Gå til innhold
  • Bli medlem

Knutsholet rundt. Rappell nødvendig?


Terje WJ

Anbefalte innlegg

I rapporten Knutsholstinden i tre akter (Sommer 2006) skriver Morten:

Kjapt fortsetter vi oppover skråningen mot Midtre Skarvflytinden mens sola så vidt får lirket noen varmende solstråler gjennom det tykke skylaget. Da passer det naturligvis ypperlig med en pause. Torgeir er utålmodig og er snart i full gang med å sette rappellfeste.

Altså mellom Midtre- og Søre Skarvflytinden finnes det en slags vegg. Ikke sant?

Jeg tenker å gå med noen rundt Knutsholet til høsten, men ønsker ikke å rappellere (ingen klartreerfaring). Er den rappellen nødvendig?

Jeg ser av www.nfo2000m.no at det er toogtyve 2000-metere i dette området, hvor mange av dem kan man bestige uten klatreerfaring? Hvilke er det? Jeg vet det finnes en viss bok om emnet, men... :roll:

Dessuten, er dette området vanligvis greit å gå i rundt midten av september?

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rappellen mellom Midtre og Søre Skarvflytinden kan fint omgås i vestflanken ut mot Knutsholet. Men dersom du likevel har med tau for andre anledninger sparer det noe tid.

Skal du følge ryggen stort sett hele veien er det dessuten flere passasjer som er "litt mer enn bare klyving".

Sør Nål er for øvrig den mest krevende av toppene. De andre lar seg rimelig greit bestige, til nøds ad noen omveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten: Man kommer seg vel ikke fra Østre til Vestre Leirungstind uten klatring?! Selv tenkte jeg å kikke litt på toppene rundt Knutsholet i sommer en gang, men da delt opp i to "dagsetapper".

Angående Jotunheimen i midten av september...på den tiden pleier det å være en del nysnø på toppene, så jeg ville holdt meg unna de luftige eggene så sent på året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

terje

jeg blir med og heiser deg ned!

full som bare det n¨po å men er med.

Du er selvfølgelig med! Men kassa med øl må du la bli stående på Gjendebu. :roll:

Rappellen mellom Midtre og Søre Skarvflytinden kan fint omgås i vestflanken ut mot Knutsholet. Men dersom du likevel har med tau for andre anledninger sparer det noe tid.

Skal du følge ryggen stort sett hele veien er det dessuten flere passasjer som er "litt mer enn bare klyving".

Det var godt å høre. Vi får se om vi duger til litt mer enn "bare klyving".

Angående været, er vi heldige kan midten av september være den beste tiden, især med tanke på klar luft. Den siste dagen båten går over Gjende er forøvrig søn 16. sept. Fra Gjendebu kl. 16.00, for å være presis. Jeg tror nok vi skal satse på siste helgen i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.