Gå til innhold
  • Bli medlem

Kikut 612 moh


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Noen som vet / kan forklare meg hvordan Kikut 612 moh bestiges?

Mitt utgangspunkt er Gaustad Hotell ved Gaustad /Rikshosp, og den eneste transport jeg har er det det offentlige kan tilby av buss / Trikk / T-bane.

Ser for meg at det er noe langt å gå hele veien herfra og inn, overnatting er uaktuell pga alle prøvedager mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykkel inn til kikutstua.

har du ikke sykkel blir du vel nødt til å gå ja. sognsvann eller frognerseteren blir vel da alternativene. veit ikke hvor langt det blir fra div steder i nittedal. dit går det tog så du kan jo sjekke avstanden derifra om det er kortere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Etsvends skriver kan du sykle til Kikut, enten Nordmarksveien fra Hammeren i Maridalen eller fra Sørkedalen. Fra Kikut er det merket sti til toppen. Fin utsiktstopp.

Men en annen fin utsiktstopp som er lettere tilgjengelig er Mellomkollen hvor en går opp fra Skar i Maridalen hvortil det går buss. I disse såkalte Maridalsalpene er det mye spennende terreng og hvor Gaupekollen kanskje er den fineste toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Sykkel inn til kikutstua.

/quote]

Hmm. Sykkelen min står igjen i Trøndelag, ugrei å få med på flyet...

Har du tips om sykkelutleiere her i byen?

Jeg får vondt i knærne av å traske disse lange grusvei strekka langt inni marka -- så sykkel hadde definitivt vært tingen ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kikut er fin topp. Når man først er der oppe bør man egentlig rusle forbi Porthøgda og Askehøgda bort på Sandungskollen. Alle ligger på en rygg på rundt 600 meter så det går ganske fort og greit og er fin utsikt, særlig fra Sandungskollen.

Du bør ha sykkel! Start helst fra Hammern i Maridalen og tråkk via Bjørnholt. Tar omtrent halvannen time til Kikutstua i rolig tempo. Det går også fint å starte fra Sørkedalen skole. Begge steder har bussforbindelse med Oslo. Får du ikke tak i sykkel så blir det en veldig lang dagstur. Det finnes blåstier å følge slik at du slipper å gå på grusveiene. Kjøp det nyeste kartet til ugland for der er stiene mye mer presist inntegnet enn på eldre kart.

Stien til toppen starter bak statuen i skogbrynet rett ved Kikutstua. Det er litt under 300 høydemeter opp men greit å gå. Det er en sti til litt lenger vest man kan gå ned igjen for å få en rundtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.