Gå til innhold
  • Bli medlem

Krossbu- St. Smørtabbtind- *breatindene-Loftet. Drøy tur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi holder på med turplanlegginging for neste helg dvs 5-6 mai.

Utgangspunktet er Krossbu og vi vurderer ulike tur alternativer. Målet er toppturer med litt ekstra fokus på nedkjøringene. De fleste kommer til å benytte relativt tungt telemarkutstyr eller randonne.

Ett av alternativene er å kjøre fra Loftet og ned til Jotunheimen fjellstue. I den sammenheng ønsker noen av oss en litt lengre tur og vurderer Krossbu-Store Smørstabtind-Storbreatinden-Veslebreatinden-Hurrbreatinden-Veslefjellbreatinden-Loften-Jotunheimen fjellstue.

Er litt usikker på hvor drøy tur dette blir. Har tidligere gått fra Leirdalen over Skagsnebbene-Hurrbreatinden-Veslebreatinden-Storbreatinden-Storbreahøe sommerstid og mener å erindre at det var ganske raskt og lett mellom Storbreatinden og Hurrbreatinden.

Hvordan er eggen mellom Veslefjelltinden og Loftet?

Annonse
Skrevet

Sommerstid er dette en helt grei rygg uten problemer om du bare tenker deg litt om før du labber opp eller ned ryggen. Men jeg har kun gått den sommerstid, så hvordan det ser ut der med skavler og snø om vinteren, det hadde vært interessant å vite for meg også :lol:

Skrevet

Takk for link til bilde. Bilder sier mer en 1000 ord. Ser ganske greit ut. Ser nesten ut til at det er mulig å ta seg ned med ski (for de som liker sånt...)

Er det noen som har innspill på hvor lang tid man bør regne f.eks fra foten av store Smørstabbtind? Har med en relativt sprek gjeng, men vi vurderer å splitte oss slik at noen går direkte fra Krossbu til Veslefjelltinden.

Skrevet

Jeg kan jo svare deg med sommerserfaringen min igjen. Sist sommer gikk jeg den samme turen. Da parkerte jeg bilen ved Krossbu, syklet til Jotuheimen fjellstue og gikk over alle toppene du nevner, før vi fant igjen bilen på Krossbu. Tror vi brukte ca. 12 timer på den runden.

Skrevet

Takk skal du ha.

Regner med at det kanskje går litt raskere på ski. Litt færre høydemeter med start fra Krossbu og full gass ned fra Loftet til Jotunheimen fjellstue.

Da er det bare å krysse fingrene for godt vær.

Skal prøve å komme tilbake med en liten rapport og noen bilder etter turen

Skrevet

Hei hpk, jeg gikk nøyaktig samme turen 7. mai ifjor.

Dette fikser dere greit!

Veldig smart av dere å ha Jotunheimen Fjellstue som endepunkt.

Jeg var alene, så måtte tilbake til Krossbu. Returnerte fra Loftet til sadeln mellom Loftet og Veslefjelltinden, for så å gå ned til Brangsbrean og leia tilbake til Krossbu. Det var en stortabbe, hvor jeg gikk gjennom råtten snø til knes/skrevs for hvert skritt. Grisetungt. Samme retur som tur hadde vært langt å foretrekke, sett i ettertid.

Eggen ned fra Veslfjelltinden var grei langs ryggen, evt litt til høyre ved ett punkt. Sier seg selv når du er der.

Jeg gikk i rimelig bra tempo fra Krossbu - St Smørst.tind, ca 2t.

Foten av St Smørst.tind - Loftet ca 6t i rolig tempo, med flere pauser og prat med hyggelige ranglere (såvidt jeg erindrer).

Ufattelig lang tid fra Loftet - krossbu:(

Kjempeflott tur dette!

Lykke til :idea:

Skrevet

Takk Håvard

Vi setter igjen en bil eller 2 ved Jotunheimen Fjellstue og får nok en langt behageligere retur til Krossbu enn deg.

Foreløpig meget bra værmelding fram mot helgen så dette blir nok bra. Hvis noen i gruppa skulle syntes det er litt drøy tur går det jo fint å sende de avgårde langs *breatindene men resten tar St. Smørstabbtind

Skrevet

Jeg gikk turen 30. mai for fire år siden. Etter Loftet gikk jeg tilbake ned til skaret mellom Veslefjelltinden og Loftet, og tok meg ned til flaten mot Krossbu. Var dyktig sliten da jeg kom ned til en kald øl og middag på Krossbu. Det var en lang tur.

Jeg legger ved et annet bilde av eggen fra Veslefjelltinden. Kan ikke huske at den bydde på noen problemer. Sporene mine viser ruten jeg valgte.

post-248-133474463278_thumb.jpg

post-248-133474463289_thumb.jpg

Skrevet

Hei

Gjennomførte turen lørdag 5.mai i et fantastisk vær. Vi ble bare 2 stk da resten foretrakk skikjøring i sydhellingene på Fannaråken. Undertegnede gikk med randonneutstyr og kompisen med fjellski.

Brukte 2 timer og 45 min fra Krossbu til St. Smørstabbtind. Derfra og videre nøt vi været og utsikten, hadde lang lunsj mellom Storbreatinden og Veslebreatinden. Videre over Hurrbreatinden, Veslefjelltinden og til slutt Loftet.

Det var ganske hardt føre. Brukte stegjern opp til St. Smørstabbtind og kunne med fordel ha hatt disse på på eggen mellom Veslefjelltinden og Loftet, men gadd ikke hente de opp fra bunn av sekken. Gjorde et halvhjertet forsøk på å kjøre på ski nedover eggen fra Veslefjelltinden, med altfor mye stein og is. Nedkjøringen fra Loftet var knallhard helt ned til Velseloftet. Fra Vesleloftet og ned til Langranden var det supert føre før det begynte å bli litt råtten snø i smårennene ned til Jotunheimen fjellstue. Brukte totalt 8 timer og 45 min fra Krossbu og ned til bilen ved fjellstua.

Turen var nok litt for flat til at randonneutstyret (Scarpa Spirit 3, Dynafit, Dynastar Legend 8800) var det optimale utstyrsvalg selv om jeg fikk lekt meg litt ned fra Loftet. Gikk overaskende bra. Fikk et lite gnagsår på helen som meldte seg når vi måtte traske litt i steinura opp mot Loftet.

Legger ved ett par bilder

post-1876-13347446434_thumb.jpg

post-1876-133474464388_thumb.jpg

post-1876-133474464433_thumb.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.