Gå til innhold
  • Bli medlem

Er jeg adekvat utstyrt for 3-ukers i sommer?


Anbefalte innlegg

Har vell ikke stort å si om du har 5-10 eller 15kg sekk på ryggen, det er jo ingen vekt å snakke om uansett.

Helt enig! Kommer man opp i 25 kg kan man si at det begynner å bli litt tungt. Men på en flerdagers telttur om vinteren kommer man lett opp i 20 kg, og jeg synes ikke det er så ille å gå med. Man tar jo gjerne med en del ekstra godteri, 1 plate (200g) sjokolade per dag og en 2-3 litersdunk med vin hvis man er flere som går i lag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først:Dere MÅ alle ha med liggeunderlag, og dere bør ablolutt ta med et telt eller en presenning hvis dere velger å ikke ha med vindpose! Som regel vil dere oppleve noen skikkelig sure dager i løpet av en to ukers tur. Dessuten er det deilig legge seg i sola på et liggeunderlag.

Førstehjelpsutstyr: Ta med et par Brexidol, paracept eller andre midler som klarer å roe ned en sliten kropp hvis det trengs. Det kan avogtil være nødvendig å hjelpe kroppen til å få slappe av til neste dags økt. Særlig hvis noen av dere ikke er vant med tunge sekker og lange dagsmarsjer. Da er det vanskelig å "lande" for kvelden. Regn med at en av dere kommer til å slite med et eller annet; f.eks. gnagsår eller vonde muskler.

Kutt ut et par av sokkene, erstatt en av t-skjortene ( ull ) med en langermet ull.

Dit i kokekaret, ta kun med kaffekjelen. Da kan dere koke vann i den, og fikse middag på hyttene.

Lykke til! Husk at dere kommer til å lære en masse av denne første turen. Ta ting som kommer med et smil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du med til skift innendørs? Jeg hadde tatt med en behagelig skjorte/trøye til hyttebruk, det er jo godt mulig den du bruker ute blir våt. Lue er obligatorisk. Ta også med en liten multifunsksjonskniv (Leatherman etc), nyttig.

Real turmat er så dyrt at det kan da ikke være langt unna matprisen på hyttene? Har du dårlig råd, ta bare hovedrett til middag (betjente hytter).

Og bo på sovesal, alt er bedre med det...

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OPPDATERT FØRSTE POST

Hei, og tusen takk for svar alle sammen! Har tatt til meg en del tips, og oppdatert pakkelista i første post. Det er denne jeg kommer til å ta utgangspunkt i når jeg pakker, så setter pris på innspill hvis jeg fremdeles mangler noe!!!

Litt førstehjelpsutstyr kan som sagt være greit å ha, og føler jeg har fått med meg det viktigste nå... Jeg dropper langermet trøye, da fleecen jeg tar med er langermet og varmer skikkelig godt. Vindsekken/jervenduken/telt lar jeg personlig ligge hjemme. Kommer dog til å oppfordre en av de andre i reisefølget til å ta med....

Når det kommer til brenner og mat... Har sett litt på fôrprisene i områdene vi skal gå i....

Hvis vi utelukkende baserer oss på å spise på hyttene ser kostnadsoverslaget slik ut:

Frokost,18 x 085kr = 1530.-

Lunsj,,,, 18 x 030kr = 0540.-

Middag, 18 x 200kr = 3600.- (evt. bare ta hovedrett, vet dog ikke pris for dette)

Totalkostnad = 5670.-

Med bakgrunn i ovennevnte ønsker vi derfor å bære en del mat med oss. REAL får vi for 45.-/pk, og frokostblandingen havner på ca. 20kr porsj. Etter hva jeg har hørt får man ikke tilberede egen mat på betjente hytter, derfor tar vi med brenneren. Sistnevnte brukes også til å tilberede kaffe mellom hyttene (must!) ;)

Ved å ta med delvis egen mat sparer vi 1630.- Dette synes ihvertfall jeg 3kg ekstra oppakning er verdt. Den ekstra vekten spiser vi jo også gradvis opp i løpet av de første 10 dagene.... :wink:

Når det gjelder kalorier....

Frokostblanding = ca. 650 kcal.

Hyttelunsj 3-4 smørbrød = 700 kcal.

Snack = 250

REAL = ca. 700

TOTAL kcal/dag = 2300

Alle vi som skal gå på tur har godt av å bli kvitt noen kilo, så da er det ikke så viktig å presse oss opp i 3-400kcal/dag regner jeg med... Er dette for lite får vi heller grapsète litt på hyttene iblant.

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er som ofte et kapittel for seg selv. Siden vi reiser budsjettklase tenkte vi å ta med 10x REAL, 10x hjemmelaga frokostblanding samt 18x "snacks" (mellommåltider) hver. REAL veier ca. 150g/posen, noe frokostblandingen også gjør. "Snacksen" regner vi ca. 100g til dagen. Resten av maten kjøper vi på hyttene. Dette vil allikevel utgjøre:

REAL 150g x 10 = 1.5kg

fr.bl 150g x 10 = 1.5kg

snack 100g x 18 = 1.8kg

Total ========= 4.8kg

Du får ta å spise deg opp til turen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gått en del 2-3 ukers fotturer fra hytte til hytte i fjellheimen og har prøvd alt fra "minimumsbudsjett" hvor all mat bæres på ryggen og mange netter ble tilbragt under åpen himmel i nærheten av hyttene, til "full pakke" hvor alt kjøpes på hyttene.

Ikke undervurder hvor sugne dere kommer til å bli på "skikkelig mat" underveis. De ekstra kiloene du påstår dere har å tære på gir ikke mye metthet :wink:

Med en pris på kr 125,- for tallerkenrett så ville jeg hatt med ekstra kroner til noen sånne utskeielser i løpet av turen. Sjekk hva som står på menyen når dere kommer inn og kjenn litt på hva maven sier ... Sånne stunder der man nyter god mat i prat med andre vandrere kan bli høydepunkter på en tur.

Gled dere! Det kommer til å bli en opplevelse uansett hvordan dere pakker og spiser :wink:

DNT's prisliste: http://www.turistforeningen.no/article.php?ar_id=9667

NB: Jeg har brukt Polar pulsklokke på flere av turene. Der beregnes kaloriforbruket (ut fra mine pulssoner ... jeg er i ganske ok form). Unøyaktig, javel, men det gir en grei pekepinn om hva som forbrukes av kcal. Jeg ser at jeg på en rolig 5-timerstur har brukt ca 1800 kcal. På en langtur på 10 timer over 4000 kcal. I tillegg kommer basisforbrenningen. (Jeg har en liten kropp og har en beregnet "Basal Metabolic Rate" på snaut 1500 kcal ... større personer må påregne høyere kaloriforbruk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forferdelig enig i hva "knerten" skriver: "Sånne stunder der man nyter god mat i prat med andre vandrere kan bli høydepunkter på en tur."

Disse pratene rundt langbordet (dette er grunnen til at DnT har langbord...) med fremmede vandrere, med historier og juging om denne og tidligere turer er nesten hva jeg setter mest pris på. Kan nesten konkurrere med turen i seg selv...

Beklageligvis serverer DnT bare 3-retters i fellesskap. Skal ma bare ha hovedretten, må man stort sett vente til bordsetningen er over. Og da er man ofte henvist til å spise mer eller mindre alene. Jeg er en liten kar som blir altfor sprekkmett etter 3 retter og trenger aldri det, men kjøper det jo allikevel pga det sosiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.