Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Riingstind, Storebjørn og Høgvaglen er fine topper som kanskje er lettest å bestige ved hjelp av ski mens breene er snødekte.

Ettersom man i utgangspunktet ikke bør bevege seg på snødekt bre uten tau og div annet utstyr og kunnskaper bør man jo absolutt være sikker på hva man gjør før man begir seg inn på disse breene.

Lurer derfor på et par ting:

Har det skjedd ulykker på disse tre stedene ?

Pleier man å ta spesielle hensyn, eller holder det å følge sporene til alle andre ?

Er det fare for å skli ut, og bør man i så fall ha med snøankre, tau e.l. ?

Ville også forsåvidt vært greit å vite hvor tidlig på vinteren det er mulig å komme seg til Krossbu/Leirvassbu/Turtagrø med bil.

mvh Bjørn Revil

Annonse
Skrevet

Hei Bjørn,

Når det gjelder Høgvaglbreen så er det lite sprekker på den, så der ville jeg turt å gå et stykke utover. Til Storebjørn og Riingstind er det antakelig lurt å gå før 17. mai, men forholdene varierer selvsagt fra år til år.

Til Turtagrø kan du faktisk kjøre hele vinteren, forutsatt at du kommer fra Lustersiden. Rv. 55 Sognefjellsveien åpner normalt sent i april, og da når man Turtagrø fra Østlandet, samt Krossbu. Veien over Berdalsbandet åpner ikke før omlag en måned senere.

Når det gjelder veien til Leirvassbu har betjeningen der fortalt meg at den ikke åpner noe særlig før hytta åpner for sommersesongen. Det er for at den skal tørke, men også fordi de ikke ønsker lett tilgjengelighet til hytta når den er stengt.

Så lenge du går skitur i april eller begynnelsen av mai bør det ikke være nødvendig med tau så lenge du leser breen litt og holder deg på god avstand fra sprekkeområdene. Disse ser man stort sett gjennom hele vinteren.

Skrevet

Takker :wink:

Fikk svar på mye av det jeg lurer på. Siden jeg kommer til å ta meg meg et par mennesker uten så mye erfaring ville det også være greit å vite om det finnes noen særlig mulighet for utglidning under normale snøforhold. Er vel særlig Riingstind jeg synes ser litt risikabel ut.

mvh Bjørn Revil

Skrevet

Høgvaglbreene har sprekker, men ikke så veldig store, og av en slik karakter at de dekkes godt til av snøen

Bjørnebreen har jo mange sprekker og til dels riktig store, det samme gjelder Ringsbreene.

I Jotunheimen akkumuleres normalt snøen frem mot mai, og ettervinteren byr ofte på til dels store snøfall. Ofte kan det være relativt snøfattig i tidlige påsker, men likevel relativt brukbart i mai (eks. påsken / mai 2003 hvor påsken bød på veldig lite snø mange steder. Likevel ble det ganske bra utover i mai).

På bakgrunn av dette tør jeg påstå at mai måned kan være like trygg eller tryggere en tidligere vintermånder for ferdsel på bre.

Det man må være obs på er snøkonsistensen. Utover våren vil sola i løpet av fine dager myke opp snøen. Det som om morgenen var bombesikre snøbroer kan bli utrygt på ettermiddagen.

Er snøen vassen og blaut bør man være ekstra oppmerksom på gjennomslag. Er snøen hardfrossen kan man gjøre nær sagt hva man vil.

Kombinasjonen hard skaresnø, fordeling av vekt over hele skien og litt bruk av hodet gjør slike vårskiturer til en forholdsvis trygg affære.

Tørr lett nysnø, gjerne vispet litt rundt av vinden, kan være skummelt, sprekker kan føyke igjen og være vanskelige å få øye på, spesielt i flatt lys.

I mai er dette sjeldnere.

Møt breene med respekt og fornuft, ikke frykt - det ligger mange flotte opplevelser og venter. Under gode forhold går man mange breruter i Jotunheimen uten tau på ski.

Skrevet

Ingen tvil om at store Ringstind ser mest risikabel ut av de populære toppene som skibestiges. Den er nok mest risikabel også :? . Ihvertfall hvis forholdene er dårlige med lite og/eller hard snø.

Normalruta inn Ringsdalen har et bratt parti før man kommer opp på breen nord for midtre Ringstind. Kan nok være ekkelt der hvis det er hardt. Vi hadde heldigvis bløt snø opp der, og det er det nok ofte så sent som i mai. Like oppunder og rett nord for midtre Ringstind passerer man et litt brattere område på breen. Det ligger litt mer i skyggen, og der hadde vi steinhard snø :wink: . Vi likte oss ikke der, da følelsen av å skli ut var overhengende. Heldigvis var det gått opp litt spor oppover; uten de hadde vi ikke gått der (vi hadde ikke stålkanter på skia :!: ). Tilbake gikk vi helt oppunder midtre Ringstind; der var det noe flatere. Siste langbakken opp til store Ringstind var lettere, og her hadde sola tint opp litt. Ikke er det så veldig bratt der heller, bortsett fra de siste hundre høydemetrene, hvor de fleste setter fra seg skiene.

Jeg har ikke hørt om noen ulykker på de toppene du nevner på vårskiturer, til tross for at det er veldig mange som går der. Nå tror jeg ikke vi hadde normale snøforhold til store Ringstind; det var veldig lite snø generelt og vi var tidlig ute. Under "normale" forhold og med stålkanter på skia :!: er toppen fin å bestige uten særlig mulighet for utglidning. Det er nok lurt å kontakte Turtagrø når det nærmer seg tid for tur, i tilfelle forholdene skulle være spesielle :) .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.