Gå til innhold
  • Bli medlem

Dovre-Reinheimen-Tafjord, igen.


marmotta

Anbefalte innlegg

Funderar lite på en augustitur i Dovre, Reinheimen (övergång vid Lesjaskog)

och Tafjord, annorlunda mot den jag

gjorde 2004. Kanske 3-4 dar i Dovre, 2-3 i Reinheimen och resten i Tafjord, delvis utanför lederna

(t ex Hamsedalen). Kunde också tänka mig att gå via Bismo och Lundadalen nedåt, men

då kommer jag till Jotunheimen, där jag redan varit sex (6!) gånger.

Tänkte mig att ta morgonbussen till Øksendal och gå in på omärkt stig från Filiphaugen

mot Reinsvassbu. Nån som gått där? Svårigheter, t ex vad?

Alternativet vore att gå in från Gjøra.

Kring Raubergshytta är tämligen stenigt - hur är det vid sjöarna norr om hytta?

Hela området norr om Raubergsdalen ser ju rätt platt ut och kunde vara värt en omväg?

I Tafjord undrar jag lite över rundningen av Vesteråshornet - vansklig?

Torddalen vet jag kan vara lite sumpig, men det kan väl inte vara några svårigheter att gå genom den upp mot

T-leden? En annan variant skulle gå genom Vuludalen. Bekant?

Melan Storkaldhusdalen och Nedre Herdalen ser det ut att vara en genväg över Holene, men också en del skog.

Värd besväret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Funderar lite på en augustitur i Dovre, Reinheimen (övergång vid Lesjaskog)

och Tafjord, annorlunda mot den jag

gjorde 2004. Kanske 3-4 dar i Dovre, 2-3 i Reinheimen och resten i Tafjord, delvis utanför lederna

(t ex Hamsedalen). Kunde också tänka mig att gå via Bismo och Lundadalen nedåt, men

då kommer jag till Jotunheimen, där jag redan varit sex (6!) gånger.

Tänkte mig att ta morgonbussen till Øksendal och gå in på omärkt stig från Filiphaugen

mot Reinsvassbu. Nån som gått där? Svårigheter, t ex vad?

Alternativet vore att gå in från Gjøra.

Kring Raubergshytta är tämligen stenigt - hur är det vid sjöarna norr om hytta?

Hela området norr om Raubergsdalen ser ju rätt platt ut och kunde vara värt en omväg?

I Tafjord undrar jag lite över rundningen av Vesteråshornet - vansklig?

Torddalen vet jag kan vara lite sumpig, men det kan väl inte vara några svårigheter att gå genom den upp mot

T-leden? En annan variant skulle gå genom Vuludalen. Bekant?

Melan Storkaldhusdalen och Nedre Herdalen ser det ut att vara en genväg över Holene, men också en del skog.

Värd besväret?

INGEN som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriv ikkje kvar du kjem i frå, eller kvar du skal gå når du rundar Vesteråshornet.

Frå Slettdalen er det på kartet tydeleg sti nord for fjellet, og ned i Vesteråsdalen, og Geiranger.

Har vore oppe til Heimste Vesteråsvatnet, og meiner å hugse at det såg greit ut å gå ned her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriv ikkje kvar du kjem i frå, eller kvar du skal gå når du rundar Vesteråshornet.

Frå Slettdalen er det på kartet tydeleg sti nord for fjellet, og ned i Vesteråsdalen, og Geiranger.

Har vore oppe til Heimste Vesteråsvatnet, og meiner å hugse at det såg greit ut å gå ned her.

Jag tänkte komma från det hållet, ja. Stigen är tydlig på kartan, ja, men går rätt brant ett stycke

och nära ett permanent snöfält, verkar det, så jag undrar om de detaljerna kan bjuda på

problem.

Sen är jag förstås osäker på snömängden i Dovre och Tafjord; den där interaktiva kartan som

ngn länkade till var inte så där lätt att hantera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jag försökt med att ringa till KNT och ÅST. Damen på KNT visste inte mycket, utan hänvisade till

DNT turinformasjon - de bruakr nu ine veta mycket mer än vad som står i Til Fots.

På ÅST fick jag veta att förhållandena i Tafjord är tämligen normala för årstiden - det har varit mycket

snö, men också bra avsmältning, om jag nu fattade rätt. Från just Vesteråshornet hade inga

rapporter, det är inte så mycket folk som går där. Jag kanske borde testa med Reindalseter.

Snömängden kan ha en viss betydelse om jag går högt och utanför lederna (vilket förstås är aktuellt

i Reinheimen).

Min ingång till Dovre blir nog från Gjøra eller Hjelle, Vangshaugen vidae riktning Raubergshytta

(finns bra tältplatser lite innan), Reinsvassbu, sen söderut mot Lesjaskog.

Ett alternativ till Tafjord kunde vara att gå ut mot Skjåk/Bismo, sen Lundadalen in i Breheimen. Nån som

vet om det är något att se i södra delen av Breheimen? Följande visar vad jag redan känner till:

http://www.huthyfs.com/breheimen/breindex.html

http://www.huthyfs.com/breheimen/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihå.

Ser planene har endra seg litt, men her er etpar synspunkter på det du opprinnelig spurte om.

Jeg er godt kjent i området siden jeg kommer fra Øksendal, det er ikke noe problem å gå inn Gaudalen, videre inn mot Gaudalsvannet, over mot skoddalen ved såta eller inn langdalen og deretter til reinvassbu.

Aldeles fremkommelig, omtrent umulig å gå feil er det også.

Ta med fiskestang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, det bleve ju lite låg start, så jag har andra planer. Det gårt väl morgonbuss från Oppdal mot Sunndalsøra,

som tidigare år. Jag hoppar av vid Hjelle, går över fjället till Vangshaugen och skaffar mer information

(jag kanske kommer lagom att äta frukost). Antingen går jag den nordligare T-leden mot Raudbergshytta

eller - vem vet något om denna led? - går jag upp mot Storsætra och på omarkerad men karterad stig

genom Grynningsdalen och upp på fjället, sen söderut mot R-hytta. Damen på Aursjøhytta antydde att det skulle vara fint.

Viktigt dock att det är god stig i början ty leta och forcera i skog är inget nöje.

Nån här som vet ngt om den leden ?????

I Reinheimen hade jag tänkt gå över till Nysætri (läger), följa Lora till källområdet

eller trakten av Engelskmannsbue (läger) och försöka ta mig genom Skarvdalen

nästa dag (om det är gott väder, annars finns reservplaner) och vidare genom Dør

mot Torsbui. Återigen, ngn som känner till den dalen?

Jag reser den 24 juli och börjar alltså vandringen på morgonen den 25. Verkar som

Dovre har bättre förhållanden än ex.vis Jotunheimen just nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.