knerten Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 For meg er en viktig del av det å være på tur å kunne nyte god mat ute. Det vil si mat med god næring og god smak. Real turmat er ok men man blir lei av ferdigmat i lengden. Hva har du i sekken når du drar på opp til en ukes tur i fjellheimen? Hvordan ser frokosten ut? Har du med krydderskap? Blir det 3-retters middag? Har du gode oppskrifter på kaloribomber som smaker godt og gjør godt for utholdenheten? Hva tilbereder du maten på og hvordan? Motto bør være mange kalorier og mye god smak per vektenhet! Jeg er nysgjerrig på å få ilnput som forbedrer vekt og smak i sekken. Sitter klar med penn og papir Vet ikke helt om spørsmålet passer under UTSTYR men jeg prøver. Siter
runegutt123 Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Knekkebrød, veie lite, fyller bra i magen men kanskje ikke mest interessant. Jeg fisker, går ikke oppå fjellene, mere i "dalstroka innaforr" så ørret er alltid med i beregninga. Tørrfisk er lett og gir mye smak, kan også bløtes og kokes. Jeg har med en sånn krydderboks med masse rart. Kjøpt på Esso tror jeg. Tørr sjokoladepudding (fåes i Sverige, bare å tilsette vann) Litt ferdigskåret fenalår er kos. Seigemenner (Harstadværinga) Havregryn Mandler eller nøtter Spagettikruseduller En eller anna saus til spagettikrussedullene Siter
Vandrefalk Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Var på fjellet hele forrige uke. Maten? Se bilde.... Siter
runegutt123 Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Planlegger ei uke i telt på fisketur i juli Siter
knerten Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Skrevet 23. mai 2007 Fisken ser utrolig god ut ... men det er sjelden jeg har med fiskeutstyr på tur. Må derfor finne andre måter å mette maven på. Tørrfisk og tørket kjøtt blir kanskje redningen. Siter
runegutt123 Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 Og svensk tørrmat ( både tørre desserter og tørrmelk) Siter
knerten Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Skrevet 24. mai 2007 Hvorfor svensk Er det bedre eller billigere eller saker du ikke får i Norge Siter
Tiri Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 Sitat Var på fjellet hele forrige uke. Maten? Se bilde.... Det ser godt ut!! Skal prøve fiskelykken i helgen jeg !! Siter
runegutt123 Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 Svensk fordi: Svenskene har endel tørrmat vi ikke har. F. eks: Sjokoladepudding som bare blandes i kaldtvann Vaniljesaus til å blande i kaldt vann. Fromage til vann osv. Altså, svenskene har endel dessert som tørrmat, som kan blandes i kaldt vann. Masse karbohydrqter/vekt Og.... Server dessert etter ørretn, så blir du helt Siter
werner Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 Enig i at mat på tur også må smake godt. På kortere turer (1-4 dager) lager jeg alltid noen grønnsakspakker på forhånd. Hva jeg har i kommer an på hva jeg har i kjøleskapet. Eksempel: gulerot, potet, løk, selleri, paprika, hvitløk - alt skåret i biter oppi en liten sølvpapirpakke med en klatt smør og godt med salt/pepper. Dette gjør seg veldig bra på bålet, evt i panna på stormkjøkkenet. Et bra tilbehør som kanskje ikke gir maks næring ift vekt, men bidrar stort til at maten blir mer spennende. Jeg bruker dette ved siden av fisk, men hvis du ikke fisker, kan kanskje bacon være et bra alternativ. - alt som er røkt / speket holder seg godt på tur. Ellers bruker jeg mye ris. For å gjøre denne mer spennende, bruker jeg en hønsebuljongterning i vannet, og et finskåret fedd hvitløk. Da får risen en god egensmak, og er ikke avhengig av saus e.l. Av krydder har jeg med salt, sitronpepper, og laurbærblad, - men dette er med tanke på ørret. Siter
runegutt123 Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 Ingen dessert? Var med en kompis på en dagstur for masse år siden. Han sleit hardt i bakkene. Skjønte hvorfor, når øretmiddagen blei avslutta med hermetisk fruktcoctail, spraykrem og han hadde drassa med porselen Men, hyggelig var det. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.