Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotturer i alpene


Erling

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt meg nedover til alpene i juli og muligens prøve meg på noen 4000 meterstopper – antagelig Monte Rosa massivet eller kanskje Gran Paradiso. Men jeg ønsker først en ukes vandretur hvor man kan overnatte på betjente hytter. For å få akklimatiseringseffekt hadde det vært greit om en del av hyttene lå over 3000 meter og at noe av vandringen også foregikk i disse høydene.

Ett alternativ kan være å gå Haute Route Chamonix – Zermatt. Jeg har jo breerfaring, så det kan være aktuelt så lenge ikke det er klatring. Andre alternativer kan være en tur i Aosta-området (som jeg ser er beskrevet av Kjell-Erik i et innlegg fra 10.nov 2003) eller kanskje en rundtur i Gran Paradiso. Lenger østover i alpene kan også være aktuelt, men her er det vel ikke hytter så høyt :)

Er det noen som har erfaringer med slikt hadde det vært fint med noen innspill eller kanskje andre gode forslag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sikkert har sett i inlegget mitt om Aosta / Gran Paradiso, synes jeg det var et kjempeflott område. Det er massevis av topper mellom 3000 og 3600 meter hvorav en god del kan nåes uten klatring.

På nordsiden av Valle Aosta er det atskilliig villere enn på sydsiden og ofte derfor også vanskeligere å finne fine rundturer.

På sydsiden er det massevis av muligheter. Selv tok jeg en runde fra Val di Rhemes (Thumel) til Rifugio Benevolo (2285). Herfra dagstur til blant annet Becca della Traversiere. Denne toppen er en fin fin vandretopp på 3337 meter. Videre fra Benevolo til Col Nivolet med en forholdvis lett vandretur nordover på kammen (NB det er en brukbar sti langs vestsiden under toppkammen, ikke bratt) til Gran Vaudala. Deretter ned på den andre siden til Rifugio Citta di Chivasso. Koselig fjellstue med en meget hyggelig vert. Siste delen av runden gikk tilbake via Col Leynir i mitt tilfelle med en tur oppom Monte Taou Blanc (3438). Det er et bitte lite stykke som er litt utsatt, men ingen ekte klatring. Nedturen på den andre siden er temmelig slitsom. Masse løse rulle-stener. Muligens fant jeg ikke stien som stå markert på kartet. Ned igjen til Thumel.

Et antageligvis lettere alternativ er via Col Rosset.

Lengre rundturer i området er mulig. F.eks med start fra Rifugio Bezzi via benevolo og Citta di Chivazzo via Pont og Valnontey opp til Vittorio Emanuel og et par pass til tilbake til Bezzi. Dette blir kanskje litt for mye for en uke, men største del av tiden er man temmelig høyt.

De aller fleste hyttene i dette området (sydsiden av valle Aosta) ligger på 2000 - 2600 meter. Kun bivacco's ligger høyere og det er en temmelig kald fornøyelse og overnatte der, men selvsagt gratis.

På norsiden opp mot Monte Rosa er det en del hytter som ligger høyere. Egentlig ganske lett å skjønne hvorfor: utgangspunktet er nok at det skal gå an å nå toppene som dagstur. Hovedkammen mot Sceits har jo toppene over 4000 meter, så da må man begynne litt høyere. Rifugio Gnifetti, Mantova osv. Ulempen er at det i disse områdene ikke er så mange aklimatiseringstopper fra disse hyttene.

Du spør også om områdene videre østover. I Italia er bildet generelt det samme. Det er nesten kun hytter over 3000 meter opp mot grensekammen: f.eks ved Gran Pilastro og selvsagt på nordkammen (normalruten) til Ortler.

Selv skal jeg prøve meg på en del topper i sistnevnte område i år hvis været tillater det. Rundt Ortler selv er det masse flotte topper på 3000- 3800 meter.

Viktig er det jo forresten om du går alene eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behovet for akklimatisering er minimalt for dagsturer opp i 4000-4500 meter. Det er jo tross alt et minimum av tid man tilbringer over 4000 meter.

