Gå til innhold
  • Bli medlem

Rødliste


Tiri

Anbefalte innlegg

Annonse
Det er vel helst snakk om opptil flere sjeldne planter på fjellet omkring der du bor, Tiri?

Ja det er det også er det noen fugler, men jeg kan ikke så mye om det :D .

Så nå tenkte jeg å prøve å sette meg litt mer inn i det.

Er ganske mye jerv i området her, men jeg har ALDRI sett noen :):) .

Håper å få sett litt i sommer :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil se jerven er det lettest på vinteren. Da er det bare å finne seg et ferskt spor å følge. Deretter er det bare snakk om tålmodighet og utholdenhet... :):):)

Tenkte jeg kunne få øye på jerv i nærheten av sauekadaver jeg da :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv møtt på jerven i Rondane flere ganger. Første gangen var høsten 2002, på rypejakt i Vulufjell, litt sør i Rondane. Jeg overrasket den fullstendig. Den satt under en bergknatt idet jeg kom over kanten og skulle hoppe ned. Den skvatt sikkert vel så mye som meg, og forsvant fort gjennom steinura. Jeg rakk nesten ikke tenke idet hele tatt før den var borte. Rusla så videre i der den forsvant, og plutselig så knurrer det innunder den store steinen jeg står på. Da stoppet nesten hjertet mitt. Men fikk omsider tumlet meg ned fra steinen og fikk fram fotokameraet. Fikk tatt mange bilder av den, der jeg stod med hagla i ene handa og kameraet i det andre :shock::wink: . Der stod jeg slik med en småsint jerv i steinura og med jervelisensen klar i lomma, men dette var i september og lisensjakta starta i oktober. Helgen etterpå fikk jeg se jerven igjen etter å ha fulgt sporene ett stykke i nysnøen, det var antagelig det samme dyret. Da for den opp i høyfjellet i ca. 1600 meters høyde! Kom aldri innpå den så jeg fikk tatt den. Men spennende var det likevel :evil::evil: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare på høyfjellet man kan treffe på jerven. I Bymarka i Trondheim har ei jervetispe holdt til siden vinteren 2001-02. Den kommer opprinnelig fra Spekadalen ved Tynset. Bildet er fra orrhaneleik i år hvor jerven kvelden før hadde passert kun få meter unna plassen ungene og jeg pleier å ligge på. En orrhaneleik blir ikke mindre spennende med slike opplevelser.

post-2227-133474470315_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da, Tiri, denne er mye lengre unna, så da er jeg vel snill..... :):lol::lol:

:lol::cry::cry: Fy flate... noen som har det... :lol::D:D:D .

Æ å vil sjå jerv :oops: .

Nå skal jeg smøre meg med tålmodighet, stjele et par sauer og bruke dem som åte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å få bedre bilde av jerv, tror ikke det. Skulle brukt mange superlativer her, men kjempestilig får dekke det meste. Når det gjelder Bymarka så ser det ut til området rundt Herbernheia blir flittig brukt av jerven, men også innover mot Elgsethytta har jeg sett sporene flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å få bedre bilde av jerv, tror ikke det. Skulle brukt mange superlativer her, men kjempestilig får dekke det meste. Når det gjelder Bymarka så ser det ut til området rundt Herbernheia blir flittig brukt av jerven, men også innover mot Elgsethytta har jeg sett sporene flere ganger.

Hehe, har hatt den mye nærmere enn dette.. :lol: For et par år siden røyk kameraet :):oops: da jeg hadde ei tispe med to unger på ca. 30 meters hold :lol: En kompis som var med hadde speilrefleks med 50mm objektiv så vi fikk da i det minste dokumentert observasjonen.. :lol::D

Har også filmet jerv på video på inn til 3 meters :D:lol: hold... :D:D

Men som oftest må jeg også nøye meg med å finne spor..... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:cry::cry::cry: Fy flate... noen som har det... :lol::D:D:D .

Æ å vil sjå jerv :oops: .

Nå skal jeg smøre meg med tålmodighet, stjele et par sauer og bruke dem som åte :D

Se på denne Tiri. Her får du se jerv :lol:http://www.video-film.no/snutter/wolverine.mov

Hvis du har tolmod å setter deg på en topp så kan du få øye på en jerv i sommer er du heldig.

Jeg har sett jerv bare en gang, men ser stadig spor etter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett jerv en gang jeg å :D:D:D:D !!

Kremt :( .... I dyreparken i Kristiansand :wink::lol::lol::lol: !!!

Det er jo ikke mye å se på. Stakkars innesperrede dyr..... :D:o

Men du har jo gode sjanser på fjellet, Tiri. Er jo ganske mye av den, og jeg hører om at enkelte av hannjervene som blir skutt har stygge merker/sår etter slåsskamper med rivaler. Tydeligvis er det såpass mye jerv at det er kamp om territorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.