Gå til innhold
  • Bli medlem

Allround-støvler for fjellet?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

En umulig kombinasjon sier dere :wink: ?

Jeg trenger nye støvler - vil ha noen som primært er ment for å gå med i fjellet, sekundært for lettere alpin-klatring/tinderangling.

De må ha en såle som kan brukes med step-in stegjern, være relativt vanntette. IKKE så tunge - orker ikke slepe rundt på støvler som veier over 2kg. De trenger heller ikke være så ekstremt varme da jeg allerede har noen plaststøvler som benyttes om vinteren.

Pris er selvfølgelig også en faktor, men det viktigste er å få tak i en god støvel.

Jeg utfordrer dere herved med denne "umulige" oppgaven :)

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei, hei...

...dette er då slett ikkje ei umogleg oppgåve :wink: Eg har faktisk fleire alternativ til deg!

Personleg er eg La Sportiva-tilhengar...eg har Trango-modellen, og er veldig nøgd med den! Den er super til alt frå tinderangling, innmars/utmarsj, brevandring, lettare isklatring etc etc. Dei er berre vassavstøytande - altså kan du ikkje rekne med å vade i dei...men eg har ikkje hatt problem m blaute bein så langt. Ein annan modell som er litt meir "ekstrem" er Nepal-modellen. Ein god sko det òg, men litt tyngre. Trango-modellen kjem forresten i ein Ice-modell. Den er rekna for klatring både på fjell og is. God friksjonssåle....

Vel, eg kunne ha rekna opp fleire La Sportiva-modellar her, men det beste er vel at du oppsøker ein forhandlar og prøver litt...evt går inn på lasportiva.com og ser deg rundt :!:

Elles kan eg varmt anbefale Varg-støvlar...der hugsar eg ikkje namnet på dei ulike...eg har sjølv Varg Polar, som er skistøvel...men eg kjenner fleire som har vanlege varg-fjellstøvlar som passar til stegjern og allsidig bruk.

Vonar det var til litt hjelp....?

Hilde :)

Skrevet

Oppgaven er ganske vanskelig ja. De støvlene som er stive nok til step-in stegjern er normalt for stive til at de er ideelle som fjellstøvler.

Varg Skarstind funker til det meste og kan bruke med de fleste stegjern, men de er litt tunge og stive.

Bjørn

Skrevet

Jeg har Varg Skarstind, og for min fot er den dessverre håpløs (gnagsår hele veien). Jeg bruker den bare hvis jeg skal på bre eller krevende toppturer hvor jeg trenger en tung og stiv støvel. Og jeg må tape føttene mine hver gang, selv om støvlene skulle være mer enn inngått nå etterhvert.

Så det kommer VELDIG an på hvordan den individuelle fotformen er, hvilken skomerke som er bekvem å ha på. Det må man teste ut, og det lønner seg å teste flere (selv om man aldri kan teste de fult ut i butikken).

Dessuten er Vargene allerede ganske tunge - tyngre enn La Sportiva, mener jeg. Men til gjengjeld ikke fullt så stive, siden de har mykere lær.

Men alle støvler som passer for step-in-stegjern er tunge og stive slik at de egentlig passer for mer utfordrende turer.

Nei, du kjører nok bedre med to par støvler, ville jeg tro. En lettere og bekvem en for vanlig fjellvandring og en tidestøvel med stegjernfestemulighet.

Skrevet

Julia:

Jeg har akkurat samme opplevelsen med Varg Skarstind som deg. Kjøpte de for 2 år siden og syntes da at de satt bra og på turene fungerte de greit :roll: . Men ifjor sommer måtte jeg kjøpe meg et par til da Varg skoene ga meg mer og mer gnagsår for hver tur jeg gikk. Ble etterhvert lei den ekstra vekten også. Nå brukes de kun på breturer. Prisen på de var 1700.

Så sist sommer kjøpte jeg sko av merket Merrell (pris: 1600), som jeg hadde hørt veldig lite om. Selgeren i butikken gjorde imidlertid jobben sin, og fikk overbevist meg om at det var de beste han hadde hatt ihvertfall. I butikken satt de som et skudd, og jeg tok en kjangs å klinte til med en drøy tur til Midtmaradalstind fra Vetti (14 timer og nesten 2400 høydemeter). Gleden var stor underveis da skoene passet perfekt til mine føtter :?: , og det var ikke antydning til såre føtter. De har fungert utmerket siden også. Fra nå av skal jeg alltid ha 2 par støvler.

Et par av mine kompiser bruker Crispi Besseggen, og er veldig fornøyd med de. Jeg prøvde også de i butikken (prisen var 1500), og de føltes bra på føttene på butikkgulvet og er sikkert supre sko, men valget falt på Merrell-skoene da de satt hakket bedre enn Besseggen. Det er som andre har nevnt, veldig forskjellig hvordan ens føtter passer i fjellskoene på markedet. Det må testes og prøves ut.

Skrevet

Det understreker vel egentlig bare at bruksområde er viktigere enn merke. Skardstind er bra, men ikke det optimale for sommerturer i Jotunheimen, hvor man sikkert bør velge noe lettere.

Jeg kjøpte mine primært for å bruke på bre og i store høyder hvor det er veldig kaldt og man går vesentlig saktere enn i Jotunheimen. Til det bruket passer de perfekt.

Vurderer å investere i noe lettere til sommeren. Muligens "Besseggen" ?! Har også tenkt å prøve uten hvordan litt kraftige Gore-tex joggesko funker i fjellet. Noen som har erfaringer med det ?

Bjørn

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei...

Kraftige joggesko er greit nok så lenge ein går på sti nede i dalane. Med ein gong ein skal oppover eller nedover i ulendt terreng, bør ein ha bra sterke sener for å ikkje tråkke over...i alle fall dersom ein går med tung sekk. Ein av fordelane med ein fjellstøvel med avstiva ankel, er nettopp støtte...

Men du kan jo prøve - kanskje du har sterkare anklar enn meg ? :roll:

Hilde

Skrevet

Men du kan jo prøve - kanskje du har sterkare anklar enn meg ? :roll:

Hilde

Klart jeg har! Skikkelige kvalitetsankler :?: Men tror ikke jeg ville forsøkt kombinasjonen joggesko og tung sekk nei. Heldigvis slipper man det på dagsturer da.

Ser poenget med at joggesko har sine svakheter. De støtter dårlig og man blir lett våt på beina fordi de er for lave. Kanskje jeg skal omformulere spørsmålet til : Hva er det letteste man kan ha på beina og likevel ferdes trygt på skumle plasser. ?

Bjørn

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, då vil eg som over anbefale dei lette modellane til Lasportiva! Eg har fått eit heilt anna fjelliv etter at eg fekk min Trango-modell :roll:

Hilde

Gjest Anonymous
Skrevet

Så Skarstind fungerer med step inn jern? Finner ikke butikker med Varg i Oslo, men har ikke sett over alt akkurat... Har brukt Besseggen til nå, men vil ha noe stivere til bre.

Skrevet
Så Skarstind fungerer med step inn jern? Finner ikke butikker med Varg i Oslo, men har ikke sett over alt akkurat... Har brukt Besseggen til nå, men vil ha noe stivere til bre.

Skandinavisk Høyfjellsutstyr har vel Varg fortsatt? Det var ihvertfall der jeg kjøpte mine for 2-3 år siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.