thpaulsen Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Heisann! Lurer på hvordan folk her ordner seg med kaffe på tur? Optimalt sett kunne jeg tenkt meg å bruke det vanlige kokekaret, og brukt et filter/egg til å ha kaffèn i... Problemet er vel at dette setter smak i kjelen? Alternativt kan man jo bruke "te-egg" i koppen; men dette blir vel ugreit om man er 2-3 stk.; hvor alle må ha hvert sitt "egg", noe som også gjør at kaffebruken økes en del.... Har vurdert MSRs "Alpine Teapot", men denne veier jo over 250g!... Kjipt å måtte ta med et kvartkilo ekstra bare for å lage litt kaffe! Innspill anyone? Siter
thpaulsen Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Skrevet 29. mai 2007 Hmm. MSR-greia havner nok i "kaffekjele-definisjonen", men denne er jo svintung! Siter
Kjell Iver Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Jeg har prøvd ymse løsninger. Til og med den ekstreme løsningen å kutte ut kaffen! Det gjør jeg ikke igjen. Jeg liker ikke Nescafe og liker ikke å drasse på ekstra kjele til kaffekoking. Løsningen for meg har nå blitt å ha med kokekaffe og helle dette i thermokoppen sammen med kokende vann. Funker konge det og gir også gode tyggekorn Siter
Gjest Srx (Ron) Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Jeg pleier å ha med Eagle sharp sin lille 0,6ltr kaffekjel når jeg drar alene eller når jeg er på småturer. Denne er rask og koke opp med spritbrenner også, hvis jeg er på jakt og ikke gidder å lete ved. Siter
~R Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Drar du likevel med deg en Nalgeneflaske, så er denne kaffepressen ganske ok: http://www.paddling.net/store/showProduct.html?product=319 Ser forøvrig ikke ut til at noen norske forhandlere har oppdaget dette produktet ennå, men det kommer nok nå Siter
thpaulsen Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Skrevet 29. mai 2007 Den siste der var ikke dum nei!!!... Bare dumt at jeg har gått over til Camelbak på tur da :/.... Arcteryx Naos-sekkene har ingen skikkelige festemuligheter for vannflasker på utsiden, så da blir det blære inni istedet Dvs... Flasken kan lett festes med en karabinkrok etc, men da vil den bli hengende og dingle. Mvh. TH Siter
Gekko Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Steike, en sånn vil jeg også ha! Har man Nalgene-flaska i et flaskehylster så kan man vel holde kaffen varm en stund etter at den er trukket? Genial, liten sak - ca. 60 gram. Siter
Jakobsen Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 det enkleste er å bruke kaffekjelen til både koking av vann, kaffe og steking af fisk og kjøtt! da trenger man bare en "enhet" Siter
inaktiv Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Jeg bruker jetboil med kaffepresse. Funker dritfett på å varme vann, og det går an å kjøpe kaffepresse som er helt genial. Lett er den, bruker'n som gassbluss for steking på kokesettet mitt, også har jeg sånn army-brikett-holder for å holde ting varmt mens jeg lager andre deler av retten. Enkelt å vaske, lett og veldig energieffektivt! Eneste minuset er at gassen ikke får nok trykk om vinteren alltid. Siter
Kristin Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 skal jeg være ærlig..... Nescafe Gull! Pulver!!! Det er letteste måte for meg som ofte går langt - og er rimelig hekta på kaffe - og får jeg lyst på en kopp er det bare å koke opp bittelitt vann, og vips: kaffen er klar! ( faktisk god kaffe også, synes jeg ) PS: Men ingenting er bedre enn å få servert kruttsterk kokekaffe, selvfølgelig. Særlig hvis det kommer fra en kjekk kar man møter på i fjellheimen Siter
thpaulsen Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Skrevet 29. mai 2007 Da møtes vi ved Lifjellsenderen 1200 imorra Kristin? Hehe, bare spøk *tafsepådamasiistedet* Siter
dsk Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 lettvintvesjonen er selvsakt pulverkaffe, luksusversjonen som brukes når jeg har kano eller sykkel: Koker vann og trakter i medbrakt filterholder med filter som passer rett i thermosen. Ingen av disse løsningene er selvsakt akseptable for de som er glad i kokekaffe. dsk Siter
jhpf Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 Sitat Drar du likevel med deg en Nalgeneflaske, så er denne kaffepressen ganske ok: http://www.paddling.net/store/showProduct.html?product=319 Har en tilsvarende presskanne, men den er på 0.5 liter, og er laget som en thermokopp, med drikke hull i lokket. Holder temperaturen minst et par timer om en ikke tar av lokket. Fint å ha om en ikke har det travelt med å drikke. Fant den ikke på nettet, men kan kjøpes på Taras i Tromsø for 149 kr, satt ned i fra ca 400. Men den veier sikkert en del mere enn Nalgenflaska... Siter
Dag G - Evje Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 Ingen kaffekjele på tur, ingen kaffe. Alt annet er lurekaffe. Siter
stuttleif Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 Ingen kaffe, ingen tur tror jeg heller vi sier Siter
Vandrefalk Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 Svartkjele Dersom jeg koker kjelen på et (ulovlig?!) bål drysser jeg kaffen fra den obligatoriske reinskinnsposen ned i kjelen for så å røre rundt med en brennende pinne fra bålet. Da blir det ekte bålkaffe... Siter
Bjarne Lindholdt Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 Nei, ingen kaffe på fjellturen, men det kan være deilig på hytta. Siter
fuglehunden Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 Kaffen blir med i termos hvis jeg ikke koker på et bål. Siter
vims Skrevet 15. juni 2007 Skrevet 15. juni 2007 Legg ei stripe pulverkaffe på kartmappa, rull sammen en flik av kartet, som en pruker til å snorte det brune pulveret. Ferdig på max 10 sek, før en kan haste videre mot neste 2000-meter. Siter
Vandrelysten Skrevet 15. juni 2007 Skrevet 15. juni 2007 har en vannkjele, og en kaffekjele ja.. er ingen nescafe fan, så det må bare bli sånn! en mulighet er jo å bytte ut vannkjelen med en dyp stekepanne, så er det jo en ting mindre der. skal jeg på en såpass alpin tur at jeg må bort svartkjelen, så er det kanskje best å droppe det sorte gullet uansett.. svartkjelen er fritatt fra dette light n fast greiene Siter
fuglehunden Skrevet 15. juni 2007 Skrevet 15. juni 2007 Reiser til fjells om 10 min. Da blir det kokkaffe og kaffekjel på bål. Kaffedoktor Siter
Vandrefalk Skrevet 15. juni 2007 Skrevet 15. juni 2007 Av og til sier et bilde mer enn tusen ord.... Siter
erge Skrevet 15. juni 2007 Skrevet 15. juni 2007 Hei! Jeg vandrer mye i skog og fjell, men drikker ikke kaffe, går jeg glipp av noe Siter
Vandrefalk Skrevet 15. juni 2007 Skrevet 15. juni 2007 Sitat Hei! Jeg vandrer mye i skog og fjell, men drikker ikke kaffe, går jeg glipp av noe Helt sikkert, men dersom du ikke liker kaffe så er det nok noe annet..... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.