Gå til innhold
  • Bli medlem

Et tips: Sjøkart for padling

Anbefalte innlegg

Jeg har til nå brukt litt ymse kart til padleturene mine. Ofte har jeg tatt utskrift av Mapsource-kart og bakt inn i plast for den planlagte turen, eller så har jeg brukt andre kilder på nettet som er kjent fra før. Selv om jeg har sjøkart for områdene, tar jeg meg ikke råd til å skjære dem til rett størrelse osv.

En bakdel med alle disse er at de ikke er sjøkart og at de derfor har store begrensinger mhp hva de viser der hvor man skal padle. Spesielt hos oss der det er 2-3 meter forskjell på flo og fjære.

Jeg kom over en annen karttjeneste som faktisk har de norske sjøkartene liggende inne, nemlig http://kart.kystverket.no/

Legger ved eksempel på hvordan kartene er..

post-497-133474461829_thumb.jpg

post-497-133474461836_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ligger som dere ser en del kjekke data der. Blant annet kan man legge live meteorolgiske data rett på sjøkartet og strømdata. Det er nok et tidsspørsmål før man også får inn AIS data her. Da begynner det å lukte fugl! Da kan man også se fartøy live på PC-kartet. Kombinert med trådløs og skjerm på fordekket er det bare fantasien som setter grenser. :?:

AIS data (som er Automatisk Identification System) Det ligger alt live på nettet - Her Ålesund:

http://www.navcom.no/aislive/index.aspx?myid=37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.