Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøspade

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Skal kjøpe ny snøspade da min gamle har tatt kvelden(ukjent fabrikat, sannsynligvis fra før 1910 :shock: )

Er det noen som har tips om en god spade. De viktigste kriteriene er som følger: Vekt, anvendelighet og pris.

Takker for tips....

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Etter min mening bør en snøspade være både lett og funksjonell. Den gode gamle røde Rottefella spaden er god den, men etter å ha prøvd andre løsninger med teleskopskaft og større blad, har jeg funnet ut at Rottefella blir i minste laget.

Sportsnett.no har en modell fra Black Diamond som er meget bra! Her har du også mulighet til å ha snøsag inne i skaftet - genialt!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for tips...

Ser at de både har en med alluminium-blad og en med kompositt-blad.

Hva er best? Den med kompositt ser litt mer hendig ut, men er en god del tyngre...og hvor sterkt er egentlig kompositt-materiale?

Gjest Anonymous
Skrevet

Kompositt er MEGET sterkt. Jeg har brukt spaden i et par år, og jeg bruker den MYE (også saga) som en følge av at jeg er skredinstruktør i Røde Kors. Jeg kan ikke se nevneverdig slitasje. Svakheten med aluminium er at den kan sprekke som en følge av tretthet i materialet. Jeg vil påstå at kompositt er bedre rustet mot dette.

Jeg veit ikke om alu-spaden har teleskop-skaft. Det som er viktig med slike typer, er at det ytterste røret er romslig nok slik at det innerste ikke fryser fast ved bruk (slik som BD. spaden har). Dette har jeg opplevd med f eks en modell fra ortowox.

Når det gjelder vekt er det bedre med en større og litt tyngre spade - som er mer effektiv å grave med, enn en liten og lett. Du vil ikke bruke mer energi på å dra med deg en litt større spade, enn du bruker av ekstra energi som en følge av mindre effektiv graving.

Gjest Anonymous
Skrevet
Kompositt er MEGET sterkt. Jeg har brukt spaden i et par år, og jeg bruker den MYE (også saga) som en følge av at jeg er skredinstruktør i Røde Kors. Jeg kan ikke se nevneverdig slitasje. Svakheten med aluminium er at den kan sprekke som en følge av tretthet i materialet. Jeg vil påstå at kompositt er bedre rustet mot dette.

Jeg veit ikke om alu-spaden har teleskop-skaft. Det som er viktig med slike typer, er at det ytterste røret er romslig nok slik at det innerste ikke fryser fast ved bruk (slik som BD. spaden har). Dette har jeg opplevd med f eks en modell fra ortowox.

Når det gjelder vekt er det bedre med en større og litt tyngre spade - som er mer effektiv å grave med, enn en liten og lett. Du vil ikke bruke mer energi på å dra med deg en litt større spade, enn du bruker av ekstra energi som en følge av mindre effektiv graving.

Takker for igjen for tips.

Valget falt på en "Life-link"-spade, teleskopisk og med kompositt blad. Bladet har forøvrig "livstidsgaranti" - så jeg antar det tåler en smell.

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Har en spade som jeg kjøpte på shu for noen å tilbake. Det var en Ortovox expert. den har gått i stykker 2 ganger, ganske trist for den er en meget god spade. Synes rottefella sin blir litt liten når man skal flytte store mengder snø. kvaliteten er det ingen ting å utsette på, en venn av meg mista spaden sin på et berg på vinteren da våren kom fant han den i like fin stand.

Skrevet

Jeg bruker Black Diamonds "LYNX" når jeg skal ha med spade - men ikke nødvendigvis skal bruke den. Hvis jeg VET at jeg skal bo i snø, så er "D9" førstevalget. Med den kan man spa en tomanns snøhule på en drøy time, og flatmannsgroper enda kjappere...

-lars

Skrevet

Jeg har en Life link spade, og er for så vidt fornøyd med den. Problemet er når man skal grave i hard snø eller is (f.eks. når man skal lage en snøhule). Av ulike årsaker klarer man da ikke å trenge inn i snødekket like bra som f.eks. med Rottefella. Dette er nok mest på grunn av vinkelen mellom skaftet og bladet da kraften ikke går rett inn i snøen. Jeg tror imidlertid at også dette komposittmaterialet er noe mer ettergivende, og at det derfor fjærer litt i det man skal slå det inn i snøen. Til slutt er også kanten på spaden ganske flat. det medfører at trykket mot overflaten blir større enn det hadde behøvd å være...jmf. det er lettere å slå en skje inn i snøen enn en tallerk selv om de er like tynne.

Jeg må likevel si at det å kunne lage noe lengre arm som man kan med denne teleskopmodellen er svært positivt, og det sparer ryggen ganske mye når man lemper snø. Spadebladet er også veldig sterkt og tåler faktiskat man står og hopper oppå det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ikke glem at den aluminiumsspaden du trolig har liggende i bilen er helt fin til snøhulegraving, de fleste "reservespadene" blir for små og "puslete" til jobben.

knut

• 2 år senere...
Skrevet

Sportsnett har to spader i luke 5 (altså i dag), men jeg har ingen erfaring med noen av disse...

Skrevet

Snodig å være skredinstruktør, og bruke kompositt-blad.

Dersom spada skal brukes i topptur-sammenheng/skred-sammenheng vil jeg sterkt fraråde folk fra å bruke snøspade med kompositt-blad. Fungerer alt for dårlig i hardpakket snø og is.

-Anders

Skrevet

Bruker SnowClaw snøspade på småturer, både jakt og skiturer fungerer utmerked som sikringsspade. Meget lett å bruke til snøhule,kameratredning ol. Denne veier kun 173 g og tar minimalt med plass. Genialt på toppturer og offpist der man vil spare på vekt.

Anbefales som en lett turspade, har brukt den i all snø eneste problemet er når det er tykke islag. www.snowclaw.com

Skrevet

Jeg har nå bestemt meg for å kjøpe Black Diamond Transfer 7 Shovel.

Aluminiums spade. virker som meget god kvalitet!

*endret*

har nå fått spaden! veldig fornøyd! anbefales!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.