gi Skrevet 12. juni 2007 Skrevet 12. juni 2007 Vi kommer til å tilbringe siste uka i juni på Helgeland. Tips om egnede toppturer på ski mottas med takk, gjerne med utgangspunkt i årets snøforhold. Om været blir bra er ikke en skitur eller to å forakte Siter
Vandrefalk Skrevet 12. juni 2007 Skrevet 12. juni 2007 Så sent som sist i juni er det vel bare breene som gjelder.... Anbefaler Svartisen Siter
gi Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Skrevet 12. juni 2007 Så sent som sist i juni er det vel bare breene som gjelder.... Anbefaler Svartisen Mer spesifikt ? Mest mulig høydemeter, minst mulig bæring Noen som vet om noe sør for Svartisen ? Siter
Kjell Iver Skrevet 12. juni 2007 Skrevet 12. juni 2007 Nja.. det begynner å bli sent på året da... Har du tid ville jeg gått opp på Okstindbreen. der er det mange topper og tinder å velge blant som er snøsikre og toppen av alt er jo da Nord Norges høyeste topp Oksskolten. Men sjekk http://www.spesialsport.no/index.php?id=98 Ta evt å ring de karene på Spesialsport. De er svært serviceminded og vet allt om de ulike fjellene. Luktinden må jo være rå..Det er jo forøvrig en del råe fjellsider å velge blant og ikke akkurat tradisjon for skikjøring... Edit: legger inn et bilde av Heilhornet - tatt nå i helga. For bare et par uker siden drev de med skikjøring i nordveggen der, men nå er det ikke så mye snø igjen der heller.. Heilhornet blir på kysten helt i Sør mot Nord Trøndelag http://www.kjiver.no/images_sobergsvatnan/pan6.jpg Kjell Iver Siter
leos Skrevet 13. juni 2007 Skrevet 13. juni 2007 Du må nok bære litt, men okstindene er kansje et alternativ. Det ligger og en god del snø på toppene i Børgefjell men da snakker vi en dags anmars. Her er lenke til bilder fra toppturene kjiver nevner på heilhornet og på mossvastind på tosenfjellet sist uke. Mulig dere fortsatt finner lett tilgjengelige renner der. Send meg evt PM så kan vi snakkes. http://foto.holdahl.no/index.php?cat=6 Siter
gi Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Skrevet 15. juni 2007 Så sent som sist i juni er det vel bare breene som gjelder.... Anbefaler Svartisen Så litt nærmere på turrapporten din fra Snøtind. Er det Holmvassdalen som er letteste adkomst til Svartisen ? Vil en kanskje finne skiføre fra veien der i slutten av juni ? Event. hvor mye bæring ? Tåkeheimen er vel et alternativt innsteg ? Andre ? Nja.. det begynner å bli sent på året da... Har du tid ville jeg gått opp på Okstindbreen. der er det mange topper og tinder å velge blant som er snøsikre og toppen av alt er jo da Nord Norges høyeste topp Oksskolten. Hva vil være beste adkomst med tanke på skitur på breen i slutten av juni ? Hvor langt må en regne med å bære ? Er det ikke sannsynlig med dårlig skiføre på Oksskolten ? Det er vel en steinkoloss som står 600 m opp av breen ? Det er kanskje andre Okstinder der det er håp om skiføre helt til topps ? Siter
Kjell Iver Skrevet 15. juni 2007 Skrevet 15. juni 2007 Hva vil være beste adkomst med tanke på skitur på breen i slutten av juni ? Hvor langt må en regne med å bære ? Er det ikke sannsynlig med dårlig skiføre på Oksskolten ? Det er vel en steinkoloss som står 600 m opp av breen ? Det er kanskje andre Okstinder der det er håp om skiføre helt til topps ? Ta en titt på Arnt sin side med "ferske" bilder fra Okstindan: http://www.westcoastpeaks.com/pics07/inair050607_5129.jpg Som du ser er det mye snø, så det blir ikke mye bæring fra Leirskarddalen. Evt overnatte i Steinhytta før man går toppturer. (Steinhytta ligger i den gryta midt på bildet) Det er valgets kvaler når det gjelder topper der. Du ser Okstinden og Tvillingtinden er fine... Mye å velge blant.. Oksskolten er vel best på beina fra bre'en ja...500 hm fra kote 1300 ca.. De går også skolten på ski, men jeg tror du er for sent ute.. Sjekk også https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8323&highlight=okstindan Siter
Vandrefalk Skrevet 15. juni 2007 Skrevet 15. juni 2007 Når det gjelder å entre Svartisen er det nok Holmvassdalen som er lettest. Kan nok bli litt bæring.. Du har i grunnen to alternativer: Den veien jeg startet rett ovenfor første tunnelen, eller inne fra Holmvassdammen. Problemet er at veien til Holmvassdammen neppe blir brøytet. Det ligger noen store fonner over veien som nok trenger både tid og varme før de forsvinner. Når det blir kjørende opp til Holmvassdammen er det kort vei å bære skiene. Da er en god del topper tilgjengelige på ski... Siter
gi Skrevet 17. juni 2007 Forfatter Skrevet 17. juni 2007 Problemet er at veien til Holmvassdammen neppe blir brøytet. Det ligger noen store fonner over veien som nok trenger både tid og varme før de forsvinner. Når det blir kjørende opp til Holmvassdammen er det kort vei å bære skiene. Da er en god del topper tilgjengelige på ski... Tolker jeg dette som om det er lite sannsynlig at fonnene er borte til siste uke i juni ? Siter
Erling Skrevet 17. juni 2007 Skrevet 17. juni 2007 Hva vil være beste adkomst med tanke på skitur på breen i slutten av juni ? Hvor langt må en regne med å bære ? Er det ikke sannsynlig med dårlig skiføre på Oksskolten ? Det er vel en steinkoloss som står 600 m opp av breen ? Det er kanskje andre Okstinder der det er håp om skiføre helt til topps ? Jeg har vært på fottur (eller snøvassingstur om du vil) på Okstindbreen i slutten av juli 2000. Oksskolten hadde da noen få snørenner, men var ikke særlig egnet for ski. Kanskje det går i et snørikt år ? De sentrale toppene i bremassivet Okstinden og Tvillingtinden hadde snø praktisk talt til toppen den gangen etter hva jeg kan huske. Okskalvan var også egnede skitopper etter mine hukommelse. Vi overnattet på Kjennsvasshytta og i telt oppe på breen. Siter
Vandrefalk Skrevet 17. juni 2007 Skrevet 17. juni 2007 Tolker jeg dette som om det er lite sannsynlig at fonnene er borte til siste uke i juni ? Ja, slik kan du nok tolke det; MEN DNT arrangerer fellestur til Tåkeheimen neste helg, og når DE kan bære skiene et lite stykke, så kan vel alle det... Ellers, til Erling: Ja, 2000 var et meget snørikt år med snømengder langt over det vanlige... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.