dsk Skrevet 11. mai 2007 Skrevet 11. mai 2007 Røsprit soter mer enn teknisk sprit solgt i USA/Tyskland etc. Jeg bruker ikke spritbrenner mye, det blir så sotete på kjelene. Rødsprit fra Biltema virker som om den gir mindre sot enn den de selger i jernvareforretninger. Jeg fikk tak i litt metanol, og har gjort følgende erfaring. Metanol: soter ikke. Blander inn: 50% Rødsprit (Biltema): soter ikke. 75% Rødsprit: soter så lite at jeg ikke hadde tenkt over det til daglig, eller omtrent som butanbrenner. Rødsprit: Jevnt tynt sotlag, irriterende med renhold evt oppbygging av et isolerende sotlag. Isoopropanol: Vesentlig sotbelegg. Konklusjon: Bruker du mye spritkjøkken, og klarer å holde deg og andre fra å drikke drivstoffet er metanol både billig og sotfritt. (Skal du kjøpe metanol billig må du kjøpe kvantum, f.eks 2*20 liter fra Univar AS) De fleste vil ikke kunne oppbevare eller nyttigjøre seg slike mengder på et fornuftig vis. dsk Siter
runegutt123 Skrevet 11. mai 2007 Skrevet 11. mai 2007 Sprit skal drikkes, ikke fyres med. Tresprit er misbruk av god fyringsved. Siter
Alex90 Skrevet 11. mai 2007 Skrevet 11. mai 2007 Jeje shutup Tokyo Ice veittu! Jeg har fått noe på g-sport, Fin Fyr heter det og soter ikke forferdelig mye. Ihvertfall ikke oppover kantene. Helt OK greie det. Siter
runegutt123 Skrevet 11. mai 2007 Skrevet 11. mai 2007 Bare av nysgjerrighet, er det noen som har prøvd drikkesprit uten rød? Sånn som lages i en hver respektabel trøndersk kjeller? Siter
Susanne Skrevet 14. mai 2007 Skrevet 14. mai 2007 Hei dsk, jeg gi noe vann til Fin Fyr eller "spiritus" fra Tyskland. Det går bra. Hilsen Susanne Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.