Gå til innhold
  • Bli medlem

Øgler / firfisler


Anbefalte innlegg

Hvilke øgler ( med fire bein) har vi her i Norge?

For noen dager siden var jeg å fotograferte ørn, men isteden kom det en liten krabat ca 6cm med halen. Den var brun, lang og tynn med fire bein og lang hale. Det var mye lyng og den løp som en tulling så jeg klarte ikke å ta bilder B)

Jeg har også sett ved flere anledninger sånne, ofte to sammen, men de var ca 15cm+ lange. Muligens litt lenger med halen. Desse har alltid vært ganske rolige å løper ikke så fort unna. De er også lette å fange og de mister ikke halen sånn de sier de gjør. Mener jeg har lest at de ikke mister halen når de blir redde, men at det kommer av en annen grunn.

post-2524-133474466835_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke det en salamander? Hvis den er orange på undersiden, så er det ihvertfall de samme søte krabatene som jeg og broderen hadde som "kjæledyr" på terrassen da vi var små. Vi opplevde heller ikke at de mistet halen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det en salamander? Hvis den er orange på undersiden, så er det ihvertfall de samme søte krabatene som jeg og broderen hadde som "kjæledyr" på terrassen da vi var små. Vi opplevde heller ikke at de mistet halen.

Jeg tror ikke det finnes salamandere her oppe på fjellet.

Men jeg skriver Tror.. Får jeg har egentlig ikke peiling, mener bare jeg har hørt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undersøkt dette nå etter jeg laget dette temaet.

Det er firfisle ja og det er den eneste øgla vi har i Norge som har bein. Den andre øgla vi har er Stålorm. Stålorm er ingen slange, men en øgle som har vokst seg ifra beina.

Salamander er glattere i huden. Er det ingen fra NTNU her som kan forklare dette litt bedre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Salamanderen er ikke så veldig kvikk, fanges enkelt og kan ikke kaste halen.

Firfisla er veldig kvikk, du skal være rask med få tak i den!

Også stålormen er snar til å komme seg vekk dersom den føler seg truet.

Alle disse er egentlig fredet i Norge! Det er faktiskt straffbart å ta livet av dem!

Fanget firfisle i Nittedalen så seint som i fjor, den våget seg litt langt vekk fra lyngen og inn i blomsterbedet, så den måtte finne seg i å bli studert litt før den fikk stikke inn i lyngen igjen!

De er veldig fine å betrakte på nært hold, alt er så lite og symmetrisk, med den tette skjellhuden og klørne.

Både stålormen og firfisla kan kaste den ytterste delen av halen dersom de føler seg veldig truet, en antatt predator vil forhåpentlig la seg avlede av den lille haletippen som blir liggende igjen og vrikke på seg, slik at resten av dyret slipper unna!

Dette gjør de ved å trekke sammen noen muskler i mellom to halevirvler, slik at den ytterste delen faller av.

Haleenden gror raskt til, men noen ny hale vokser ikke ut!

Så de kan kun gjøre dette én gang!

De er morsomme små dyr. og fullstendig ufarlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.