Gå til innhold
  • Bli medlem

Storskardstinden 27.05.2007


Vandrefalk

Anbefalte innlegg

Får dere dårlig samvittighet når dere sover lenge en søndagsmorgen og sitter inne og leser på Fjellforum og egentlig skulle vært på tur? Det gjør i hvert fall jeg! :???: Når jeg i tillegg har utsikt mot en del fine turmål fra stuevinduet gjør det ikke saken bedre! Så, utpå dagen i dag, hadde jeg fått nok! Jeg har faktisk ikke vært på alle toppene rundt dalen her jeg bor.. :) Så i dag skulle den sørligste av Storskardstindene til pers. Begynnelsen av turen er det heldigvis ikke så svær stigning. Det går langs en grovbrutt skogsvei, så jeg får varmen i kroppen og leddene myknes opp til lyden av bokfinkens og rødstrupens vakre sang. Så begynner stigningen opp gjennom fjellbjørkeskogen og det går unna til tross for regnbygene som driver inn fra sørvest.
Roter meg inn i en morene med svære steiner. Idiot!! Jeg er jo faktisk kjent her!! Så forlater jeg skogen og begynner den bratteste stigningen. Noen partier med snø hist og her. Egentlig lettere å gå på snøen enn i steinura..
Oppe mot toppegga møter jeg den eneste (??) levende skapning som ser ut til å trives like godt på toppene som vi usle menneskekryp, nemlig fjellrypa. Ellers er det ikke mye liv, og nå går det i tette snøbyger! Toppegga ser ikke så veldig innbydende ut i skoddehavet. Ingen vet at jeg er her, og det vil nok gå lenge før noen finner meg dersom noe skulle gå galt. Men kommet så langt kan jeg ikke snu. En gang for minst hundre år siden fikk jeg opplæring i fjellklatring i en militæravdeling som syntes det var greit at vi kunne slikt. Mener å huske at grunnregelen, som vi selvfølgelig brøt hele tiden, var at det alltid skulle være tre kontaktpunkter mot fjellet. Jeg tenkte at dersom jeg holdt meg til denne regelen burde det vel gå bra. Heldigvis var tåka nå såpass tett at jeg ikke så hvor langt det var ned. Så, etter en time og førti minutter, og ca.800 høydemeter sto jeg der, ifølge GPS`en 850 meter over havet.
Bare returen sto nå igjen. Innrømmer gjerne at jeg hadde noen sommerfugler, og til tider kanskje større fugler, i magen hele tiden oppe på egga. Men, som den observante leser sikkert har forstått, det gikk bra, og nedturen gikk unna på en time..
Dessuten: jeg var ikke helt alene, hørte en (annen?!) gjøk borti fjellsia…
:cry::lol:

post-1708-133474467856_thumb.jpg

post-1708-13347446786_thumb.jpg

post-1708-133474468163_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vandrefalk

Kjenner suget i magen når jeg ser de bildene der!!

Tror nok jeg hadde blitt litt skjelven i beina hvis jeg hadde tittet ned der :) .

Hadde tenkt meg ut på tur i deg jeg også, men ble kapping av ved på meg :D .

Må desverre ha ved til vinteren og da må den kappes nå.

Så moro at du traff fjellrypa på toppen der :lol: :lol: !!

PS: Tok meg en runde på sykkel i går jeg, det var deilg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.