Gå til innhold
  • Bli medlem

Vest-Jotunheimen juli - problem med fottur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Sitter såvidt og planlegger tur til Jotunheimen i begynnelsen av juli (ca. 01.07 - 10.07) og kom til å fundere på om det kan bli problemer å traske rundt til fots? Er det slik at det fremdeles ligger råtten snø, eller er det bare å legge iveg på apostlenes hester??

Ser foreløpig for meg følgende rute:

- Starte ved Elveseter i Leirdalen (ved. 55)

- Juvasshytta

- Spiterstulen

- Galdhøpiggen

- Spiterstulen

- Leirvassbu

- Skogadalsbøen

- Turtagrø (ved. 55)

Tenkte å bruke telt, og holde meg så mye som mulig unna hyttene :)

Lurer forøvrig på om det er mulig å gå direkte til Galdhøpiggen fra Elveseter via Styggbrean? Jeg er litt skeptisk til dette, da jeg ikke har noen breerfaring fra før.... Tenkte kanskje at området er så befolket i juli, at det kanskje er mulig å sette seg ned ved breekanten, og vente på at det kommer noen kyndige traskende - og deretter tråkke i deres fotspor :) Kommentarer, ideer? :)

Setter stor pris på evt. innspill og alternative ruter!

Mvh

TH

Annonse
Skrevet
Heisann!

Lurer forøvrig på om det er mulig å gå direkte til Galdhøpiggen fra Elveseter via Styggbrean? Jeg er litt skeptisk til dette, da jeg ikke har noen breerfaring fra før.... Tenkte kanskje at området er så befolket i juli, at det kanskje er mulig å sette seg ned ved breekanten, og vente på at det kommer noen kyndige traskende - og deretter tråkke i deres fotspor :) Kommentarer, ideer? :)

Setter stor pris på evt. innspill og alternative ruter!

Mvh

TH

Det er ikke noen tekniske vanskeligheter på den turen, men Styggbrean bærer navnet sitt med rette, den er farlig og har vært årsak til flerr dødsulykker i tida.

Noen har troet det er sikkert å gå i andres fotspor, men det er ikke det!

Der er merket løype mellom Elveseter og Juvasshytta, alternativt til brekanten.

Skrevet

Hei, når du først er på Juvvas. Hva med å bli med et taulag derfra og opp til Piggen, for så å fortsette videre til Spiterstulen.

Evt overnatte på feks Keilhaus på vei mot Spiter? Kult med en overnatting 2300moh:)

Meld fra til brefører at du fortsetter alene til Spiter!

Taulaget går ikke raskere enn at du fint orker det med oppakning.

God tur :roll:

Skrevet

Hei igjen, og takk for tips :oops:

Det med taulag var ikke en rent dum idè... Jeg får konferere litt med han jeg skal dra med, så ser vi hva vi finner på :roll: Når det gjelder Styggbrean, så tror jeg at jeg holder meg laangt unna :-)

Andre kommentarer til løypa? Er det realistisk å tilbakelegge den på ca. 7 døgn?

Mvh.

TH

Skrevet

Hvis du haiker opp til Juvashytta og starter med å følge et taulag over styggebreen for deretter å rusle ned til Spiterstulen så får du med deg mye av det samme men sparer en to-tre dager.

Leirvassbu-Skogadalsbøen-Turtagrø blir mye vassing i dalbunn. Vurder å slenge med en fører fra Leirvassbu til Krossbu hvis det går føring over breen. Da kan du bli med enda en fører fra Krossbu/Sognefjellshytta til Fanaråken dagen etter, overnatte der og rusle ned til T urtagrø (lett)

Tror du vil få med mye mer natur på den måten selv om det koster litt med de føringsturene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.