Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøscooter loipe Leirin-Beitostølen


Julia

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

her har dere en ny sak å engasjere dere i.

Galskapen er at Atle Hovi fra Beitostølen Resort ønsker seg scooterloipe fra Leirin gjennom Yddinområde (!!) til Beitostølen, slik at (utenlandske) turister kan oppleve den flotte fjellheimen også om vinteren. Loipa skal ha omtrent samme trasse som turloipa Danebu-Beitostølen.

Nå kan alle dere med hytter i Yddin område (Tom, Kim ...) gå på barrikadene, setter i gang underskrifts- og store protestaksjoner.

Det triste er at han faktisk mener dette på alvor. Leste et leserbrev mot dette i Valdresen i går.

Det paradoske er jo at hvis han får det som han vil, vil de som vil se "uberørt norsk vinternatur" ødelegge den for seg selv og alle andre med.

Da skal de heller holde seg på Beitostølen og ha en loipe der. Resultatet vil bli at ingen vil ha hytter lenger der pga snøscooterne. Ha det, Beitostølen!

Jeg oppfordrer til protest: INGEN TAUBANE TIL BITIHORN! INGEN SCOOTERLOIPE LEIRIN-BEITOSTØLEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke annet enn å riste på hodet. Hvordan går det an å være så korttenkt? Tenk å ha et slikt tunnelsyn, med bare penger i sikte! Konsekvense av noe slikt er jo som du nevner forferdelige. Hører jeg en snøscooter i fjellet håper jeg bare det er for liv og helsas si skyld og ikke noe annet. Men det er 95% sikkert at det ikke er.

Klarer ikke turistene bevege seg for egen maskin for å oppleve naturen, kan de bare holde seg hjemme. Blir en slik scooterløype noe av skal jeg kle meg i hvit kammuflasedrakt og dra på sabbotasjeoppdrag i løypa :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi to med kamuflasjedrakt Kim :wink: . Løypetraseen mellom Beitostølen og Danebu går 100 m ovenfor hytta vår på Yddestølen. Ja da skal det bli koselig å sitte i hytteveggen en solrik dag i påsken å nyte stillheten - som ikke var der lenger :) .

Det må da for all del ikke bli gjennomført! Snøscooterstøy er ikke akkurat det jeg oppsøker når jeg drar til fjells. Hva slags opplevelse er det av fjellet og naturen når man sitter bakpå en snøscooter? Skal de absolutt ha en scooterløype får den ligge ved skiheisene på Beitostølen, hvor det er støy nok fra før. Så får de i både pose og sekk; støy fra skiheisene og scooteren, samtidig som de fortsatt er på fjellet.

Strømmen med pengemotiverte påfunn tar visst aldri slutt :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså Julia,

det er bra at du passer på området for den useriøse Tom. Han mener ikke at turistene skal gå på ski altså, men sitte på med scooter. Hvor stort omfang er det snakk om, tro? Hvis det blir snøscootere som kjører på kryss og tvers mens jeg søker fred og ro inne bak Kjølafjell eller lignende, kommer det til å klikke fullstendig for meg. Men det skjærer så elementært med norske regler og tradisjon, at jeg har null tro på at dette blir virkelighet.

Det at en skrulling skriver et ønske i en avis der alle som sender innlegg får spalteplass, betyr ikke at han får gjennomslag vet du, Julla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tom: Det er godt mulig at Atle Hovi er en skrulling, men samtidig er han markedsdirektør i Beitostølen Resort AS og sønn av Steinar Hovi. Familien eier nå etter diverse oppkjøp i praksis HELE Beitostølen. I tillegg er Atle Hovi veldig engasjert i den generelle turistdebatten og deltar på diverse konferanser med mer. Overfor svake kommunepolitikere i Øystre Slidre Kommune er det ikke sikkert Atle Hovi og Hovi gruppen har en så liten påvirkningskraft som du innbiller deg.

Det er klart det ligger en tid fremover, men det at det tenkes og lobbieres med slike tanker nå, kan kanskje på lengre sikt få en slik tanke til å modnes.. Skjønt jeg har vel heller ikke helt troen på at noe slikt i en slik form vil kunne bli realitet.

Jeg synes som nevnt tidligere at ulovlig snøscooter trafikk burde slås hardere ned på, samtidig som jeg mener at det burde lempes på og tilrettelegges for mer kjøring i kontrollerte former... Dvs. lukkede baner og spesielt merkede løyper.

