Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen deilige småturer i Valdres


Tom

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ikke gå i detaljer her, men vil bare forsikre om at dere får med dere at jeg ikke ligger helt på latsiden om vinteren heller. Har vært noen dager på hytta i Øystre Slidre nå, og her er de skiturene jeg gikk:

1. Fra hytta til toppen av Gravfjell, ovenfor Yddin Høyfjellshotell. Klart vær, tidvis sol, kaldt.

2. Fra bommen ovenfor Beito på Rv. 51, såkalt Rød løype 1 rundt Olevann og ned til Vinstervann, 17 kilometer. Overskyet, tendenser til tåke, mildt, snø.

3. Fra innerst på veien mot Skaget (der den stenger nå om vinteren) over Skagshøgdi og retur via Kristianstøl. Tåkete og vanskelig å se. Forfriskende og herlig.

Ah, elsker fjellet :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt geniale forhold i Valdres nå, men Tom da! Godt nytt år forresten. Du gav i fjor inntrykk av at for deg var vinteren en eneste lang mørketid hvor du ventet på sommeren med issoleie og klukkende fjellbekker uten å hilse på fjellet i mellomtiden, men ser ut som om du har foretatt en liten digresjon fra dette her? :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først til Nils:

Ja, det er vel verdens beste sted å ha hytte, synes du ikke? Vår hytte ligger på Søndre Veslestølen. Når man kjører oppover fra bommen tar man til høyre ved et sted som heter Sandbakkene. Så er det omlag to minutter å kjøre til hytta som ligger på venstre hånd. Jeg elsker å være der, rett og slett :cry:

Så til Morten:

Hehe Morten, jeg ventet på at den der skulle komme. Det er riktig at jeg lengter etter vår, sommer og høst - en tid da solen varmer, det spirer og vannet renner. Det er også riktig at jeg synes vinteren er altfor lang; november tom. februar er ikke noe særlig for meg. Men dermed ikke sagt at jeg ikke kan ha fine opplevelser også i disse månedene. Det var utrolig deilig å gå disse turene, og jeg har for vane å gå litt på ski hver vinter. Men jeg kan ikke hjelpe for at jeg lengter til slutten av april og begynnelsen av mai, da jeg skal bestige topper igjen under en sterk sol på dager med lange, lyse kvelder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når temaet var småturer i Valdres.......

Så tenkte jeg kunne ta med toppene som omringer Tyinkrysset området på Filefjell.

Skorsnosi, Stogonosi, Stølsnosi og Horntind(Hødntind). Dette er turer som er enkle, tar et par timer å gå opp i moderat tempo, gir nydelige nedkjøringer, og noe av den beste utsikten man kan få mot Jotunheimen. Da kan man sitte der på toppen og drømme seg bort og tenke på tiden som kommer i april, mail.

Turene passer perfekt på denne tida av året....

Toppene er omtrent like høye, ca 1450 moh. +- .....

Anbefales på det sterkeste!

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel verdens beste sted å ha hytte, synes du ikke? Vår hytte ligger på Søndre Veslestølen. Når man kjører oppover fra bommen tar man til høyre ved et sted som heter Sandbakkene. Så er det omlag to minutter å kjøre til hytta som ligger på venstre hånd. Jeg elsker å være der, rett og slett :)

Søndre Veslestølen? Samme som Veslestølen på kartet? Kjører forbi der hver gang vi er på hytta på Luskaråsen... Innkjøringa er vel langs stikkveien mellom veien til Yddin og veien til Vangsjøen?

Jeg kan skrive under på at det er et herlig område! Huff, jeg savner å være der, men når Valdresflya er stengt blir det litt langt fra Trondheim... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall en Veslestøl til, Nordre, så jeg vet ikke helt om det er "vår" som står på kartet ditt. Man kjører i hvert fall inn til høyre cirka tre minutter før Yddin. Det er altså et stykke før man kommer til den lille campingplassen, og det er også før man krysser elven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.