Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner ("grunnutstyr")

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei !

Lurte på om noen erfarne fjellvandrere kunne gi en nybegynner noen tips om hva slags "grunnutstyr" en burde skaffe seg før en begynner og utforske den norske fjellheim? Kanskje også turer og fjell som passer for en som er fersk?

På forhånd takk!

Erik

Annonse
Skrevet

Tja, hvor skal man begynne :wink:

1. Støvler. Masse å velge i, men en sikker vinner er vel Alfa Walk King, men det finnes også billigere gode alternativer antar jeg. Det jo en drøss andre merker med gode støvler også, så stikk innom din lokale forhandler og forhør deg litt. Det som er viktig er at støvlene sitter godt på benet, har god støtte i ankelen og føles gode å gå i (vanskelig å få den helt store følelsen inne i butikken, kanskje :) ).

2. Sekk. De velkjente merkene er også de beste. En grei sekk er jo Bergans Rondane, ikke topp, men en god og ikke alt for dyr sekk. Prøv sekken i butikken, og få hjelp til justering dersom du har bestemt deg eller er i ferd med å gjøre det.

Hvorfor disse to punktene? Jo, fordi jeg vet med meg selv at det som gjorde mitt første forsøk på fjelliv til et ikke så godt minne er nettopp elendige støvler og dårlig sekk. Hi-tech bekledning og sånt kan med fordel komme senere.

Gjest Anonymous
Skrevet

Crispi besseggen får min varmeste anbefalning, og ta turen til rondane :) (ikke besseggen, den er ødelagt)

Skrevet

Ikke noe lett å gi tips/råd. Du vil helt sikkert få en rekke forskjellige svar, alt etter hvem du spør.

Utstyr:

Det finnes mye bra (og dyrt) utstyr på markedet. Definer ditt nivå og kjøp utstyr deretter. Dyrt utstyr betyr ikke nødvendigvis rett utstyr. Til dagsturer sommer trenger du ikke allverden. Lange teltturer vinter krever en del... Spekteret er vidt!

Turer:

Nå vet jeg ikke hvilke turer du tenker på (toppturer, hytte til hytte, dagsturer, teltturer osv), men alle fjellområder har alternativer for de fleste nivåer. Bruk nettstedene til de som står bak forumet(til venstre), der finner du mye god info.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Erik!

Dersom du går inn på DNT sine nettsider, så finn du gode pakkelister for det mest elementære ein lyt ha med seg til fjells. Du kan jo ta utgangspunkt i dei når du skal på fjelltur :)

Hilde :wink:

Skrevet
Hei !

Lurte på om noen erfarne fjellvandrere kunne gi en nybegynner noen tips om hva slags "grunnutstyr" en burde skaffe seg før en begynner og utforske den norske fjellheim? Kanskje også turer og fjell som passer for en som er fersk?

På forhånd takk!

Erik

Vad som är lämplig första tur beror (som andra påpekat) på om

du tänker gå med tält eller mellan hytter; vidare var i Norge du bor

och om du använder bil eller allmänna färdmedel. Två fina

sydnorska områden, Dovre och Skarvheimen, har direkt järnvägsförbindelse,

gå av tåget vid Hjerkinn eller Finse och sätt igång bara!

Rikast på möjligheter är enligt min mening Jotunheimen - efter fem besök

har jag fortfarande något kvar! Grannområdena Breheimen

och Skarvheimen är lite ödsligare och man kan givetvis kombinera.

Möjligen har Breheimen lite väl höga och långa övergångar

för en nybörjare (Skridlaupbu-Slaeom, fem timmar uppför,

Sprongdalen-Arentzbu brant snöfält).

Skarvheimen är nog

lättast av allt, Finse-Tyin på någon av två varianter, fem-sex dagar.

Vill du ha en kort tur bara för att pröva på ligger Trollheimentriangeln

nära till hands. Buss från Oppdal

och ett par timmars promenad till

Gjevilsvasshytta, sen börjar det på riktigt.

Tafjord är fint men på sina håll en smula tekniskt.

Minst intressant - om det bara är vandring du är ute efter -

är Rondane.

Om du börjar med en lätt stugtur, för att se om du verkligen har lust

till fjället, tycker jag du ska försöka låna utrustning, speciellt

säcken. Då räcker en 45 liters.