Den fulle følelsen av frihet som selvsagt mange scooterentusiaster ønsker håper jeg ikke våre myndigheter vil bøye av og gi dem..

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er trivelig med scooterløyper jeg. Det reduserer jo ulovlig kjøring innenfor nasjonalparkene og andre steder hvor scooterkjøring ikke hører hjemme.

Ettersom dette er et hytteområde hvor det allerede er gjort inngrep i naturen kan det neppe utgjøre noe særlig med miljøbelastning heller.

Det er forøvrig ganske tydelig at dere engasjerer dere nettopp fordi dere ikke bruker scooter selv, og fordi dere selv har hytte i området.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis begrunnelsen for å søke om løyve er at da kan utenlandske turister oppleve den flotte fjellheimen også om vinteren, så skal jeg demonstrere ved å vifte mitt utenlandske pass og kreve å få kjøre scooter. Jeg skal selvfølgelig ikke kjøre med firmaet fra Beitostølen. Jeg stiller med egen scooter, alternativt hyrer inn noen lokale folk (Morten og Julia?) bare for å blidgjøre kommunen.

Kan man egentlig diskriminere nordmenn med å kun la utenlandske turister få sitte på? For så vidt åpner man da for kjøring adskillige steder i fjellheimen.

Dette hadde vært en artig demonstrasjon for å vise at nå er katten ute av sekken er det eneste fornuftige å inndra alle løyvene. Selvfølgelig kommer det ikke så langt. Forhåpentligvis tar DNT (med tvilsom cred.?) og diverse naturvernforeninger tak i dette og kveler forslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig at scooter problematikken blir hauset opp noe forferdelig.

Hvor stort er egentlig problemet? Selv har jeg en fot i begge leirer. Jeg går på friluftslivslinja i Bø med vekt på det "enkle" friluftslivet. Samtidig tar jeg gjerne ut scooteren når jeg er hjemme i trøndelag.

Det er viktig å se at det er to helt forskjellige behov som ligger til grunn for dette, på den ene siden søken etter fart og spenning, på den andre stillheten og roen. Selvsagt blir jeg irritert hvis jeg står midt på fjellet og har funnet "fjellroen" og det kommer en kolonne med snøscootere, det rare er at dette bare har skjedd meg et par ganger. Selv i en så scooter tett kommune som Lierne hvor jeg kommer fra er det sjelden man treffer på scooter trafikk oppe på fjellet. Jeg har vært et år i finnmark og heller ikke der hatt problemer med overdreven scooter trafikk. Problemet kommer når man er på tur i fjellområder der det allerede er mye turisttrafikk, hytte til hytte vandrere, toppturfetisjister....med mer. Det er den samlede trafikken av alle disse som ødelegger fjellroen, ikke en og annen "scootervandal"

Jeg har bare et godt råd, hvis det er fjellroen man er ute etter bør man velge området med omhu. (Har opplevd at folk har gått i den fine, oppkjørte, regulerte scooterløypa i hjemkommunen min og klagd på scooterstøy....)

Apropo det, hvor mange velger egentlig å baske i råtten/løs/tung snø når det går et scooter spor ved siden av.

Konklusjon: jeg er muligens inhabil, men kanskje ikke like sneversynt som mange andre "friluftslivsutøvere" i det langstrakte nord. Det er helt frivillig å gå på hardangervidda i påska sammen med resten av øst norge. MEN det er også frivillig å velge sin måte å oppleve naturen på, og det eropplevelsen som er det viktige samme hvordan man gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare et godt råd, hvis det er fjellroen man er ute etter bør man velge området med omhu.

Det er vel akkurat dette hytteeierne har godt. Man har kjøpt en hyttetomt i et vakkert og "rolig" fjellområde uten scooterkjøring og har berettigede forventninger om at dette fortsetter. Nå blir dette kanskje ødelagt av kommersielle aktører som skal bruke scooterturer i sin næringsvirksomhet.

Man kan lettere akseptere scootertrafikk dersom dette er transport til og fra et hotell uten veiforbindelse vinterstid. Såvidt meg bekjent er det brøytet vei av høy standard helt frem til Beitostølen Resort. :wink:

Man kan vanskelig sammenligne scootertrafikk i Trøndelag, deler av Telemark (og Setesdal) med f.eks. Valdres. Mitt inntrykk er som følger:

I kommuner med store uberørte fjellområder, få hytter som igjen eies av lokale folk og store avstander fra brøytet vei frem til hyttene, får de fleste scooterløyve uten større problemer. Poenget er at alle er tjent med å kunne bruke scooter frem og tilbake til hytta. Her er gjerne også få skiløpere fra utenfor bygda som klager. I de verste områdene (østheiene i Setesdal??) er det hver mann sin scooter og INGEN går på skiturer lenger.

