Gå til innhold
  • Bli medlem

Framkommelighet mellom Midtmaradalen og Fremste Skardstølsvatn?


Gal Krokfot

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det nokon som kan svare på korleis det er å ta seg fram frå Midtmaradalen over ved Skagadølsbui og ned til Fremste Skardstølsvatnet?

Det ser greit ut på kartet men det skal være med folk med høgdeskrekk og lite fjellvanthet på turen, så eg vil gjerne få det bekrefta/avkrefta av folk som er kjent i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det nokon som kan svare på korleis det er å ta seg fram frå Midtmaradalen over ved Skagadølsbui og ned til Fremste Skardstølsvatnet?

Det ser greit ut på kartet men det skal være med folk med høgdeskrekk og lite fjellvanthet på turen, så eg vil gjerne få det bekrefta/avkrefta av folk som er kjent i området.

Fra Midtmaradalen opp til Bandet var det merket for mange år siden, men DnT har fjernet rødmerka for ikke ubefesta sjeler skal forville sig opp der. Oppstigningen er noe steder litt bratt, men for fjellvante folk blir det ikke noe problem å ta sig fram.

Det er Skagastølsbreen der er problemet. I overgangen fra fjellet (Bandet) til breen er der en bregleppa som må passeres. Noen år er den snill, og du kommer lett over på bru av snø, til andre tider kan det være vanskelig å komme inn på breen.

Jeg har gått der mange ganger aleine og aldri hatt problem der, men forholdene skifter med tida. Ta gjerne med isøks og stegjern, da breen i snøfattige somre kan være glatt. Den nedre del av breen er forholdsvis slakk, og er lett å gå.

Jeg vil dog ikke anbefale turen til folk med høgdeskrekk og lite fjellvanthet, da er det nok andre trakter de får prøve sig på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått der mange ganger aleine og aldri hatt problem der, men forholdene skifter med tida. Ta gjerne med isøks og stegjern, da breen i snøfattige somre kan være glatt.

Ja, ved lite snø eller sent på sommeren kan det være lurt med stegjern her. Vi opplevde tidlig i august i fjor at breen var glatt, og ble nødt til å sette på stegjern for å komme oss opp breen til Bandet:

http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?p=46959&highlight=skagast%F8lsbreen+stegjern#46959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tusla opp der i august 1987, og gjekk frå Skarstølen og inn til hytta på Bandet. Breen var "snill" den gongen, men det er visst slutt på den tida har eg høyrt, så det er verre i dag. At breen var "betre" før var vel pga. at den var større og gjekk lenger opp mot Bandet, og både sprekken øvst i breen var mindre (ikkje gjennomgåande) og øvste brekanten var enkel og passera. Det var før det.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere, dvs frem til ca 2000, kunne du gå usikret over Skagabreen. Kun enkelte år måtte du seint i sesongen gå litt forsikitig på en snøbru over bregleppa.

Skagabreen i 2006

Med redusert snødybde var de nederste 3/4 av breen snøfri i august i 2006. Det var greit å gå over den snøfrie delen, likeså det meste av den snøkledte delen. Problemet var en bred sprekk langt oppe i bakken. Den var ca 2 meter bred og måtte passeres på en snøbru. På andre siden ble det veldig bratt på blåis, og her var stegjern og isøks nyttig.

Fra Midtmaradalen mot Bandet

Fra Midtmaradalen og opp går det meste greit. Jeg gikk ned der midt i juli 2003, og da var det greit over breen på den siden av bandet. Det var merket trase ned en klippe ved utløpet av breen. Det blir til høyre når du kommer oppover fra Midtmaradalen. Litt klyving, men ikke spesielt utsatt. Så her vil jeg tro det greit for de fleste.

Fra Bandet og ned

Fra bandet og ned mot Skagabreen (som dere skal) vil det greit å gå usikret tidlig på sesongen, f.eks. juni, mens i august vil dere kanskje trenge sikring. Kommer dere opp på bandet en godværsdag i august er alltids mulig å sikring av noen av de mange klatrerne på vei opp eller ned. Det var i hvertfall noen som brukte den muligheten i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.