När det gäller tältturer har jag, som så många andra, gjort en packlista:

http://www.mai.liu.se/~pehac/norpack.html

Den skiljer sig från de flesta liknande listor i att den är kortare

och kanske lite överskådligare

il C.

Skrevet

Ikke gå og kjøp en masse utstyr før du trenger det. Kjøp noen skikkelige støvler. Det er viktig. Passform og at støvlene passer til det de skal brukes til er viktigst, ikke merke.

Veldig mye utstyr er "godt nok" i fjellet i Norge om sommeren. Etterhvert som man får erfaring kan man begynne å anskaffe seg ting for da vet man bedre hva man trenger og vil ha.

Bjørn.

Skrevet

Jag funderar lite på de oundvikliga skoråden. Själv bryr jag mig förstås inte

alls om märke, eftersom det som finns i butiken är det som finns.

Det blir oftast impulsköp, efter avslutad tur, och i regel i Frankrike eller

Italien.

Mina senaste kängor, ett par Salomon, kostade 120 euro i Modane, det är

väl ungefär 1000 kroner (och lite fler kronor ...). De fungerade fint

i Skarvheimen några veckor senare och behövde inte gås in.

Jag har en känsla av att man i Skandinavien

ofta får ge det dubbla för de oftast anbefallda märkena.

Det talas en del om passform, och speciellt en nybörjare måste ju undra vad som

är bra passform. Jag trodde länge att det var viktigt att skorna

satt väldigt nätt och stadigt på foten, idag tycker jag det är ointressant,

om inte rentav fel.

Skorna ska hålla förstås, de ska helst torka fort

och så ska sulan vara tämligen styv och väl mönstrad.

Mycket mer är det inte.

Jag är inte säker på att man ens behöver 1.6 kg tunga fjällskor

för fjällvandring, speciellt om man inte bär så mycket. Jag har funderat

på att använda mina Ecco Receptor, som är ett slags avancerade

promenadskor, med mycket kraftig och styv sula. De väger 1 kg paret.

Min enda betänklighet är att jag är lite rädd för att trampa ur dem

i urig eller sumpig terräng. Kunde vara kul med erfarenheter.

Möjligen hör diskussionen snarare hemma i "Utstyr".

il C.

Skrevet

Som flere har sagt er svaret på spørsmålene dine temmelig avhengig av hva slags planer du har, men noen generelle punkter er jo alltid mulig å nevne.

Utstyr:

Tips: Begynn med hva du har i stedet for å kjøpe dyre ting som du kanskje aldri kommer til å bruke mer. Jeg ser svært ofte annonser fra folk som har kjøpt all slags utstyr som de aldri eller kun et par ganger har brukt.

Det enste som er virkelig essensielt er fjellstøvlene!

De finnes i all slag kategorier avhengig av om du først å fremst har tenkt å holde deg til gode stier (A eller A/B-sko), topp-gåing og/eller mye ur (B, B/C eller til og med C) eller klatring (D).

Hvis du ikke har noen fjellstøvler i det hele tatt, ville jeg satset på en lett B/C. Med en slik mellom-kategori kan du klare deg nesten overalt. De er litt stive kanskje for lette stier, men slike er det jo ikke alt for mange av i Jotunheimen for eksempel.

Enhver har forskjellige føtter, så det er veldig viktig å ta seg skikkelig god tid i butikken(e) for å prøve. Selv brukte jeg 2-3 timer: gikk en masse runder i butikken og prøvde absolutt alt de hadde av fjellstøvler i kategoriene B, B/C og C. Det er viktig at støvlene er litt større enn du tror du trenger: dette fordi føttene dine utvider seg litt når de blir gått varme. Jeg kjøpte støvlene i en skikkelig Outdoor-butikk, så de hadde meget bra utvalg. Videre fikk jeg dem med meg hjem på prøve to uker med eneste krav at jeg ikke brukte dem ute: service.

Selv har jeg Meindl Air og er veldig fornøyd. Ikke hatt noen problemer med svette føtter, god fjæring, lette og vanntette. Ikke var det nødvendig med å gå dem inn heller: gikk med en gang turer fra 9-13 timer sist sommer uten problemer.

Det er som tidligere sagt nok gode merker i handelen nå, så de andre merkene som er nevnt er sikkert gode de og.