I kommuner med større hyttefelt, brøytet vei nesten helt frem til hyttene og et stort innslag av hytteeier "utenfra", gis det færre løyver. Her vil det lokale næringslivet typisk satse på tjensteytesler overfor hytteeierne og kommunen vil ikke være interessert i at de lokale heltene ødelegger med morokjøring. For å ikke bli tatt for usaklig forskjellsbehandling må kommunen i tillegg gi løyve til så mange at det fjellet tilslutt blir en eneste stor scootercrossbane.

Når det gjelder Valdres ser det ut til at "valget" allerede er tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett bud som gjelder: Du kan fritt foreta deg hva du enn måtte ønske, grensen går der hvor du reduserer andre menneskers livskvalitet. Hvis alle mennesker kunne holde seg til dette, ville verden bli et bedre sted. Det burde snøscooterfantastene tenke over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett bud som gjelder: Du kan fritt foreta deg hva du enn måtte ønske, grensen går der hvor du reduserer andre menneskers livskvalitet. Hvis alle mennesker kunne holde seg til dette, ville verden bli et bedre sted. Det burde snøscooterfantastene tenke over.

Hvordan kan noen vite hva som er livskvalitet for andre :wink:

Jeg ville heller sagt:

Dersom et tiltak øker livskvaliteten for en gruppe mer enn det reduserer livskvaliteten for en annen gruppe, så er tiltaket samlet sett positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kan de godt ha en bane på Beitostølen, som jeg skrev. Beitostølen er ødelagt uansett. Så kan turistene lage støy for seg selv.

Men jeg er imot å legge en scooterloipe gjennom det 6 mil lange, flotte område mellom Leirin over Vangsjøen og Yddin, siden dette ikke bare er hytteområder (hyttene her står faktisk ganske spredt og er til lite sjenanse i motsetning til Beitostølen), men flott fjellnatur som er forholdsvis uberørt (bortsett fra seterdrift). Dessuten går det som sagt en turloipe der som alle som kan bevege seg benytte seg av.

Støy og fart er noe som ikke passer til fjellheimen. Dette kan holde seg i siviliserte områder. Gøy kan man ha det på ski også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en interessekonflikt mellom scooterfolket og skifolket. Det at naturen er fin og se på akkurat her, kan da ikke være noe argument i favør av skifolket ? Scooterbrukere har da akkurat det samme behovet for estetiske omgivelser som skibrukere.

Det som finnes av støy og forurensning i fjell og skogsområder i Norge kommer nesten utelukkende fra veianlegg. Store deler av fjellområdene i Valdres er dekket av en myriade av grusveier samt noen asfalterte som har ganske tett trafikk av bobiler, semitrailere og det som verre er. Noen scootere fra eller til kan da ikke gjøre noen stor forskjell.

Skal man unngå vilmannskjøring med scooter i Nasjonalparker eller områder hvor det kan skade naturen, må man få scooterkjøringen inn i ordnete former. Da trenger man scooterløyper. Foreløpig har jeg ikke sett noen andre argumenter mot at løypa skal gå akkurat her, enn at "jammen hytta mi ligger like ved"

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Panda:

Har du vært i det nevnte området?

Det er rekreasjonsområdet for opptil flere tusen lokale og tilreisende. Det er et flott høgfjellsområdet.

Apropos snøscootere sø bråker de normalt mye mer enn biler. Snøscootere tar seg frem der man ikke forventer å finne slik.

Det er mulig å ha et jovialt og uproblematisk forhold til denne konflikten, men det blir for naivt. Scooterkjøring har et enormt eskaleringspotensiale, trolig mye mye mer enn skigåing.

Hvem vet, kanskje er det om 25 år like vanlig med scootercruising som det er med alping og snowboard, mens turskigåing er noe de færreste bedriver? At potensialene ligger der gjør det at man skal bøye av for presset?

Du snakker om estetikk. De har også med ting som forurensin å gjøre, først og frems lydforurensing. Få ting (bortsett fra fly og motorsager) har en så gjennomtrengende lyd som snøscootere.

Nei sett grenser. KLARE grenser. Straff overtramp hardt, og tillatt kjøring innenfor disse grensene. Nyttekjøring etter løyve og rekreasonskjøring i begrensede områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og det er jo hele poenget. Man må tillate scooterkjøring noen steder. Ellers får man bare en masse ulovlig kjøring overalt.

