Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan se om en karabin er en godkjent karabin og hvordan velge karabin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt noen skrukarabiner i en klatrebutikk i utlandet, men vil gjerne sjekke at de er godkjente likevel. Hvordan sjekker jeg det? Har søkt etter merket på sportsnett.no og på oslosportslager.no, men ikke funnet det samme merket. Hva gjør en skrukarabin god eller dårlig?

Annonse
Skrevet

Se etter UIAA godkjenningsmerke. Dessuten skal karabinen tåle 24 kN i lengderetningen og ca 9 kN på tvers, 8 kN med åpen karabin. Hvis karabinen ikke er merket med disse 4 merkene ville jeg ikke klatret med den. Ellers er det nærmest umulig å vite om en karabin er god eller ikke, derfor er det kjempeviktig å kunne stole på forhandlerleddet og produsent. Det er tross alt et liv eller to som henger der...

Hvilket merke står det på den? Kan du poste bilde?

Skrevet

om den tåler bare 7kn i bredde og lengderetningen nå¨r den er åpen er heller ingen krise. spørs også litt på hvor du har tenkt å bruke den. til klatring utendørs der det kan bli langt i mellom slyngene er det en fordel at den tåler mere. innendørs med 1,5m mellom slyngene burde det holde med 23kn, 7kn, 7kn :? som er det minimummet jeg har sett!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.