Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Sakset fra "Fjellferie vinter" s. 27, (blekke fra DNT Oslo og Omegn):

"....Fra Veoli er det ca. 25 km kvistet rute inn til hytta. Person og bagasjetransport med beltebil fra Veoli. I påsken kjøres beltebil 2/4, 3/4, 4/4 og 7/4. All transport må bestilles hos bestyrer..."

Det var reklamen for beltebiltransporten.

BBBRRRRRRRRRRMMMMM!!

Selvfølgelig kan det tenkes at man ikke er så happy for unødvendig motorisert ferdsel i utmark - og særlig ikke i nasjonalparken. :) Da er det naturlig at man spenner på seg skiene og går dit selv, eksempelvis fra Gjendesheim, fremfor å støtte beltebiltransporten.

Skrevet

Hvorfor får de lov til slikt da? Glitterheim ble ikke bygget for å være et hotell, men et overnattingssted for de vandrende? Hva blir det neste? Beltebil til Skogadalsbøen og Gjendebu? Bare fordi det er noen bestyrere på hyttene som kan tjene litt mer penger burde det ikke blitt gitt dispensasjon til slikt.. Hyttene er der for de vandrende.

Er det noen som vet hvordan dette forholder seg i forhold til nasjonalparkforskriftene for jotunheimen? Er det noe som kan klages på?

For DNT er det jo uansett et sterkt os av dobbeltmoral, og deres troverdighet i forhold til temaet motorisert ferdsel i utmarka må jo svekkes radikalt gjennom dette og andre dieseldrevne tiltak i utmarka under DNTs paraply!?

Hindseter er også et greit utgangspunkt for å rusle inn til Glitterheim om vinteren.

Skrevet
Hvorfor får de lov til slikt da? Glitterheim ble ikke bygget for å være et hotell, men et overnattingssted for de vandrende? Hva blir det neste? Beltebil til Skogadalsbøen og Gjendebu? Bare fordi det er noen bestyrere på hyttene som kan tjene litt mer penger burde det ikke blitt gitt dispensasjon til slikt.. Hyttene er der for de vandrende.

Morten - du følger nok ikke helt med.

Det er allerede mulig å få bagasjen transportert til Gjendebu. I påsken er det til og med persontransport. :(

Skogadalsbøen ser imidlertid fortsatt ut til å være en oase fri for motorisert transport av fiffen. I tillegg er det en usedvanlig hyggelig hytte plasseret i et skikkelig krem-område av Jotunheimen. :shock:

Skrevet

Jeg greier ikke helt å se hvilken paragraf i forskriften de greier å vri til å tillate bagasje- og persontransport. Så vidt jeg kan skjønne er det ikke mulig, på noe grunnlag, å få tillatelse til den type virksomhet, men det ligger kanskje noe i pkt. IV.8: "Forvaltningsstyresmakta kan gjere unntak frå vernereglane når formålet med vernet krev det, for vitskapelege undersøkingar, arbeid eller tiltak av vesentleg verdi for samfunnet, eller i særlege tilfelle dersom det ikkje strider mot formålet med vernet."

Det hadde vært interessant å se en begrunnelse for dispensasjonene disse hyttene har fått.

(Link til forskriften, se https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=547.)

Skrevet

Slike paragrafer vrimler det av i forskrifter. De begynner bra, men ender men en generell formulering som kan brukes til hva som helst. Siden bagasje/persontransporten til Glitterheim er et "særlig tilfelle" (skjer ikke hver dag) og "ikke strider mot formålet med vernet" (ingenting blir jo ødelagt..) ser det for meg ut til å være fullt lovlig.

Ergo burde loven vært annerledes.

mvh Bjørn Revil

Skrevet

Det er vel ikke særlig forskjell på motorisert ferdsel om sommeren vs. vinteren. Det er vel et større problem at det kjører mye biler når det er snøfritt. En og annen scooter kan vel ikke måle seg med alle bilene.....

Skrevet
Slike paragrafer vrimler det av i forskrifter. De begynner bra, men ender men en generell formulering som kan brukes til hva som helst. Siden bagasje/persontransporten til Glitterheim er et "særlig tilfelle" (skjer ikke hver dag) og "ikke strider mot formålet med vernet" (ingenting blir jo ødelagt..) ser det for meg ut til å være fullt lovlig.

Ergo burde loven vært annerledes.

mvh Bjørn Revil

Forskriften er grei nok, det står klart at all motorisert ferdsel er forbudt (med en del konkrete unntak). Et særlig tilfelle er jo dersom det er behov for motorisert ferdsel ved et unntak som ikke er dekket av de andre unntakene, skulle jeg tro, og da vil ikke en organisert ferdsel, som det tross alt er snakk om her, være dekket av punkt IV.8. Jeg tror kanskje at de som behandler dispensasjonssøknader er litt for slepphendte :shock:

Skrevet

Helt enig. De som behandlet søknaden har vært altfor slepphendte.

Problemet i slike saker er ofte at lokale næringsinteresser blir prioritert på bekostning av verneinteresser. På små steder er det litt for ofte sånn at de som skal avgjøre søknader spiller i samme brigeklubb som de som søker, e.l.

Nettopp derfor er det viktig at lovverket er så stramt at det ikke åpnes for "unntak i særskilte tilfeller", evt at spørsmålet ikke avgjøres lokalt.

mvh Bjørn Revil

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.