erge Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Jeg etterlyser tidenes bokprosjekt: En turguide over alle kommunetopper i Norge. En slik bok må da fatte interesse, om ikke annet for kuriositetens skyld. Er dønn seriøs og mener en slik turguide må ha et stort potensial, den dekker jo hjemmetraktene til hver eneste nordmann. Ikke bare det, men vi trenger en endelig definert liste over de høyeste kommunetoppene våre, det florerer dessverre enkelte uklarheter på området. Noen som har pågangsmot?, jeg kaster pinnen til hvem som helst Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snilen Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Du finner turbeskrivelser og bilder fra de fleste på www.wwv.no. For de som mangler beskrivelse så er det bare å gå turen, ta noen bilder, logge seg inn og legge inn egne turer. Jeg har vurdert å lage en bok om dette, men det jeg tror markedet er lite. Kommunetopplisten blir stadig korrigert, og det er fortsatt endel usikkerhetsmomenter som grever krenseoppgang og finmåling med bedre utstyr enn en vanlig GPS eller høyrdemåler. Skriver du boka så kjøper jeg den - garantert! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Valencia Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Snilen, kjenner du noe turbeskrivelse til kommunetoppen Soltinden 1051 m? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snilen Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Kjenner ikke fjellet men det går an å lete: http://www.google.com/search?hl=no&q=soltinden&lr= Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Valencia Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Morsomt Google ga lite info, derfor spurte jeg deg. Jeg tenkte at du som har kommunetoppspisskompetanse ville ha peiling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snilen Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Jeg har enda ikke vært på en eneste kommunetopp i Nordnorge. Var en tur på noen i Nordtrøndelag for en måneds tid siden, lenger nord har jeg ikke vært på kommunetoppjakt. men det er mye å forsøke seg på, har sett endel topper fra noen turer med Hurtigruta, blir jo sliten av bare å se på alle fjelltoppene Forøvrig fant jeg da noe av verdi på google om soltinden, det ser fint ut der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
erge Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Og skrive en slik bok alene fordrer at man har vært på alle toppene, jeg er nok ikke helt kompetent der, men ser jo at du ligger bra an, Snilen (noe jeg forresten er meget imponert over) For min del ville jeg vel kanskje sett for meg en bok med ulike bidragsytere, men mulig jeg kan sette min lit til deg nå Mye av arbeidet vil være å bringe klarhet i alle usikkerhetsmomentene, bare dette er et stort prosjekt. Foreløpig er faren stor for endel faktafeil - så det er mye som må bringes på det rene. Når det gjelder definisjonen av en kommunetopp er det noe som syns uklart for meg. Det kan se ut som om enkelte blander om hverandre forståelsen av ”høyeste topp” og ”høyeste punkt” i en kommune. Der en kommunegrense deler en fjelltopp, vil vel den kommunen som innehar selve toppunktet defineres som den rettmessige innehaver av toppen. Med andre ord, toppen blir underlagt den kommunen som er i besittelse av toppunktet. Slik tenker nå jeg om toppens tilhørighet, men mulig jeg tar feil. Ser ut fra lister over kommunetopper at det noen steder tilsynelatende opereres med den høyeste toppen i en kommune, til tross for at toppunktet ligger i nabokommunen. Dette kan da ikke bli riktig. Høyden ved kommunegrensen kan riktignok, om enn nølende, være kommunes høyeste ”punkt”, men det blir da ikke kommunes høyeste ”topp” for det. I hvert fall så lenge det ikke her er snakk om en sekundærtopp (og hvor skal man forresten legge primærfaktoren for en skogstopp) Tror vi trenger en bok som kan sette en standard for dette. Utfordringen er i hvert fall kastet til hvem som helst. Hvordan markede ser ut vet jeg vel ikke, men innbiller meg at boka absolutt har noe for seg. Foreløpig er det i hvert fall to som ville ha kjøpt den Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Rino Holt Larsen Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Synes du har en veldig flott bokidé på gang, men salget er etter min mening avhengig av én viktig faktor: Gode bilder! Det hjelper lite med gode bestigningsomtaler og faktarammer om toppene, dersom bildene er uinteressante. Mitt forslag er at du allierer deg med medhjelpere du vet kan traktere et kamera. Tenker ikke da bare på den tekniske kunnskapen i forhold til et fotoapparat, men som også har peiling på valg av perspektiv, årstid, når på døgnet bildet tas, og så videre. Synes også at bildene i en slik eventuell bok bør vise bilder fra ulike årstider. Ikke da samme topp gjennom vår, sommer, høst og vinter, men at alle årstidene er representert boken igjennom. Det skaper variasjon og øker "sebarheten". Mange topper er jo i utgangspunktet rimelig uinteressante, og tenker da særlig på høydene i Østfold, og kanskje også andre steder. Mye skog rundt de høyeste punktene og svært lite eller ingen utsyn utover terrenget (ser ikke marka for bare trær, hehe). I slike tilfeller kan det være "lurt" å ha mennesker med på bildet - eksempelvis en familie som sitter å spiser eller liknende på det høyeste punktet (en eller annen aktivitet), som da er med på å høyne "sebarheten" av bildet. At dere også er flere som skriver om de ulike toppene, er viktig. Jo flere stemmer i en bok, desto større variasjon i omtalene. Ulike skribenter ser og opplever forskjellige kvaliteter når de går på toppene, og det vil også gjenspeile seg i omtalen av de høyeste punktene i kommunene. Lykke til! