Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen + breer + truger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo!

Jeg har fundert litt på å ta et par breturer i Jotunheimen rundt 15. juni. Siden skiene mine ligger i en studenthybel 50 mil lenger nord må det bli trugetur. Jeg kommer til å gå alene hvis det blir tur...er Heillstugubreen å regne som trygg nå i midten av juni slik at man kan labbe av gårde på truger til topps på Heillstugubrehestene? Antar at veien til Spiterstulen er åpen og at Visdalen for det meste begynner å bli tom for snø slik at man slipper å vandre kilometervis på trugene.

Enn Svellnosbreen (Svellnosbrehesten) og Tverråbreen (Nordre Bukkeholstind)??

Jeg lurer også på om det nå så tidlig er mulig å kjøre inn til Grønbua nær Glitterheim...tanken var å traske over Veobretinden, Nordre Veotind, Nordre Styggehøbretind og Sørøstre Styggehøbretind på truger. Er det så mye snø på breene nå at dette kan kalles trygt?

Annonse
Skrevet

Deler av Styggehøbrean har til dels mye og skumle sprekker. Jeg ville aldri satset på å gått alene der på denne tiden. Det er spesielt ille neden for Søraustre Styggehøbrean. Med den varmen vi har hatt er vel ikke snøbroene så mye å stole på heller.

Akkurat ved Hellstugubreahestene er det også mye sprekker selv om de kanskje ikke er så veldig synlig enda. Jeg ville heller ikke tatt sjangsen her alene på sommeren.

Skrevet

Hellstugubreen er ganske trygg på østsiden oppover (sørover) før den flater ut mot vestre Memurubre. Se bilde av breen i nokså avsmeltet tilstand her:

http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?p=36529&highlight=%F8stsiden+heillstugubreen#36529

Men opp mot Hellstugubrehestene blir breen brattere og det er mye mer sprekker som Alek sier. Spesielt rundt nordre ”hest” ville jeg ikke ha trasket rundt på egenhånd på sommeren. Nå er det sikkert godt med snø igjen øverst på breen, selv om det må ha minket kraftig i varmen den siste uken. Skal du gå alene, ville jeg definitivt tatt de som vårskitur i mars-mai, og besteget nordre ”hest” fra den søre, og gått tilbake til søre etterpå.

Den lille brepassasjen du får til Svellnosbrehesten fra høyeste Tverråtind (2309) ville jeg ikke vært så bekymret for.

Nordre Bukkeholstind er nok ikke tryggest tilgjengelig via Tverråbreen. Med ditt utg.punkt ville jeg i så fall ha holdt meg langs nordkanten av Bukkeholsbreen, og mest mulig på ryggene. Det er ikke lange brepassasjen du vil få hvis du velger å gå over alle ”småtoppene” mellom Styggehø og nordre Bukkeholstind. Så tidlig på sommeren og så høyt opp på den breen skulle ikke utgjøre noen stor risiko, men bre er jo bre da. :)

Er enig med Alek når det gjelder Stygghøbreen. Nordre Veotind og nordre Styggehøbretind gikk jeg selv på i september 2004 når breene var veldig avsmeltet. De toppene kan du jo nå uten å gå på bre ved å runde nedenfor den nordlige breen. Hvordan du når nordre Veotind brefritt ser du i bakgrunnen her: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=2330 (Den lange moreneryggen der viste du sikkert om :) ).

Da vi var på sørøstre Styggehøbretind (2232) lurte vi på å ta med den nordre (2168) i samme slengen, men vi turte ikke å krysse breen mellom de toppene. Det var synlige sprekker flere steder. Vi var der riktignok i slutten av juli hvor breen var langt mer avsmeltet enn nå, men jeg vil nok ikke anbefale deg å krysse den nå heller. Du befinner deg i den mer snøfattige delen av Jotunheimen, så det ”trygge” vårføret på breene gir seg fortere der enn i vest-Jotunheimen.

Skrevet

Takk for gode beskrivelser.

Tenkte kanskje at det fremdeles lå tykt med snø på breene i Jotunheimen, men det har jo som dere sier vært forferdelig varmt i Sør-Norge i en periode nå. Spørs om jeg ikke heller får ta Heillstugubrehestene og Svellnosbrehesten + N. Bukkeholstind på ski i påsken, hadde egentlig tenkt å gå de to turene i påsken som var nå, men det ble ikke noe av. At å gå tilbake igjen til den søndre Heillstugubrehesten etter å ha vært på nordre er det tryggeste er soleklart, jeg har tatt flere bilder i området i august måned de siste årene som viser store sprekker rundt den nordre.

Angående Styggehøbretind N og SØ og Veotind N er jeg klar over at jeg kan ta dem uten bre, men det hadde liksom vært så kjekt å ta dem sammen med også Veobretinden og krysse breene i mellom slik at man slipper å gå opp og ned og opp og ned og opp og ned. Men jeg får heller ta en tur til Norefjell eller noe sånt med mamma, hun vil på tur hun også, sier hun. :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.