Bjørn

Uenig. Når man tillater scooterkjøring noen steder, hindrer ikke dette misbruk. Det blir som å tro at når kidsa får lov til å kjøre moped på veiene fra de er 16, så vil de ikke kjøre i utmark. Selvfølgelig kjører man både på Bygdøy Kongsgård, Mærradalen, Frognerparken, Korketrekkern osv :wink: selv om man kan kjøre lovlig på veiene. Ulovlige kjøring i utmark er alt for kult til at kidsa lar seg stoppe.

Det samme gjelder for snøscooter. Det er rett og slett sinnsykt moro. :!: De fleste gutter/menn er motorinteresserte og eskaleringspotensialet (som nevnt av en annen) er enorm.

For så vidt er jeg for scootercrossbaner, men dette må i så fall ligge nede i bygda.

Når det gjelder bråket: de fleste jeg kjenner som kjører scooter bruker hørselsvern. Det sier litt om støyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer et innlegg fra en som ikke har hytte i området.

Enig med motstanderne her; snøscooter bør kun brukes til redningsaksjoner, samt til nyttetransport der dette er strengt nødvendig. Jeg ønsker et påbud om beltemerking, slik at eventuelle syndere kan identifiseres og straffes i ettertid. Utstyr brukt ulovlig bør konfiskeres.

Snøscootere i dagens form representerer et fremmedelement i norsk natur, og slik bør det fortsette. Vi bør skjerme både folk og dyr for forurensningen fra slike; jeg tenker da særlig på støyforurensningen. En hytte ute i ødemarken gir ikke støyforurensning i seg selv, så jeg er uenig med dem som sier at utbygde områder allerede er "ødelagte". Scooter derimot....

Om det legges en scooterløype i dette området, så går det ikke lenge før det kommer flere. En "lovlig" løype vil gi sterk tilvekst til scootermiljøet, og trafikken blusser opp. Det ligger sterke presedensvirkninger for Sør-Norge generelt her, mye sterkere enn ved det berømte ståltauet (norsk for "wire") på Besseggen-ruta. Derfor må denne løypen bekjempes med alle midler, slik at eventuelle vedtak i scooterfolkets favør kveles før de iverksettes.

"Lovlige" scooterløyper vil medføre mer villmannskjøring. Bakgrunnen for dette er rekrutteringen til miljøet. Scootersalget vil gå rett til værs så snart folk får et sted å bruke dem. Så skal alle "tøffingene" (les "idiotene") vise hva scooteren deres er god for, der de raser opp i fjellsidene, kappkjører og herjer. Dessuten vil "lovlige" løyper gi lett adkomst til områder lengre inn i fjellet, der "tøffingene" (les "idiotene") tror de er usett.

Nei, skjerp heller inn dagens regelverk. Beltemerking, ja takk! Så får vi heller ha noen mindre crossbaner ved de store alpinanleggene der folk kan få rase fra seg på leid scooter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske gøyalt å se at de som syter aller mest over ulovlig scooterkjøring også ønsker å redusere muligheten for lovlig scooterkjøring.

Scooterbruk og skigåing er to former for rekreasjon. Den ene er ikke mer eller mindre naturlig enn den andre. Man skulle tro at de to brukergruppene av naturen kunne eksistere fredelig sammen. Det er tross alt enorme mengder med natur i Norge og veldig få mennesker.

Det at noen ønsker å ha hele fjellet for seg selv og får noia av å se et scooterspor er et svært sært luksusgode. Man må jo tåle at det også finnes andre mennesker som kanskje ser verdien i andre former for aktivitet enn man selv gjør.

De fleste som går på ski kjører privatbil frem og tilbake. Det er mulig at noen synes det er veldig naturlig å kjøre 20 mil med bil, gå et par mil på ski, for deretter å kjøre hjem igjen. Jeg synes ikke det er noe mer naturlig enn scooterkjøring.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Bjørn i at det kanskje er litt for mye skylapper ute og går her....

Er enig i at scootere bør begrenses, men nyttekjøring bør tillates. Scootere avgir vesentlig mer støy ved høyt turtall enn ved lavt turtall, så fartsbegrensninger.... Finnes sikkert muligheter for ekstra lyddemper på eksosen... Personlig synes jeg ikke en og annen scooter som putler bortover er så mye å skrike for. Selvfølgelig er det verre dersom det blir mange...

