Gå til innhold
  • Bli medlem

Fresvikbreen(1648) og Blåskavlen(1809) 9. juni 2007


snilen

Anbefalte innlegg

Jeg kjørt innover Jordalen på kvelden før. Veien opp er en attraksjon i seg selv, der den går gjennom tuneller og halvtuneller ved siden av et juv som er helt ufremkommelig. Ikke så rart at denne frodige dalen tilhørte Fresvik tidligere, ettersom adkomsten over fjellet var eneste mulighet da. Jeg betalte pliktskyldigst mine bompenger for å kjøre inn den innerste setra, men der ble jeg snytt. Etter kun kort kjøring lå en diger snøfonn tvers over veien og dett var dett. Velvel – det var en fin kveld, så jeg bare slanget meg i gresset og krøp i posen under åpen himmel etter hvert. Fjellbonden hadde tydeligvis fått dårlig samvittighet, for etter solnedgang dukket han opp med traktor og fjernet fonna. Nest morgen kjørte jeg lykkelig innover dalen, men kom fortsatt ikke helt frem. Litt sykling med ski på stanga frem til det var helt håpløst med snø gjorde nytten. Deretter var det skitur oppver mot Rjupeskard, før jeg svingte opp på breen 1648 moh. Nok snø for en god stund her enda. Fresvikbreen kan se ut som den har minket i størrelse sammenlignet med kartet, og en knaus nordvest for breen(1625 moh) vil muligens overta som kommunetopp for Vik i Sogn om breen smelter ned noen meter til.

Turen gikk så videre gjennom en del lange tuneller til Aurland. Blåskavlen på 1809 meter over havet skulle få avslutte min lille Vestlandsturne. Jeg tråklet meg opp med bil fra Aurland til om lag 1300 moh og fant en fin rygg opp til toppen. Her var jo faktisk folk! Det er tydeligvis flere smågale folk som går på ski i stedet for å dra på stranda når sommeren er som varmest! Deilig avslappende nedkjøring igjen og kjøring tilbake mot Østlandet på kvelden. Litt merkelig å komme hjem til 32 varmegrader og ta skiene ut av bilen. Et lite bad gjorde også godt!

post-480-133474471008_thumb.jpg

post-480-133474471015_thumb.jpg

post-480-133474471022_thumb.jpg

post-480-133474471031_thumb.jpg

post-480-133474471039_thumb.jpg

post-480-133474471048_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må ha vært en flott tur i interessante områder. Kom meg aldri dit mens jeg var i Sogndal som student fordi jeg ikke hadde lappen. I påska nå sist var det været som satte en stopper for en planlagt tur på Rambergvarden. Håper på en tur i området i løpet av sommeren, for de fjellpartiene der fortjener besøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flotte bilete frå eit fjellområde eg har hatt eindel flotte turar i. Topp 1625 m.o.h. var eg rett under i fjor haust, så eg tusla innover frå Feios i nord og sørover mot Gulsete og Svartavatnet. Topp 1625 er nok ikkje nokon kommunetopp i Vik. Det er det ein annan topp som er, nemleg Nummestolane (Ytstevarden i Rambera-området) på 1640 m.o.h. Det som truleg vil visa seg og stemma, er at topp 1625 er høgare enn alt fjell som skulle befinna seg under Fresvikbreen, når den er borte om eindel år.

Årets planlagte tur i området er turen Feios - Vidasete - Vidasethovden (1227 m.o.h.), som er aust for Feios og nord for Fresvikbreen.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.