Gå til innhold
  • Bli medlem

kart til gps


somani

Anbefalte innlegg

Prøver om det er noen på denne siden som har kart

Er litt desperat her angående kart til gps.

Fikk explorist 210 til jul men uten kart for det kunne jeg jo kjøpe

en annen gang pga de ikke gratis.

Det som har skjedd nå er at Topo sør norge ikke produseres mer ,de har gått over til mindre områder av Norge

Men jeg kan ikke kjøpe de for det ikke er nok minne i gpsen.

Så til spørsmålene :går det ann å kjøpe brukte kart(cd) eller må de registreres slik at de ikke kan brukes av andre enn førstekjøper.

Og hvis det går er det noen som har et kart til salgs (TopoSør Norge)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist jeg var innom XXL i Trondheim la jeg merke til at de hadde topo sør/nord liggende i disken. Prisen kryper gradvis nedover, men er fremdeles ubehagelig høy. (Villedende pris er/var ca. 2500, og laveste pris jeg har sett ligger ikke mange hundrelappende under dette).

Hva mener du med at minnet til GPS er en begrensning? Er det en form for "arbeidsminne" intert i GPS du mener? (Tilsvarer RAM på en PC, men er ikke utskiftbar). Hvis du ikke har lagringsplass til kartet - så lagres dette på en utskiftbar "minnepinne". Bytt til en større! Dette er hyllevare i alle elektronikkbutikker/nettbutikker, og prisen er nå blitt sånn noenlunde rimelig.

Ellers trodde jeg at alle explorist-modellene støttet de nye topo-kartene, men du har sikkert sjekket dette grundigere enn jeg.

Så til spørsmålet ditt:

Så vidt jeg vet, praktiserer ikke magellan samme "kart-låses-til-gps" mekanisme som Garmin bruker. Jeg har ikke topo-kart, så jeg vet ikke eksakt hvordan kopisperren fungerer der, men på veikart funker det slik: Du må bruke et program som kalles mapSend for å laste inn kart på minnepinne (evt overføre med kabel direkte til GPS). I mapsend må du oppgi serienr til gps'en din. Mapsend lager så en kartkopi som kan brukes av din gps, men ikke av en gps med et annet serienr. MEN - jeg har ikke sett noen sperrer mot å lage kart til flere GPS'er i samme mapsend program, eller noen sperrer mot å installere mapsend på flere ulike pc'er. OrginalCD til mapsend må være i maskinen når du kjører mapsend programmet (og nei, det funker ikke å brenne en kopi av CD'en).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan legge en crack inn, da kan du kjøre uten cd. Det gjer eg for å spare cdene :roll: (ja, eg har orginalt). Ein liten bieffekt er at den kan kjøre uansett cd då :wink: Så visst du føle deg litt på kanten av loven, og låne ein cd av ein kamerat. Så vett du ka eg ska fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.