Til støvlene hører selvsagt gode sokker. Også for disse lønner det seg absolutt ikke å spare et par tiere. Kjøp skikkelige hiking / trek-sokker. De har en god mix av kunststof og ull. Det er viktig at du bruker sokker som passer til støvlene. Har du Goretex (ventilerende lag) i støvlene bør sokkene avgi svetten, ellers er jo effekten temmelig redusert.

Når det gjelder jakke, bukse, undertøy, staver (eller ikke), stegjern, isøks, sekk osv osv. Tips: bruk det du har til du virkelig trenger bedre varer. Jeg mener ikke at du må ta vanskelige og lange toppturer med dårlig utrustning selvsagt: sikkerhet er viktig. Hva jeg mener er at du kanskje starter med enklere turer og hvis du merker at du vil høyere of lengre osv. da bestemmer å kjøpe nytt og dyrt.

Dette gjelder særlig for isøks og stegjern: det er masse turer (også til topper hvor dette ikke trengs.

Turforslag:

Dette emnet har vært nevnt tidligere her på Fjellforum, men er nok ikke så lett å oppspore mer. Et par tips for Jotunheimen:

Sti-nettet er jo godt nok. En liten rundtur med utgangspunkt på Gjendesheim f.eks. er greit. Opp til Glitterheim, videre via Spiterstulen og ned til Gjendebu + båten tilbake.

Toppturer som er enkle som nybegynner på dagstur er det også nok av. Enkle topper med utgangspunkt fra vei er f.eks. Galdeberget fra Eidsbugarden og Rasletind fra Valdresflya Vandrerhjem. Som nevnt tidligere er det ofte gode beskrivelser på nettstedene som angir (subjektiv) vanskelighetsgrad.

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Dersom forutsetningene dine bare er å gå fra hytte til hytte utenom toppene trenger du ikke ekstremt eller veldig dyrt utstyr.

Jeg er enig med de som sier at gode støvler er viktig - men de må gåes inn på forhånd, ellers kan fjellturen bli et helvete.

Synes også du bør bruke endel kroner på en god, lettvekts vanntett og pustende jakke og bukse. Det er fint mulig å få samlet under tusen gram.

Ellers er kanksje den største nybegynnerfeilen å pakke for mye i sekken, særlig klær. Om turen foregår på sommeren behøver du strengt tatt ikke så mye av det, heller ikke skift, kanskje bortsett fra et sokkeskift. Vei gjerne plaggene dine før du pakker dem. En tykk ullgenser for eksempel (ca 900 gr), mener jeg er overkill for sommerføre. Med erfaring vil du vite mer om hva du faktisk trenger underveis, så kom deg på tur så ofte som mulig!

Skrevet

Lettvekts-pustende jakker og bukser (f.eks Goretex) er fryktelig bra, men her begynner tusenlappene og renne, og det var jo egentlig ikke meningen tror jeg. Jeg ville ventet med å kjøpe sånt til jeg var sikker på at jeg virkelig ville tilbringe en god del tid på fjellet. Litt dumt å invester 6-7000 kroner hvis man ikke bruker greiene.

Mange mennesker liker å gå fra hytte til hytte. De liker det sikkert, ellers hadde de vel neppe gjort det. Jeg synes ikke det er så veldig ålreit. Man må bære med seg mye av det man trenger og det veier ofte 10-15 kilo ihvertfall. det er ganske mye å dra på i mange timer. Selv om noen av hytte-til hytte rutene er fine, er mange ganske kjedelige traske-spor gjennom ørkesløse daler på merkete og ganske befolkete stier.

Da er det bedre å kjøre til en hytte, bo der noen dager og gå på toppturer. Man opplever mye mer variert terreng. Utsikten fra toppen av toppene er mye bedre enn fra bunnen av dalene. Og ikke minst, kan man klare seg med 4-5 kilo i sekken. Går man lei, er det bare å hive seg i bilen og kjøre til en annen hytte.

mvh Bjørn Revil

Gjest Anonymous
Skrevet

6-7000kr ?? Vel det finnes andre løsninger... Jeg har kjøpt meg lett vanntett bukse og jakke for ca to tusen kroner, og det har holdt meg tørr i mer enn fire år hittil.

