Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med 3 barn, hus og full jobb, er det begrenset hvor mange større ekspedisjoner man greier i løpet av et år, men en padletur sammen med en nabo på lørdag formiddag skviset inn mellom handling og lørdagsgrøt får jeg ofte til. I dag gikk turen fra Hansbakkfjæra til Storsand og tilbake. Kun en drøy mil, men til gjengjeld viste Trondheimsfjorden seg i fra sin beste side.

post-794-133474462463_thumb.jpg

post-794-133474462478_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

trondhjemsfjorden er kjempe. Har selv vært mye på den sjøen.

Men jeg lurer på noe. Er det mye strøm der og hvordan er det å padle i strøm? Og hvordan er det egentlig med strøm?

Jeg og noen til kjørte båt utpå fjorden og plutselig stoppet motoren og vi fikk ikke start igjen. Vi hadde med årer, men det var umulig å ro og styre båten. Det var sterk strøm og vi ble rett og slett dratt utover. Hadde det ikke vært for at motoren startet igjen så hadde jeg ikke sittet her i dag. Har fått veldig respekt på fjorden etter det.

Fine bilder som vekker lengselen etter sjøen.

Skrevet

Det er vel en del tidevannsstrømmer her og der som kan være vrange, men jeg vet ikke om noen steder hvor man ikke skulle klare seg hvis man har en båt som er egnet til å ro/padle (Det er mye plast med motor som ikke er det :lol:). Vindmessig, derimot, kan fjorden by på overraskelser, spesielt på Strindfjorden (utenfor Trondheim).

• 10 måneder senere...
Skrevet

Jeg vet ikke om noe sted i Trondheimsfjorden hvor det er FARLIG strøm for kajakk på grunn av tidevannet, men det kan være ganske stor strøm ennkelte steder.

Når jeg er ute med min litt store kajakk på 47fot og 7 knops fart så skiller det ca en halv time fra Trondheim til Agdeneset om en har medstrøm eller motstrøm. Det er ganske mange kubikk vann som skal passere Agdeneset i løpet av noen timer.

Per

Gjest Fjellfinn
Skrevet
Jeg vet ikke om noe sted i Trondheimsfjorden hvor det er FARLIG strøm for kajakk på grunn av tidevannet, men det kan være ganske stor strøm ennkelte steder.

Når jeg er ute med min litt store kajakk på 47fot og 7 knops fart så skiller det ca en halv time fra Trondheim til Agdeneset om en har medstrøm eller motstrøm. Det er ganske mange kubikk vann som skal passere Agdeneset i løpet av noen timer.

Per

Så det er her "skruen" er ?

Jeg har en utfordring til deg!

Padle til Knubbriket !

En kamerat av meg padla til Kongensvoll med en lignende. litt støttere, enmanns havkajakk (fra Byneset et sted -- trolig Flakk)

-- Knubbriket blir litt lengre (om du da ikke drarn over det "hundre" meter smale "dragseidet" ved Valslag) -- men du trenger ikke lenger inn enn til Stolpneset for å se Knubbriket i all sin Vestlandske prakt! Drar du den over eidet så kommer du ned ved Bustlia litt innenfor Stolpneset, da er du I Knubbriket !

Så får vi se bildene her!

Som kjent så går jeg opp og ser _ned_ -- kunne vært artig å sett dette fra sjøen og opp :wink:

post-511-133474516364_thumb.jpg

Skrevet

Fjellfinn har også vært en tur oppi Kvernstadlia ser jeg. Memorér turen så godt du kan! Kvernstadbekken har blitt temmet til Kraftproduksjon. Litjvatnet er demmet opp. Lia oppover til vatnet er preget av en snauhogget, svart stripe der turbinrøret er blitt gravd ned og en solid bygget anleggsveg med store vegskjæringer som svinger seg oppover. Og nede ved fjorden har det blitt planert et stort område til selve stasjonen...

Det blir vel bedre etterhvert som det vokser opp litt skog igjen.

Per T. må bare skynde seg å se og oppleve knubbriket, mye verre farer lurer. Kapitalismen truer området:

Inntil 310 vindmøller med en høyde på opptil 160m er meldt inn til NVE..................................

post-3430-13347451649_thumb.gif

Gjest Fjellfinn
Skrevet
Fjellfinn har også vært en tur oppi Kvernstadlia ser jeg.

Én tur ?? Mange du :D

Jeg skal vokte meg vel for å bidra i offentlig debatt om dette området, da blir jeg sur, lei, hissig og forbanna... Nu når de store havvindmøllene nesten kan sjøsettes - så drives det enda med "seriøse" forslag om ødelegging av unik midt-norsk kysthei til kortsiktige tanker om å dekke lokalt "kraftbehov" -- huff tytti !

Legger istedet ved et bilde av Heia -- med to forkrøplete innslag - kraftlinja rett over kan vel neppe rives ut igjen, men min kamerat har fått igjen førlighet og løper lett som en gaselle innover heiene og ut fjorden i sin røde kajakk! Vi er i altså i den røde sonen nord i område "Tannvikfjellet", selve Kvernstadlifjella /Tannvikfjella er horisonten til venstre, tenk hvilken lekker skyline det blir med fine kvite propeller med langt hvitt skaft....

post-511-133474516498_thumb.jpg

• 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.