Det høres spennende ut med en vandretur. Men jeg hadde like gjerne tilbrakt hele oppholdet i Zermatt, der er det mye å se og gjøre:

Dag 1 - Ankomme Zermatt (1600 m) - billig teltplass v/stasjonen

Dag 2 - Dagstur fra 1600-3200m (flere topper å velge mellom)

Dag 3 - Ta taubanen opp til Kleine Matterhorn (3800m) og derfra bestige Breithorn (4200m). Avslutt dagen med en pub-runde i Zermat :)

Dag 4 - Gå opp til Flue-hytten (v/ foten av Rimpfichhorn) og overnatte i ca 2600m høyde.

Dag 5 - Bestige Rimpfichhorn (4200m) grad II+ og returner til Zermatt

Dag 6-7 Monte Rosa

Forutenom Zermatt vil jeg anbefale Bernese alpene. Flotte vandreturer ved foten av Eiger og lett ankomst til 4000 meter via Jungfrau-banen. Perfekt for akklimatisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyder over 4000 meter er overhodet ikke å spøke med. Folk reagerer individuelt, og også forskjellig fra gang til gang.

Skal man bestige en 4000 meter topp må man tenke akklimatisering. To netter over 2500 eller en natt på 3000 er et minimum.

Det anbefales å ikke flytte sovehøyden med mer enn 300 meter i døgnet over 3000 meter, selv om det forsåvidt er riktig at man ved å skynde seg opp og ned kan gå ganske høyt, men da presser man marginene.

Særlig på Mont Blanc skjer det ganske mye ulykker fordi dårlig akklimatiserte folk feilberegner forholdene høyt oppe.

Selv om det iblandt lar seg gjøre å gå dagsturer langt over det man egentlig er akklimatisert for, er det mye tryggere, og ikke minst mye triveligere å ta hensyn til høyden og bruke mere tid.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig.

I Alpene er høydesyke ikke noe trussel rent medisinsk sett for et friskt menneske. Det er tross alt kort vei ned til lavere høyde. Høydesyke kan likevel få indirekte konsekvenser, som følge av at konsentrasjonen ikke er helt på topp og at det derfor er større risiko for at man gjør feil (som. f.eks å miste balansen på en smal fjellrygg).

Den 300 meters regelen vedrørende sovehøyde, er bare bullshit. Det er ingen som overholder den likevel. Denne regelen ble laget av en høydespesialist som ville unngå søksmål. Derfor safet man slik at regelen skulle være 100% sikker. Den gjengse oppfatningen er at 400 og endog 500 meter er innenfor en god sikkerhetsmargin, forutsatt en "hviledag" hver 3dje dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to som skal nedover til alpene, men jeg har fått planleggingsansvaret. Når det gjelder 4000 meterstoppene blir jeg antagelig alene, så da må jeg enten finne meg en guide hos http://www2.zermatt.ch/alpincenter/ eller melde meg på en fellestur.

Og bare for å gjøre det klart: Hvis det er noen her som hevder at ”Behovet for akklimatisering er minimalt for dagsturer opp i 4000-4500 meter.” så er det ren desinformasjon. Det er nettopp i de høydene folk blir høydesyke fordi de går for fort opp. Jeg har vært på en god del topper i området 4000 – 6200 moh og vært høydesyk to ganger som medførte sterk hodepine og oppkast ved henholdsvis 4200 moh og 3600 (!) moh. Evne til høydeakklimatisering er individuelt, og jeg har lært at jeg trenger litt lenger akklimatisering enn gjennomsnittet.

Ortler kunne kanskje også være et alternativ. Er det rett i nærheten av Stelviopasset (Stilfserjoch) ? Jeg kjørte over der i fjor sommer, og hytter finner man vel rett ved veien ? Er det klatring på Ortler ?

Ellers høres Aosta-området fint ut. Og været er kanskje bedre der med deler av alpene som beskyttelse mot nord- og vestavær ? Men hvor høyt ligger de betjente hyttene ?

Hva med Haute Route ? Noen som har prøvd sommervarienten av den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bästa sättet att ta reda på hur det är med hytter i Aostadalen är

väl att gå in på CAI:s webplats, http://www.cai.it

På nordsidan har jag vandrat och där är det ont om rifugi custoditi;

går man Alta Via 1 blir det en del övernattningar i dalen. Högsta

stugan, ofta utan vakt, är väl Cuney, c:a 2.600 möh.