Også enig med Torgeir i at utstyr bør merkes, slik at eier/ansvarlig kan spores enkelt. Ulovlig bruk bør straffes slik at det svir...f.eks ved inndragning av utstyr. Tror nok at slike virkemidler ville redusere "villmannskjøringen" til et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Scooterbruk og skigåing er to former for rekreasjon. Den ene er ikke mer eller mindre naturlig enn den andre. Man skulle tro at de to brukergruppene av naturen kunne eksistere fredelig sammen. Det er tross alt enorme mengder med natur i Norge og veldig få mennesker.

Det at noen ønsker å ha hele fjellet for seg selv og får noia av å se et scooterspor er et svært sært luksusgode. Man må jo tåle at det også finnes andre mennesker som kanskje ser verdien i andre former for aktivitet enn man selv gjør.

Bjørn

Jeg må innrømme at å bestige et fjell hvor fjellsiden er brodert med scooterspor reduserer gleden litt for meg, men i seg selv er jo ikke et scooterspor så mye værre enn et skispor. Begge representerer de et sår i det ubrutte vinterlandskapet.

Jeg er også enig i at det er rekreasjon. Men jeg mener også at objektivt er det en langt mindre sunn for den fysiske folkehelse enn skigåing. I et samfunn hvor bevegelse er mangelvare, og overvekt er i ferd med å bli alminnelig er det synd at slike former for rekreasjon er det som er i vinden.

Scooterkjøring og Alpint er oppskrytt som trim. La gå man får brukt musklene litt, men noen kondisjon eller bedret fysisk helse kan man neppe snakke om på vanlig rekreasjonsnivå.

Det som er så helvetes tragisk med snøscooter er den i kulda intense eksoslukta som omtrent vrenger lungene på en stakkar skiløper i minus 10. Tenk deg om all skiløpere hadde sluppet et sinnsykt råttent egg av en fis hver gang en snøscooter kom som trengte rett innunder hjelm og kjøredress. Tenk om det var resultatet hver gang en skiløper kom forbi en scooter. Kanskje scooterfolket ikke ville likt skiløpere i samme grad da?

Men værst - støyen. Støyen er så usannsynlig gjennomtrengende. Hvorfor blir det i mange områder uglesett med motorsager og gressklippere på en søndag? Fordi de bråker. Snøscooter er like ille eller værre og kjøres ut blant rekreasjons og naturområder. Områder jeg har inntrykk av at vi i Norge er stolte av.

Jeg er bare delvis enig i de som sier at tillatelse til kjøring i begrensede områder vil øke kjøringen også i ulovlige områder på grunn av rekrutteringen (scootersalget går for øvrig allerede strykende, selv om antallet løyver bare er en brøkdel av antall solgte scootere. En slik sammenligning sier jo også litt om hva som foregår). Det har litt med håndhevelsen å gjøre. Blir det strengt nok håndhevet. Si at det var 25-50.000 i bot for å grise kjøre langt utenfor nærmeste tillatte sted uten løyve... Det vill fort finansiert en egen stilling og eller fått en bukt med problemet.

Det er ikke mange som kjører med "feil" diesel på tanken av frykt for den vanvittig strenge reaksjonen som venter.

Argumentet med bilkjøring er delvis dårlig. Bilkjøring foregår på allerede anlagte veier som er laget for formålet. De er i veldig få eller ingen tilfeller laget utelukkende for å frakte skiløpere til sine skiløpyer. De er laget for å sikre den alminnelige samferdsel. Scooterkjøring utenom nyttekjøring og redningsaksjoner har ingenting med samferdsel å gjøre.

Hovedsaken er vel at man må tørre å sette grenser: Hva med alle beltevognene som man etterhvert kan få kjøpt på forsvarets materiellagre. Skal de også kunne brukes på fjellet. Det er sikkert rekreasjon det også?

I det hele tatt, en del menneskelige oppfinnelser opprinnelig tenkt til praktiske formål kan forårsake en del ukoselige bivirkninger når de blir brukt til å drepe kjedsommelighet, adspredelse og rekreasjon. Jeg tenker da i første rekke på motoriserte kjøretøy og våpen. Ingen av delen er laget for menneskelig fritidssyssel i utgangspunktet.

Lag en lukt og støyfri scooter så vil likevel min motstand bli noe mindre.....

