å teste dette ut en dag, kan bli spennende å se. Må vel vente til vinteren igjen for min del, da jeg ikke har tenkt til å teste dette ut på en bre.

Hvis det ikke er noen som har lyst til å teste dette sammen med meg da? Kunne tenkt meg å hoppe ned i en sprekk, men da med litt backup løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det var nylig en liten sykkelulykke i Bejing, 12.400 skadde og 280 drept. Et lite tall med tanke på at det er halvannen mrd kinesere.. :D

Hvorfor utlendinger oftest er de som omkommer i norske fjell, har vært sagt mange ganger. De er ikke vant med dimensjonene, naturkreftene, farene osv. De har ikke fått dette inn med "morsmelka", og gjør de feile valgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja argumentasjonen er dårlig hvis du snakket om norske fjell, jeg tenkte kjapt antall personer som skada seg i fjell verden over, min feil.

Men jeg har så absolutt ikke fått noe inn med morsmelka når det gjelder fjell jeg heller, derfor spør jeg her da. Det var vel bare et tidsspørsmål før det dukket opp bedrevitere som alltid sier det samme, farlig/dumt blabla å gå på bre alene. Jeg spør om en mulig metode, ikke om faregradene, det er mye som er dumt her i verden.

Når jeg prøver å søke på å gå alene på bre så får jeg kun opp at det er farlig, så jeg har jo skjønt at det ikke er det smarteste man gjør uten sikring, men herregud, det er dumt å hoppe ut av fly uten sikring også, det er vel derfor de gidder å stroppe på seg en fallskjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde JEG utelandet med fallskjermen min og landet på en bre, så skulle jeg gjerne visst hvordan jeg best mulig sikert meg selv med den om jeg måtte ned på egen hånd.

Satt f.eks. på i microfly en kveld og vi klatret over josten. Så ble det kaldt, ising i forgasseren og vi kom såvidt over kanten av ramnefjell og fikk stupt ned i lodalen da motoren kom skikkelig i gang igjen. Hadde jeg hoppet ut da, hadde jeg landet på bre. Dessuten flyr folk mer og mer skjerm langs fjellsider (kan se på det som alternativ til basehopping og paragliding) og da kan det jo tenkes at man lander utpå der et sted.. Paraglidere er vel også i faresonen kanskje, og skjermflyving med ski fra bakke (groundlaunch) tar jo helt av, så temaet er absolutt aktuellt å diskutere synes jeg.

On with it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.