Forøvrig er kanskje (mye) penger brukt på ytterplagg et utlegg som kan forsvares om man er endel utendørs, nettopp fordi man har glede/nytte av dem i mange år, også i hverdagssammenheng og ikke bare på tur.

Oppi utstyrsjungelen er det greit å vite at det jo faktisk er mulig å gå i fjellet i joggesko og treningsdress også, dersom stien er lett og turen er kort...

Tipset mitt til nybegynner er å prøve ut litt forskjellige former for fjell-liv, og så se hva du liker best, og så etter hvert finne ut hva slags klær og utstyr du faktisk har behov for.

Men en deilig og varm mountain cap (fra lowe, etc) veier bare 85 gram og vil alltid forsvare en plass i sekken!

Skrevet

Mange mennesker liker å gå fra hytte til hytte. De liker det sikkert, ellers hadde de vel neppe gjort det. Jeg synes ikke det er så veldig ålreit. Man må bære med seg mye av det man trenger og det veier ofte 10-15 kilo ihvertfall. det er ganske mye å dra på i mange timer. Selv om noen av hytte-til hytte rutene er fine, er mange ganske kjedelige traske-spor gjennom ørkesløse daler på merkete og ganske befolkete stier.

Jag tror vår nybörjarvän snart har fått så många tips att han blir en smula yr

i mössan. En del "fakta", t ex dessa om vikten, är lätt förvirrande.

Jag har gjort en enda ren hyttetur i Norge. Säcken kan ha vägt 8 kg

och då hade jag med ombyte för stugan (extra skor måste man ju ha,

det behövs givetvis inte om man tältar). Jag hade i gengäld ingen

sovsäck, bara påslakan, t ex. Det är inte mycket att bära. För

en 10-dagars tur med tält behöver jag ungefär 16 kg och då har

jag inte en enda "UL"-detlaj i utrustningen. Man bör klara

en tredjedel av sin kroppsvikt; bär man tungt bör man dock

gå flera längre träningssträckor hemmavid med packning, ty det är en del

muskler och leder som behöver vänja sig, hur vältränad man än är.

Sen är det väl värt att påpeka att man kan gå mycket och långt i Sydnorge,

även i Jotunheimen, på banade stigar, bara man anstränger sig

lite vid planeringen. Det är ingen rusning precis i Langdalen,

Fleskedalen eller Hjelledalen och det är spektakulärt vackra

dalar.

Riktigt ensam (om man inte räknar mygg!)

är man troligen i Narvikfjellene. Min enda vandring norr om

Polcirkeln var i Saltfjellet, Sulitjelmafjellene och svenska Arjeplogsfjällen.

Det var åtskilliga dagar som jag inte mötte någon, i övrigt blev det

rätt få möten.

il C.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hemsk mycket hej, il camoscio....

16 kilos sekk for ti dagers tur... ?? Her har jeg visst noe å lære.

Kunne du tatt og skrevet ned utstyrslisten din, det ville vært veldig interessant lesning.

Skrevet
Hemsk mycket hej, il camoscio....

16 kilos sekk for ti dagers tur... ?? Her har jeg visst noe å lære.

Kunne du tatt og skrevet ned utstyrslisten din, det ville vært veldig interessant lesning.

http://www.mai.liu.se/~pehac/norpack.html

Det hör till historien att jag har dålig rygg, har opererat en häl och har

exostoser och kalkutfällningar i den andra, och måste vara noga

med hur mycket, och hur, jag bär. En del skulle tycka att

jag offrar viktig komfort. En faktor som också fått mig att försöka

begränsa vikten är att jag är van vid knepiga passövergångar

i Sydeuropa, där packningens vikt och skrymme kan ställa till det.

En UL-packare skulle tycka 1850 gram är

kilo för mycket för säcken

och att en "tarp" istället för tält skulle ta ytterligare

ett kilo från packningen. Man måste veta vad man vill och vad man tål.

Jag vill ha det varmt på natten och morgonen.

Det finns de som fjällvandrar i sandaler!!! Inte jag.

Jag hoppas att det inte blir en UL-debatt av detta, ty sådana spårar alltid ur.

Men det kanske är lättare för nybörjaren att utgå

från en lätt packning och fundera över sina behov därutöver,

än att börja i den tunga änden och försöka ta bort något.

il C.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.