Sen finns några mycket högt belägna stugor i området närmast

Matterhorn/Cervino.

Även på sydsidan, alltså i Gran Paradisos nationalpark,

finns det lite fler stugor, men återigen knappast någon över

2.600.

Vid Monte Rosa finns förstås en extremt hög stuga, Margherita,

på nära 4.500 möh men knappast någon hög övernattning

på väg dit.

När det gäller Stelvio misstänker jag att det bästa är att skriva

direkt till CAI:s sektion i Bolzano/Bozen

eller ngn annan sektion i Sydtyrolen (Alto Adige). Det bör gå bra

med tyska.

Området bjuder åtminstone på höga glaciärövergångar.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å gjøre det klart: Hvis det er noen her som hevder at ”Behovet for akklimatisering er minimalt for dagsturer opp i 4000-4500 meter.” så er det ren desinformasjon. Det er nettopp i de høydene folk blir høydesyke fordi de går for fort opp. Jeg har vært på en god del topper i området 4000 – 6200 moh og vært høydesyk to ganger som medførte sterk hodepine og oppkast ved henholdsvis 4200 moh og 3600 (!) moh. Evne til høydeakklimatisering er individuelt, og jeg har lært at jeg trenger litt lenger akklimatisering enn gjennomsnittet.

Jeg sier at behovet for akklimatisering er minimalt på DAGSTURER opp i 4000 m. I USA er det f.eks veldig alminnelig å bestige 14-teeners (topper på ca 4000 meter) i weekenden. Det er svært få av disse som kjører et akklimatiseringsprogram i forkant av fjellturen....Men jeg betviler ikke at det vil være en hyggeligere opplevelse å være akklimatisert på sånne turer. Men nødvendig er det altså ikke, og det er heller ikke forbundet med noe helsefare.

Men det er noe helt annet å sove på 4000 meter uten å være akklimatisert. Det er gambling med helsen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ortler kunne kanskje også være et alternativ. Er det rett i nærheten av Stelviopasset (Stilfserjoch) ? Jeg kjørte over der i fjor sommer, og hytter finner man vel rett ved veien ? Er det klatring på Ortler ?

Ellers høres Aosta-området fint ut. Og været er kanskje bedre der med deler av alpene som beskyttelse mot nord- og vestavær ? Men hvor høyt ligger de betjente hyttene ?

Hva med Haute Route ? Noen som har prøvd sommervarienten av den ?

Ortler er området sydøst fra Stelvio. Det er masse fin informasjon på Internet. Store breer og høye topper for øst-alpene. Solda / Sulden er utgangspunktet for de fleste turene fra nord. Heiser i tre retninger som bringer en opp til 2300 - 2500 m. Fra nordøst er Martelldalen og Ultendalen sagt og være flotte. I hvert fall atskillig mindre travle enn Solda. Fra sydsiden er Peio utgangspunkt. Det er brukbart utbygget med betjente hytter i høyde 2000 - 3500 meter. Den høyeste så vidt jeg husker er ved Monte Vioz på sydsiden på drøyt 3500 meter: rett under toppen av fjellet.

Ortler selv har to ruter. Normalruten går opp over nord-kammen og har et godt strykke over bre. Meningene om kategori er forskjellig, men lett er den ike. Ellers er det en rute fra øst med mindre bre, men mer klatring.

Aosta ligger gunstig m.h.t. været. Dekket av Mont Blanc i vest og grensekammen i nord. Det typiske været med utrygt for torden på ettermiddagen.

De betjente hyttene er de jeg nevnte i det forrige innlegget. De fleste fra 2000-2600. Et par hytter i nord høyere.

Hvis du ser etter fine rundturer (eller deler av disse) er jo runden rundt Mont Blanc velkjent. Siden sist sommer er Tour de Matterhorn kommet til som ny rute.

Hvis du trenger detaljer om visse topper, ruter eller hytter etc. i Italia, har jeg samlet ganske mye selv fra Internet. Har en del om Sveits også, men i forhold atskillig mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.