Gå til innhold
  • Bli medlem

Programvare for fotobehandling


Vandrefalk

Anbefalte innlegg

Jeg har jo registrert at det er mange ihuga fotografer her på forumet. Som relativt ny i den digitale fotoverden (og ikke overopphengt i data) lurer jeg litt på hva jeg bør anskaffe av programvare for fotoredigering. Har vel inntrykk av at Adobe PhotoShop Elements er det mest kurante, eller......... :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adobe PhotoShop Elements er meget bra, innholdsrikt og fleksibelt.

Inneholder mange automatiserte og velfungerende funksjoner,

for de som ikke vil dypdykke i fullversjonens enorme funksjonalitet,

eller har tyngre kunnskaper innen digital bildebehandling og data.

Gimp er sikkert bra den også, men jeg tror tilfanget på tips og opplæring på nettet er større for Elements.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Picasa og synes det er greit for å ha system på det digtale albumet, men for litt mere avansert bildebehandling kommer det vel til kort...

Eaa er inn på årsaken til at jeg vurderer Adobe; det ser ut som om "alle" bruker det, og det florerer med brukertips i fotoblad og på nettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Picasa og synes det er greit for å ha system på det digtale albumet, men for litt mere avansert bildebehandling kommer det vel til kort...

Eaa er inn på årsaken til at jeg vurderer Adobe; det ser ut som om "alle" bruker det, og det florerer med brukertips i fotoblad og på nettet...

Er vel ikke helt inne på de fotogreiene jeg da :wink: . Er veldig fornøyd jeg så lenge jeg kan komprimere og

beskjære bildene :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Photoshop Elements har fått implementert kurve-verktøy eller shadows/highlights, begge utrolig bra funksjoner når man lærer å beherske de. Et viktig poeng er å kunne gjøre mest mulig med et bilde i en operasjon (ikke mange), dertil er kurve-verktøyet det viktigste.

Hvis ikke et av disse verktøy er tilgjengelig i Elements, ville jeg prøvd å fått tak i en CS eller CS2 lisens. Nå som CS3 har kommet på banen må vel disse gå an å få tak i billig?

Ellers vil det skje mye på denne fronten framover, når Microsoft nå har lansert at de vil komme med et avansert gratisprogram er krigen i gang. Google har alt kommet med Picasa, Adobe må gjøre noe og kommer nok med et eller annet veldig gra også det gratis vil jeg tro. Konkurranse er bra for oss forbrukere :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.