Gå til innhold
  • Bli medlem

Mørkgonga til Tryvann


terjeg

Anbefalte innlegg

Tenkte å rusle enn tur i marka til helgen og noen har tidligere skrevet om at Mørkgonga er et fint sted.

Noen som vet sånn ca. hvor lang tid man bruker på å gå fra Sundvollen til Tryvann?

Takker! :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor fort man går er jo veldig individuelt, men det lett upresise "en lang dag" er trolig ganske dekkende. Er snakk om omkring 3 mil avhengig av rutevalg.

Tryvann er kanskje ikke det beste stoppestedet på en sånn Nordmarkskryssing. Har du vurdert å gå til Sørkedalen i stedet ?

Ellers er det noen kilometer fra Sundvollen til der stien gjennom Mørkgånga begynner. Det er ikke så godt merket hvor man begynner å gå nede ved veien langs Steinsfjorden.

Det kan ligge snø der ennå nede i kløfta. Det er fortsatt noen fonner med råtten snø her og der i marka, særlig i nordhellingene høyt oppe.

Hvilken rute skal du gå ? Jeg tittet nettopp på kartet og lurer på om den beste veien er å gå på nordsiden av Heggelivannene og finne en blåsti rundt eller over Oppkuven. Flere muligheter. Var oppi der i går og det var kun svært spredte flekker med snø på sørsiden av Oppkuven men vet ikke hvordan nordhellingen ser ut.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Panda,

Takk for svar!

Jeg har aldri vært i dette området før, og har ikke noen klar plan for hvor jeg skal gå. Tar med teltet, så det blir en overnatting også.

Tar med meg tipset ditt om å ende i Sørkedalen i stedet for Tryvann. Får sette meg ned med turkartet når jeg kommer hjem for å planlegge litt mer i detalj. Ellers synes jeg det kan være ok å bare "mæle inn i skauen" og planlegge litt underveis...

:D

Når det gjelder veien fra Sundvollen til Mørkgonga er det noen på forumet som beskrev den slik: "Gå forbi hotellet og følg asfaltert vei lang fjorden til du kommer til ferist nummer to. Derer det en godt synlig sti opp til høyre.", så vi får satse på at vi finner frem.

Noen som vet om det fortsatt ligger snø i Mørkgonga?

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder veien fra Sundvollen til Mørkgonga er det noen på forumet som beskrev den slik: "Gå forbi hotellet og følg asfaltert vei lang fjorden til du kommer til ferist nummer to. Derer det en godt synlig sti opp til høyre.", så vi får satse på at vi finner frem.

Noen som vet om det fortsatt ligger snø i Mørkgonga?

Terje

Det er nå kommet en parkeringsplass på venstre side av veien akkurat der stien tar opp til høyre. Det skulle derfor være lett å finne starten.

Da vi kom ned fra fjellet om Sundvollen på mandag, så det meget sommerlig ut oppe i Kriokskogen. Det var ikke snø å se i åssiden. Dog kunne vi ikke se inn i bunnen av Mørkgånga, men jeg tviler sterkt på om det ligger snø igjen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder veien fra Sundvollen til Mørkgonga er det noen på forumet som beskrev den slik: "Gå forbi hotellet og følg asfaltert vei lang fjorden til du kommer til ferist nummer to. Derer det en godt synlig sti opp til høyre.", så vi får satse på at vi finner frem.

Da jeg var der (sist i 2003) tok jeg buss fra Sundvollen til Elviken, men den går visst ikke i helgene. Tilbake igjen brukte jeg ca en time langs bilvegen vha. apostlenes hester. Om du skulle bomme på stien, går det i alle fall en veg opp til høyre som heter Abrahamsrudvegen eller noe lignende. Den møter etter hvert på blåmerket sti.

I tilfelle du skulle dra på fredag:

http://nettbuss.reiseinfo.no/ruter/r/06-212.aspx

Husk på Gyrihaugen (om det ikke skulle være for mye snø der da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en fin (og bratt) tur opp Mørkagongen, og overnatting ved Migartjern.Det ble til at vi kjørte bil opp, og måtte derfor droppe planen om å ende opp i Oslo-området.

Variert og fin natur, og ikke et menneske å se. Anbefales!

Noen bilder...

post-2187-133474464297_thumb.jpg

post-2187-1334744643_thumb.jpg

post-2187-133474464303_thumb.jpg

post-2187-133474464307_thumb.jpg

post-2187-13347446431_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.