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om det er så mange som synes det er så veldig plagsomt med et snøscooterspor; det er vel heller farkosten som har laget sporet som plager en del :wink: . Og så er det her planer om en scootertrasee i nesten samme spor som en veldig populær skiløype! Det er vel ingen tvil om at en scooter forurenser mer og ødelegger mer for turopplevelsen for skiløperen, enn motsatt. Skiløypene på fjellet brukes jo gjerne av folk som nettopp vil oppleve stillhet og nyte en skitur i vakker natur. Og det kan man fortsatt mellom Leirin og Beitostølen. Løypa krysser en og annen brøytet bilvei, men det at man kan oppleve å se en bil eller fler på skituren er ikke noe argument for å tillate scootertrafikk også langs med skiløypa.

Scootercrossbaner som noen nevner, er helt greit. Og scootere til nyttekjøring på fjellet og redningsaksjoner, ja selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Panda:

Det er tross alt enorme mengder med natur i Norge og veldig få mennesker.

Det at noen ønsker å ha hele fjellet for seg selv og får noia av å se et scooterspor er et svært sært luksusgode.

Her tar du helt feil. Det er utrolig hvor mye av fjellet har blitt tatt i bruk på en eller annen måte av de få menneskene som bor i dette store landet. Det finnes så og si nesten ingen område igjen som ikke på den ene eller andre måten utbygd av menneskene. Med andre ord: det lille som er igjen av fjellet fortjener uinskrenket og ubetinget vern. Det er nok områder utenom hvor nordmennene kan gøye seg.

Det er også helt feil å påstå noen vil ha fjellet for seg selv. Hvem har sagt det? Bare fordi noen vil bevare fjellet? Her vrir du på ordene av folk.

Fjellet og naturen tilhører seg selv, og de som elsker fjellet ønsker å bevare det for alle andre som også elsker det. Ingen vil ekskludere noen fra fjellet, ikke så lenge ferdselen foregår på miljøskånsomt vis (fot, ski). Vi er opptatt av planter og dyr som hver for seg i grunn har like stor rett til tilværelsen på denne jorden som mennesket. Vi prøver å tenke globalt og langsiktig og ikke sette de egoiskiske (og noen ganger økonomiske) interessene av hvert enkelt individ i foregrunnen.

Norge bør være sjeleglad for at det i dete hele tatt er noe av fjellnaturen igjen og at det som er blitt brukt har blitt brukt ekstensiv og forholdsvis tradisjonelt (beite), og at likevel såpass mye av fjellet er (lett!) tilgjengelig for rekreasjon. Men dette medfører faktisk ansvar for bevaring, og ikke retten til å ødelegge !!!

Og vi er opptatt av en siste retrettmulighet for de som vil komme seg unna sivilisasjonen for en liten stund iblant. Det er viktig at dette fortsatt finnes, og ikke at man må ut på en flere dagers ekspedisjon med telt og pulk om vinteren hvis man vil komme seg vekk fra støy og eksos. Stillheten og roen (dvs fjellet) bør faktisk fortsatt ligge bak hytteveggen. De som vil ha støy og motorisert kikk kan ha det på veier og tilrettelagte baner (motorcross). Det finnes ikke den minste grunnen for at dette bør foregå i fjellheimen.

Når det er sagt så må jeg tilføye at jeg er minst like imot ytterlige hytteutbygging i fjellheimen som mot snøscotterkjøring i utmark. Det har faktisk allerede ført alt for langt og går allerde på bekostningen av bl.a. villreinen på vidda som sylter ihjel etter at vinterbeiteområdene demes har blitt utbygd med hytter. (Men det har bare indirekte med snøscooterne å gjøre, fordi jo flere hytter det finnes og jo lengre de trenger inni fjellheimen, jo flere nyttekjøringer vil det være behov for også).

Hadde snøscooterne ikke skadet vegesjonen (det er mange idioter som må ut å kjøre lenge før snøen har lagt seg tykt nok), ikke støyet så utrolig (og ikke bare forstyrret skiløperne med dyra i tillegg) og ikke forurenset med eksosen sin slik de gjør, hadde ingen hatt noe imot dem.

Men det finnes en motsetning, og det er motorisert ferdsel og utmark. Det går bare ikke sammen. Tillater du det ene, vil det andre ikke lengre eksistere. Og vi har nok med bygder som fint kan tjene som scooterarena (for min del kan folk kjøre på åkrene sine så mye de bare gidder).

Så hvis du føler deg diskriminert fordi du ikke har lov å kjøre scooteren din inni fjellheimen, så ville naturen vært diskriminert hvis du fikk lov. Og siden alle alltid bare tenker på seg selv, er det veldig viktig at noen noen ganger også tenker på naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.