Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på bruktskiutsalg og kjøpte meg ski idag. Betalte etpar hundrelapper for et par Rossignol Touring 200 ( smøreski) med Rottefella nnn touring bindinger. Jeg har flotte fjellski, men skal være med på Sesilåmi og må ha noen lette ski til å gå langt i sporet med.

Bør jeg gjøre noe mer enn å rense dem skikkelig, og kjøre på med riktig smøring? :) De er kanskje litt ripete under, men det gjør vel ikke noe...

Håper noen har etpar tips å komme med :cry:

Annonse
Skrevet

Ta å rens skiene skikkelig. Hvis det er store riper i skiene burde du ta å tett disse. Etter på ville jeg ha glidet opp skiene. Bruk en myk/varm voks til dette. Det er lettere å få mettet sålen med en mykere vokstype (med myk vokstype mener jeg en voks som ligner på Swix CH10). Myk voks har i tillegg evnen til å få ut gjenværende smusspartikler i sålen. Det er et par gode grunner til å glide skiene. Gliden beskytter sålen mot at smusspartikler trenger inn i sålen. Den hindrer sålen i å tørke ut. Den er vannavstøtende, dermed vil strukturen i sålen virke bedre og du får bedre gli. I tillegg ”forsvinner” små ripene.

Når du har mettet sålen med en myk voks, kan du glide de med en vokstype som er tilpasset den temperaturen du forventer er i snøen under skituren din. Dette vil gi bedre gli. Hvis du skal gå i grovkornet snø med skiene legger du heller i grunnvoks. Den hjelper til å holde på festevoken i gammel eller transformert snø.

God skitur.

Skrevet

rosa swix glidewax ( 1 til minus 4 grader ) med et gammelt strykejern, det ser bra ut. Har latt ca.75 cm fra hælen og fremover være, slik at jeg kan ha på rette smøringen når jeg kommer opp til fjells. Husker jeg gjorde dette med fjellskiene mine ifjor, med godt resultat.

Høres ikke dette greit ut? Tror jeg kjøper swix m/ fluorcarbon - den skal være så mye bedre enn blå smøring :cry:

Hei og hå!

Skrevet

Du kan jo glide hele skien. Sålen har som regel godt av det en gang i blant. Et problem med det er at det går en del festevoks de første skiturene etter at du har glidet skiene.

Jeg har ikke prøvet swix med fluorcarbon, men prisen stiger mye når ting er tilsatt fluor. Fluor er et utrolig bra vannavstøtende stoff. Alle som har pusset tennene med fluortannkrem har erfart det. Når du spytter ut tannkremen ned i vasken vil en (hvis det er litt vann til stedet) se at ”spytteklyssa” brer seg fort utover et stort område, vekk fra der vannet var. Dette skjer fordi vannet og fluoren avstøter hverandre. Det samme skjer under skiene. Det er alltid litt vann/fuktighet i snøen. Når sålen, som er tilsatt fluor gjennom voksen, kommer i kontakt med denne fuktigheten prøver de å avstøte hverandre. Dermed minskes friksjonen og resultatet er bedre gli. Har derfor vanskelig for å se at smørning med fluor er bedre for feste en de som ikke har fluor. Smørningen skal jo ligge i smørelommen, og den delen av skien ”benyttes” ikke når du skal gli.

Men det er jo ingenting i veien for å prøve noe nytt!!!

Ha en god skitur.

Gjest Anonymous
Skrevet

Skal du gå skirenn ville jeg også absolutt ha benyttet SWIX sin VR-serie (som koster over 100 kroner boksen) fremfor de vanlige festevoksene. Forskjellen er ganske stor ved at VR-voksene har et bredere bruksområde og de iser og klabber ikke så lett. Spesielt er det merkbart for de mykere festevoksene som for eksempel VR60 som jeg har benyttet mye når det er litt vanskelig å finne den riktige tradisjonelle voksen. Hvis Sesi-låma går i forskjellige høyder hvor man kan forvente forskjellige føreforhold vil jeg tro at du kanskje slipper å smøre om fordi VR-smurningene kan benyttes over et litt større temperaturområde.

Vil du ha ekstra god glid på skiene kunne du også vurdert Cera F i glid-sonen. Spesielt ved mildvær vil det gjøre underverker.

