Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøtind (1594 moh) 09.06.2007


Vandrefalk

Anbefalte innlegg

En tur til Snøtind er egentlig ikke mye å skrive om, men som den observante leser sikkert legger merke til: jeg gjør det likevel! :lol: I følge metereolygen synger den inneværende periode med ekstremvær (les: sol fra skyfri himmel) på siste verset. Dette må selvfølgelig utnyttes, og det er bare pingler som parkerer skiene før St.Hans.. :lol::lol: Første skuffelsen var at det allerede sto biler parkert i Holmvassdalen da jeg ankom i 7-tiden i morges. :D Etter skisporene å dømme hadde de planer om noenlunde samme turmål som meg. Jaja, det var bare å følge på. Ble straks lettere til sinns når alt tydet på at de foran meg hadde valgt en dum(les:tyngre enn min, kanskje de er i bedre form også!) trasè opp mot Middagstuva. 8) Jeg valgte nå uansett en litt lettere anmarsj til breen. (For den uinnvidde må det her skytes inn at Snøtind ligger ganske langt sør på Svartisen). Det er nå det begynner å bli kjedelig: opp like øst for Botntind, litt ned igjen, opp til Tretten-null-to-høgda, ned på selve breplatået og ei mil sørover til turens første mål. Ved Tretten-null-to hadde de som lå foran meg svingt vestover mot DNT-hytta Tåkeheimen, så jeg pløyde jomfruelig snø. Der og da tok jeg avgjørelsen: jeg skal aldri gå på ski over Grønland! Herfra ser jeg i det minste noen topper i det fjerne.. :P:P

Stigningen opp mot Snøtind gikk betydelig lettere en jeg hadde regnet med. Kanskje formen ikke er så verst likevel? :lol: Så står jeg da der, på Rana kommune`s høyeste topp, 1594 meter over fjæresteinene. Og det verste av alt? Det går SCOOTERSPOR opp på toppen. :lol::lol::lol: Etter retningen å dømme er det Ranværinger som har valgt denne høyst usportslige, og akk så ulovlige, metoden. Lurer på bøtenivået for scooterkjøring i nasjonalpark i juni…. :x

Utsikten er uansett upåklagelig. Jeg ser en del fjell som jeg vet navnet på, og en hel del fjell som jeg ikke aner navnet på! Ser til og med Okstindbreen, tror jeg. Dit MÅ jeg! Det er skammelig at jeg, gamle mann, enda ikke har besteget Nordland`s høyeste fjell!!! :wink:8)

Jeg skuer også Rødøy kommune`s høyeste topp nede i sørvest..

Og sist, men ikke minst, i nord ruver Helgelandsbukken. Kursen blir satt mot Tåkeheimen, som ligger i ca. 1100 meters høyde under Helgelandsbukken. Nedkjøringa fra Snøtind til breplatået er foreløpig turens høydepunkt. Føret er så bra at til og med jeg får til å ta tilnærmet telemarkssving opp til flere ganger.. Så er det ei kjedelig mil bortover igjen. Borte ved Tåkeheimen ble det en aldri så liten kaffepause og tid til en prat med de som hadde gått før meg. De hadde gått i natt, sa de, og skulle være til i morgen. Noen av dem var allerede på tur opp til Helgelandsbukken for å kjøre ned noen infernalsk bratte snørenner. Utstyrt med flott og fancy utstyr med navn som jeg ikke kan uttale, og med et mot som jeg ikke kan forestille meg, er jeg helt sikker på at de hadde en fair sjanse til å overleve dagen.. :lol::lol:

Selv satte jeg utfor snørenna som endte på steintippen ca.450 m.oh. nede ved Engenbreen. Stilen var nok en helt annen enn for før nevnte barskinger, men du verden det gikk da fort nok! Videre ned til Engenbrevatnet var det bare å bære skiene. Vel nede på veien var det en nytelse å kunne ta av skiskoene og ta på medbragte sandaler.. :lol::lol:

Ishavsrøye til middags på turistsenteret mens storøyde utlendinger beundret mitt noe beskjedne skiustyr..

36 kilometer, start ca. 400 moh, høyeste punkt 1594 moh, mål 5 moh, tidsforbruk 9 timer. Antydning til gnagsår, litt solbrent og svært fornøyd med meg selv..

:lol::lol:

post-1708-133474470733_thumb.jpg

post-1708-13347447074_thumb.jpg

post-1708-133474470745_thumb.jpg

post-1708-13347447075_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
En tur til Snøtind er egentlig ikke mye å skrive om, [...]