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Valencia Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Tror litt fakta og ekstraopplysninger om selve kommunen også hadde vært fint å få med. For ikke å snakke om litt historie. Særlig dette med å ha en nøyaktig adkomstbeskrivelse til "innsteget" til toppen tror jeg kan være nyttig mange steder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Rino Holt Larsen Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Tror litt fakta og ekstraopplysninger om selve kommunen også hadde vært fint å få med. For ikke å snakke om litt historie. Enig! I tillegg bør det være med opplysninger om hvordan man kommmer opp til de ulike toppene (rutebeskrivelse(-r) ) - gjerne med kart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Jeg støtter Snilen sitt syn på at dette blir for sært. Boka blir tjukk, tror neppe mange vil kjøpe ei slik bok. Ei side pr topp gir over 400 sider, da er det ikke plass til så altfor mye bilder og kart. Dessuten er kommunenorge på vei til å bli omstrukturert, vi går mot færre kommuner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Rino Holt Larsen Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 400 sider, eller for den saks skyld over 500, er ikke for mange i den type bok. Det er bare å se i hyllene hos bokhandlerne vedrørende "praktbøker", så varierer disse fra rundt 300 til over 600 sider. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Valencia Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Helt enig i at dette ikke er realistisk ja, men det er lov å fantasere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
erge Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Jeg støtter Snilen sitt syn på at dette blir for sært. Boka blir tjukk, tror neppe mange vil kjøpe ei slik bok. Ei side pr topp gir over 400 sider, da er det ikke plass til så altfor mye bilder og kart. Dessuten er kommunenorge på vei til å bli omstrukturert, vi går mot færre kommuner. Nå vil antall toppturer gå noe ned da flere kommuner deler samme topp, men det blir nok ganske mange allikevel. Og så var det kommunesammenslåing da…. ja det er et onde, kan blir et mas med revidering Men sett nå bort fra den mulige omstruktureringa, tror jeg da dette hadde blitt bra? At boka ville blitt sær med få kjøpere, den er nå ikke jeg så sikker på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Rino Holt Larsen Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 At boka ville blitt sær med få kjøpere, den er nå ikke jeg så sikker på. Enig i din vurdering: Overhode ingen "sær" utgivelse denne bokidéen. Boken favner bredt ved at den angår hele landet (alle kommunene er representert med sitt toppunkt). I tillegg tror jeg boken vil bli en "pådriver" til å få folk til å gå til toppen av sin kommune, og ganske sikkert til en eller flere av nabokommunenes topper. Får boken i tillegg mange praktiske opplysninger som gjør det lett med hensyn til rutebeskrivelser og liknende, - ja, så burde dette bli en bok som selger "greit nok". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Hvem kjøper en klosse av ei bok når det bare er beskrevet en håndfull turer som er innenfor rimelig reiseavstand? Men greit nok, noen vil kjøpe den. Men sammenlignet med bøker som omhandler avgrensede områder og gjerne selger i minst 10-20.000 tror jeg denne vil selge langt dårligere selv om den har landet som hele marked. Men versågod, lag ei bok og gjør meningen min til skamme Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
erge Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Hvem kjøper en klosse av ei bok når det bare er beskrevet en håndfull turer som er innenfor rimelig reiseavstand? Jeg har da turguider for Jotunheimen i hylla mi, og det er da ikke innenfor rimelig reiseavstand - sånn ikke på sparket i hvert fall, men jeg skjønner poenget ditt. Men det går vel an å lese om en tur/topp uten at enn nødvendigvis må ditt. Og hvem vet, kanskje man er på en ferietur i Norge enn gang, og svipp så har man besøkt en kommunetopp milevis hjemmefra - takket være denne praktbok Dette ville ikke nødvendigvis vært en turbok i vanlig forstand, men et oppslagsverk, et lite stykke norgeshistorie – eller bedre, et geografisk atlas. Folk lærer seg navn på hovedsteder i verden, nå må vi se og lære oss navn på våre kommunetopper Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.