Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen, snø og sånt i juni


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Hvordan pleier folk å ta seg frem i starten av juni i Jotunheimen? Fortsatt på ski? Tror dere at det er mulig med ren fottur så tidlig? Hva med bæreevnen til snøen eventuelt? Elver/bekker? Temperaturer på natta?

Alle tips om ting og tang på denne tiden tas imot med stor takknemmelighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Starten av juni er en slags “dødtid” i Jotunheimen, noe kanskje mangelen på svar også kan tyde på. Forholdene varierer selvsagt mye fra år til år. Noen finner snø i vest-Jotunheimen og tyner skisesongen, mens andre kanskje prøver ut fjellskoa lenger øst. Altså, både fugl og fisk på den tiden. :wink: Selv har jeg startet fotturene i Jotunheimen fra midten av juni enkelte år, og det har gått helt fint. Jeg har bevisst lagt turene til snøfattige områder, og fulgt rygger og avblåste partier i størst mulig grad. I tillegg har jeg gjort dette de årene det har blitt tidlig bart.

Noe av problemet med fotturer er, som du spør om, snøens bæreevne. Den er ofte helt råtten, særlig i nærheten av steinrøys og der snødybden ikke er særlig stor. Typisk er at det går greit midt ute på store og solide fonner, men når du nærmer deg røysa og enkelte steiner stikker opp, detter du gjennom og har skoene fylt opp av klissblaut snø. Elvene er selvsagt også store på den tiden og kan volde problemer. Når det gjelder nattetemperaturen, er det alt mellom mange pluss til noen minus som gjelder.

Ja, det er mulig med ren fottur så tidlig, så sant du holder deg til øst-Jotunheimen og holder deg til rygger i størst mulig grad. Store flyer og daler kan ha store partier med gjennområtten snø, men det har jeg også opplevd høyere oppe. Velg din rute med omhu. :wink: Snøen minker fort nå, og kommer ikke vinteren tilbake i fjellet, vil det i år sikkert bli mulig med en tidlig fottur om du er villig til å risikere noen gjennomtråkk. De østlige tindene begynte å få mange store snøfrie partier nå på tirsdag 1. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest et sted at i gamle dager dro vågværinger og heidøler til seters - dvs oppover i Sjodalen -med buskapen i slutten av mai. Nå regner jeg med at dine turer ikke skal gå langs Sjoavassdraget, men med bakgrunn i den senere tids klimautvikling - og en smule egen erfaring - kan du nok gjennomføre en del turer i større høyder uten ski på beina, med utgangspunkt i Sjodalen, i begynnelsen av juni i år som under det nåværende "klimaregime" kan betraktes som normalår.

Gjendesheim åpner vel ikke før rundt St Hans, men ta en telefon til Bessheim når det nærmer seg slutten av mai og spør hvordan forholdene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Juni skal absolutt ikke bli noen dødtid for meg i Jotunheimen, ifølge mine planer..

Plan er å starte i øst, så får jeg se hvor langt innover jeg kommer med tid og stunder. Må nok bruke litt tid å studere kart og velge rute med omhu ja. Opplevde på siste turen flere gjennomslag og det var jo ren terror! Vil ikke tenke på hva som skjer med psyken min hvis jeg har på meg tung sekk i tillegg :D

Kanskje jeg sparer energi på å bære med meg trugene en siste gang denne "vinteren".. De veier jo ikke mer enn 2,2kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fineste tur var hesteskoen rundt Leirbreen + Storebjørn 6.juni ifjor. Nattefrossen snø/bre, totalt alene i fjellheimen i 10 timer. Dog pill råtten snø opp til Skeii på ettermiddagen.

Ellers opplever jeg oftest, som Nils, juni som en slags dødtid i heimen.

Natturer på Sognefjellet (når nattefrost), Kvitingskjølen, Stornubben/Nautgardstindområdet er muligens noen tips.

Veien til Juvvas har nok åpnet, så da er det jo noen muligheter der oppe i høyden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det å bevege meg på nattestid på skare, det er noe jeg får ta der og da tror jeg. Dødtid eller ei så har jeg fri i juni og da skal ikke jeg sitte foran denne boksen. Hvis denne tida betyr at det er mindre folk i fjellet, så er det kun positivt synes nå jeg (på vei til å bli en enstøing tror jeg).

Jeg har et håp om at det kan være nok snø til at jeg kan benytte parispulken min også til tider. Det betyr at jeg kan ha med meg noe mer og at turen kan bli lenger. Har såpass pinglete lår og ikke vant til å gå med tung sekk, så jeg satser på å fordele litt vekt her. Blir det for lite snø etterhvert får jeg heller sette igjen pulken ved ei hytte eller no og hente den ut igjen når snøen kommer :D

Noen som vet om det finnes webkamera/snøoversikter ved Olavsbu og i området rundt der? Noen som har vært der i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det å bevege meg på nattestid på skare, det er noe jeg får ta der og da tror jeg. Dødtid eller ei så har jeg fri i juni og da skal ikke jeg sitte foran denne boksen. Hvis denne tida betyr at det er mindre folk i fjellet, så er det kun positivt synes nå jeg (på vei til å bli en enstøing tror jeg).

Nope, du er nok slettes ingen einstøing!!

Det er vel heller altfor mange her inne som klager over et overbefolket Jotunheimen. Ikke så rart, når de kun er der i påska eller sommerferien(juli).... og da som regel på hytte, eller i hytteområder.

På i underkant av 100 topper ifjor, traff jeg < 10 pesoner utenfor stiene. Egentlig så enkelt som å holde seg borte i påska og fellesferien.

Vurdèr ruta di nøye mtp snø/råtten snø i juni Mayhassen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På i underkant av 100 topper..

Ikke fler nei 8)

Vurdèr ruta di nøye mtp snø/råtten snø i juni Mayhassen :D

Det var det da, men med min erfaring så går nok det lett som kremfløte :roll:

Hva skal jeg se etter/hvor burde jeg bevege meg? Kan det være stor rasfare på denne tiden, kanskje ikke så lurt å bevege seg i skyggesider hvis fjella sør for meg er rautsatte osv. Innbiller meg at våt og tung snø ikke liker seg i bratte fjellsider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.