Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur i nordmarka - tips?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Har tenkt meg på ski i nordmarka til helga. Tar med telt for å overnatte. Noen som har tips om hvor det er fint å gå tur?

Tar gjerne toget innover for så å gå tilbake fremfor å gå "frem og tilbake".

Går gjerne "off the beaten track" om noe sånt finnes i Nordmarka :)

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Krokskogen, mellom Ringkollen og Sørkedalen synes jeg er det mest spennende området, mindre folk og mer kupert! =)

Skrevet

Mesteparten av Nordmarka er "off the beaten track", men om vinteren er man jo avhengig av oppkjørte spor, og de er mye i bruk.

Der "alle" går er fra Tryvannststua over Kobberhaugen til Kikut og hjem via Ullevålseter og Sognsvann (omtrent 20-25 kilometer) så det kan man jo unngå. Stryken-Sognsvann og Ringkollen Sørkedalen er også klassikere noe lengre, men sikkert endel folk der i helgen selv om det er litt tidlig på året.

I området ved Bislingen/Mylla er det også endel skimuligheter. Dersom det er oppkjørte spor fra Bislingen gjennom marka til Kikut eller fra Tverrsjøstallen (i Nordvest) via f,eks Ringkollen til Sørkedalen, er dette fine turer. rundt 5-6 mil :)

Og for å svare på noe du ikke har spurt om, er jo Norefjell på langs og Vikerfjell fine skimuligheter innenfor kort avstand fra Oslo.

mvh Bjørn Revil

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for tips!

Panda: Har vurdert Vikerfjell, men værmeldingen varsler stiv kuling i kastene og masse snø til helgen. Derfor tror jeg kanskje det blir mer mas enn kos

Skrevet

Det er så mange flotte løyper i Oslomarka at det er umulig å nevne alle. Skulle jeg nevne en favoritt-løype, må det bli den som går fra Spålen over Tvetjernene og Sandbekkmana til Vesle Sandungen. Den velger jeg oftest på turene fra Mylla (Grua) til byen og fra Ringkollen til byen. Ellers er jo Løvliflakene nord for Løvlia nydelige. Vil en overnatte inne i marka har en Trantjern, Katnosdammen, Kikut og Løvlia å velge mellom, dessuten Bekkestua på Romeriksåsen (flere hytter nærmere byen). Det blir flott i Marka til helga.

God tur!

Skrevet

Mulig dette innlegget kommer for sent, men anyway:

Toget til stryken og overnatting i Katnosa området er fin fint! Dag to bli jo fort tilbake til byen, men har du 3 dager hadde jeg rusla en runde rundt Spålen-Katnosa-Rundtomkring....

• 1 måned senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Topptur till några av de høgste "fjellen" i Nordmarka: Tog till Grua- taxi till Mylla- Svarttjernshøgda 717møh (høgst i Nordmarka)- Katnosa- Kjerkeberget 629 møh- Oppkuven 704møh - Kikut-toppen 611 møh.- Tømtehytterne- Mellomkollen 537møh (naturreservat)- Skar/Hammern/Kjelsås (øver Maridalsvannet). Buss/trikk. Møjligt på en dag hvis man startar tidigt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.