Hvorfor ikke det? Takk for fin turraport fra et flott landskap. Vi kan aldri bli minnet nok på at det finnes mer flott natur i Norge utenfor Jotunheimen enn i, og jeg gleder meg til årets tur nordover til Svartisen og Engabreen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesing om en topp jeg kunne se fra mine heimfjell, men som jeg aldri har vært på. Den gang var det heller ikke så lett å komme seg til utgangspunktet for en slik tur. Selv om jeg i de senere år flere ganger har fartet Rv 17 langs Holandsfjorden, har det ikke blitt avsatt tid til denne turen.

Snøtind har en av de aller videste utsikter i Norge. Et areal på hele 41200 km2 (inklusive hav) befinner seg innenfor synsranden. Videre har toppen en av de lengste siktelinjer i Norge. Møysalen i Vesterålen er synlig i en avstand av 220 km. Den dukker opp som en fjern topp like til høyre for Skotstindan i Steigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott turrapport fra mitt barndoms fjellrike. Du skriver i en av dine billedtekster at du tror du ser Okstindan - det er riktig det - de er ikke til å ta feil av for en som har vokst opp og gått i området.

Vi ser fra høyre mot venstre; Vesttinden, Tvillingtinden, Okstinden og så kommer Oksskolten og Okshornet nesten sammen helt til venstre.

Her er et bilde fra samme område, tatt en fantastisk høstdag under småviltjakta for noen år siden. Vi ser nedover Speltfjelldalen øst for Okstindan.

post-2671-133474470862_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Snøtinden er en topp som har ligget og fristet i mange år, og derfor var det artig å lese turraporten din.

Lysten etter å bestige den ble ikke mindre :D

Jeg er rimelig godt kjent på isen i området rundt Botntinden men har ikke vært på isplatået sør/øst for den.

Lurer derfor på hvordan området mot Snøtinden er med tanke på sprekker, spesielt i området

Botntinden/høyde 1259 og tretten-null-to høgda ?

Håper du kan gi meg noen tips :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne delen av Svartisen regnes som trygg å gå, mener det også erklæres av DNT. Hvorvidt isbre kan defineres som helt trygg er en annen sak, men jeg har uansett aldri sett sprekker, verken ved brefallene eller midt inne på isen.

Har gått i områdene Middagstuva/Botntind/1302, fra disse og inn til Tåkeheimen og Helgelandsbukken, pluss en del på småavløperne i Bjærnagsfjorden o.l.

Tror dog det er en del sprekker der breen munner ut i Storglomvannet. Dette er noe jeg gjerne skulle hatt mer info om selv, da jeg sterkt vurderer Austisen utpå vårparten, områdene rundt Store Istind sør for Storglomvann. Ser ut til at eneste reelle vinterrute dit er å gå over Storglomvannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ruta videre fra Botntind til Snøtind så er den vel rimelig trygg, avhengig av når på året du går... det dukker nok opp sprekker utover i juni... her gjelder stort sett de vanlige forholdsreglene på bre.. der det er flatt er det som oftest trygt.. ved høydebrekk er det sjanser for sprekker...

For din ferd til Østisen, Poppe, er det nok enklest å gå over Storglomvatnet, ja... fra midten av februar og til begynnelsen av mai er det vanligvis helt trygt... men vær oppmerksom på at brearmene som løper ut i Storglomvatnet også kan kalve på vinteren! Det kan medføre ei svært interessant, men antakelig nokså skremmende, opplevelse om du da befinner deg "midtfjords"...

Vanligste ruta opp fra Storglomvatnet er opp dalen mot Terskald- og Kjølvatna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For din ferd til Østisen, Poppe, er det nok enklest å gå over Storglomvatnet, ja... fra midten av februar og til begynnelsen av mai er det vanligvis helt trygt... men vær oppmerksom på at brearmene som løper ut i Storglomvatnet også kan kalve på vinteren! Det kan medføre ei svært interessant, men antakelig nokså skremmende, opplevelse om du da befinner deg "midtfjords"...

Vanligste ruta opp fra Storglomvatnet er opp dalen mot Terskald- og Kjølvatna...

Det var den veien jeg hadde tenkt! Har du gått der? Vurderer en dagsetappe opp på Store Snøtind og legge base der, har du noen formening om tidsbruk? Innen den tid er vi forhåpentligvis over gjennomsnittlig spreke, men dte blir nok en pulk med i bildet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tjaa, si det.. Har vel noe med trasévalg å gjøre.. og når på året du skal gå.. Veien opp blir vanligvis ikke brøytet før til påske... Jeg ville vel gått opp fra Ranværingskroken og rundet på østsida av Istinden.. Ikke spesielt vanskelig terreng, men litt stigning blir det jo.. Men en helt overkommelig dagsetappe blir det nå uansett... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.