Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor er det ikke snø 3. uken av juli? (Planen var Jotunheimen...)


svas

Anbefalte innlegg

Tenkte egentlig å gå i Jotunheimen i uke 29, men ser av andre her at det da mest sannsynlig er endel snø igjen der da. Er det mulighet for mindre snø i andre nationalparker? Hva med Rondane? Eller Hardangervidda? Andre turforslag? Ønsker å gå på snaufjellet, og ikke i skog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rondane er helt sikkert greit 3. uken i juli. Hardangervidda vest så farlig hvit ut da jeg var en tur på Folgefonna 7. juni. Sjekk snøkart på http://senorge.no/ , der er det nogenlunde korrekt informasjon om snødybder.

Beveger du deg opp mot 2000 meter over havet kan det komme nysnø når som helst på året, så noe garanti har du ikke i slike høyder.

En og annen snøfonn kan man vel støte på i høyfjellet på enkelte plasser også langt ut i juli, men de er som regel ganske harde og sammensunkne da, sjelden noe problem å rusle over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 29 er jo godt ut i juli, og på den tiden har jeg hatt mange turer i Jotunheimen. Sjelden at snøen har skapt trøbbel da. Heller som snilen er inne på, at fonnene er blitt fastere og uproblematiske å gå over. I nedoverbakker er de veldig ofte en fordel, så sant det ikke er steinhardt eller for bratt med steinrøys som ligger og venter på å ta deg imot i bånn. :twisted:

Det kan være at det i snørike år ligger igjen en del snø vest i Jotunheimen, men beveger du deg i østlige strøk bør det være bra på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skulle egentlig gått i Jotunheimen i midten av juli, men grunnet skade hos medgåer (ødelagt akillessene) har jeg planer om å gå alene her, og i første uken av juli.... Har planer om å starte nord for Juvass, gå med breførere over Styggbreen, Galdhøpiggen og deretter ned til den andre hytta (som jeg ikke husker navnet på) som ligger øst for piggen... Tenkte deretter å bevege meg vestover på sørsiden av piggen (og de andre store breene) til jeg kommer ut ved riksveien igjen (etter ca. 4-5 dager)... Dette partiet ligger ca. på 700-1500m, og går langs merket løype.....Jeg har kun planer om å bruke sko + apostlenes esler....

Er det noen som tror at dette kan by på problemer?

Mvh.

TH ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.