Skrevet

Skal handle inn det jeg trenger imorgen :)

Trenger forresten nye lette støvler også, som passer rottefellabindingene.

Hvilke støvler bør jeg kjøpe? Har tenkt å se etter noen billige, fordi jeg ikke kommer til å gå mye på disse skiene. Liker meg best utenfor løypene :cry:

Gjest Anonymous
Skrevet

Tette riper?

Hva er det man bruker da?

Og om man glider skiene... Kan man kun bruke klister da? Eller også skismøring?? Eller skal man kun bruke skismøring på ski som ikke er glidet?

Takker for svar! Litt grønn her :cry:

Skrevet

Det finnes flere preparattyper til å ”tette” ripene med. To av disse er pulver og stang. Stangen smelter en med strykejern/smørejern og lar den dryppe ned i sprekken til den er fylt igjen. Pulveret legger en først ned i sprekken, deretter varmer en det opp med strykejern/smørejern. Når ripen er fylt igjen pusser en det overflødige materialet vekk med sandpapir, slik at man får en jevn overflate med resten av sålen.

Når du har glidet skiene, er det ingenting i veien for å bruke klister eller festevoks (skismøring).

Skrevet
Og om man glider skiene... Kan man kun bruke klister da? Eller også skismøring?? Eller skal man kun bruke skismøring på ski som ikke er glidet?

Takker for svar! Litt grønn her :cry:

Stikk innom en sportsbutikk og få med deg et gratis hefte om smøring fra SWIX, pluss noen råd fra de i butikken om hva man kan hoppe over av det som står der. Det finnes flere varianter av dette heften. Med det tykke heftet blir man stående inne hele helgen og smøre, men det tynne er ganske greit.

Jeg tror også det står endel tips på hjemmesidene til swix eller skiforeningen.

Gjest Anonymous
Skrevet
men skal være med på Sesilåmi og må ha noen lette ski til å gå langt i sporet med.

quote]

Da du skal gå sesilåmi regner jeg med at du ikke er så alt for langt ifra stavanger-området (??), vil derfor anbefale deg å levere inn skiene til full prepp på madlatorget. Der har de SKIKKELIG preppemaskin, som får skiene til å bli nesten som nye! Har selv hatt telemarkskinene mine inne, maskinene slipte såle, kanter + at dem vokset sålen... Absolutt å anbefale..

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis du velger å glide hele skia vil jeg annbefale at du etterpå bruker et fint sandpapir (100) og pusser forsiktig i festesona slik at festevoksen holder lenger. Du kan også bruke en grunnvoks som man smelter inn, den vil også holde på voksen.

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Mitt råd er :

Ikke voks i festesonen !

Den voksen du likevel måtte få der fjernes med skirens.

Deretter rubbes hele festesonen med fint sandpapir.

Første lag med smurning bør alltid varmes forsiktig inn når du skal gå lengre turer eller renn, slik fester smurningen bedre til sålen.

knut

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for råd!

Skia er bra nå, og har fin glid. Eller bra nok, har ikke stått på langrenn på 10 år så har ikke store erfaringa! 8)

Litt flaut men fant 2 par racing ski i en container her om dagen, var et lite hull i siden av skia, ellers 2 riper i såla. Nå er de sparklet og gode som nye! Ser ut som de er kun 1 til 2 år gamle, så var et godt funn! :lol:

Skrevet

Ski i container er ingen flau ting. Køyrde forbi ein container i eit hyttefelt i Valdresfjella for to år sidan, der nokon hadde rydda hytta, og antageleg ikkje hadde hatt hjarte til å pælme alle skipara oppi containeren, og derfor satt dei utanfor. All ære til dei for det. Deriblant eit godt gamaldags turlangrenn par av Birkebeinertreski, som eg kjøpte nye bindingar til, og har flittig benytta på tørrsnøføre i to vintrar. Kva gjer vel betre kjensle enn lakkert treverk som skjer seg gjennom puddersnø i solskinn...

Likefullt har eg enno ikkje klart å knekke mine bambusstavar som vart kjøpt på ein loppemarknad mange år sidan.

Men denne diskusjonen har gått på glid på skia, og må vel innrømme at glien på treski ikkje er all verden. Men festet er topp, blir ikkje bakglatt, sjølv utan smørning...

Dette for å nøre litt under nostalgien...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.