Gå til innhold
  • Bli medlem

besseggen


somani

Anbefalte innlegg

Jeg og fruen skal opp besseggen i sommer og jeg trenger noen råd.

1:Min bedre halvdel er ikke i kjempeform,er det veldig fysisk tungt?

2:Noen gode ruteforslag.Gå opp og over eller opp og tilbake samme vei?

Kjører bil fra Kristiansand er det langt å kjøre opp på en dag?

3:Generelt noen råd fra erfarne fjellfolk mottas med takk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg og fruen skal opp besseggen i sommer og jeg trenger noen råd.

1:Min bedre halvdel er ikke i kjempeform,er det veldig fysisk tungt?

2:Noen gode ruteforslag.Gå opp og over eller opp og tilbake samme vei?

Kjører bil fra Kristiansand er det langt å kjøre opp på en dag?

3:Generelt noen råd fra erfarne fjellfolk mottas med takk. :lol:

Heisann!

1: Jeg vil ikke si det er alt for fysisk tungt, men er du i veldig dårlig form så... Første gang jeg gikk besseggen, husker jeg det var veldig psykisk langt. I dag prøver jeg å jogge over 8) Men det er jo så klart en "GOD" tur.

2: Om man vil ggå opp eller ned "eggen" er litt etter hva man føler som. Har man litt høydeskrekk er det nok bedre å gå opp.. Ruta (stien) er den samme :wink: Om du skal gå opp tar dere bare båten inn..

- Fra Kristiansand er det rimelig langt å kjøre (vil jeg si).. Men så lenge dere ikke skal gå samme dag, så er det bare å bruke dagen 8)

3: Man trenger ikke mye erfaring for å gå Besseggen. Pakk en god sekk, og bruk god tid! Det går også ann å gå langs gjendevann under besseggen, om dere tror det blir for langt å gå over..

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besseggen er diskutert mange ganger tidligere. Søk, og du skal finne... (søkeknapp oppe til venstre på denne siden) :wink:

En del beinharde fjellfanter gir uttrykk for at det etter deres smak er vel mange som går Besseggen, men det synes jeg ikke du og din kone skal ta hensyn til. Det er ikke uten grunn at denne ruten er populær!

Ha en god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. DNT anslår turen til ca. 7 timer, så man bør iallfall ha vært litt ute og gått før. Men "normalt god form" holder i massevis.

2. De fleste gpr den oppover, bl.a. fordi mange synes det er lettere å gå opp en bratt bakke enn ned en bratt bakke. Men det er jo litt indivduelt hva man liker da.

3. Personlig synes jeg nok selve eggen er litt oppskrytt, men turen går etter min mening i et av Norges flotteste fjellområder, så nyt utsikten og nyt turen! :wink:

Sølve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for responsen. Det blir nok en fin tur uansett om det er mange som er ute å går sammen med oss.

Hvordan er det å gå opp i dårlig vær(regn,tåke o.l)

Og et siste spørsmål:Hvor langt er det fra toppen og tilbake til Gjendesheim,i kilometer og ca hvor lang tid tar det å gå fra toppen,må prøve å forberede min bedre halvdel til turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for responsen. Det blir nok en fin tur uansett om det er mange som er ute å går sammen med oss.

Hvordan er det å gå opp i dårlig vær(regn,tåke o.l)

Og et siste spørsmål:Hvor langt er det fra toppen og tilbake til Gjendesheim,i kilometer og ca hvor lang tid tar det å gå fra toppen,må prøve å forberede min bedre halvdel til turen.

Å gå i dårlig vær er aldri moro. Om du går på besseggen på en godværs dag, vil du få se en fantastisk utsikt over Gjendevann :wink:

Tid kommer akkurat ann på formen! Fra toppen og tilbake er jeg ikke sikker.. Var en som skrev at hele turen var annslått til 7 timer, dette kommer som sagt helt ann på om man stresser, løper eller bare nyter turen :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Distansen fra toppen av Veslfjellet og ned til Gjendesheim i distanse er omlag 5 km. Det er imidlertid noen bratte kilometer, så det er mer realistisk å regne med gangtid :shock: . Regn med 2-3 timer fra fjellet og ned til Gjendesheim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.