Gå til innhold
  • Bli medlem

Det mest benyttede fjellnavnet


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

En kjenning fortalte meg en gang at "alle kommuner har et Middagsfjell", men det stemmer ikke helt finner jeg ut. Derimot er det svært mange fjell som har noe med "middag" i navnet, noe som tyder på at folk før var veldig sultne... :?

Jeg tok et søk på Middagstind, og det er faktisk bare 44 stk av disse i Norge. Derimot Middagsfjell finner jeg ut at det er 138 stykker av. Vi har 8 stk rundt oss der på Sør-Helgeland.

Et navn som "Stortinden" gir 65 treff, mens Storfjellet gir 157 treff. Storefjellet gir 39 treff.

Er det noen andre kandidater som slår navnet Storfjellet, som kandidat som Norges mest benyttede fjellnavn?

PS: Jeg benytter http://demo.geodata.no/gdwk44/ til å søke med. Er det andre og bedre databaser/grunnlag så kom med det.

Foreløpig rangering av de 5 høyeste:

1 Varden 270 stk

2 Blåfjellet 196 stk

3 Storfjellet 157 stk

4 Middagsfjellet 138 stk

5 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det mest benytta her i området er uten tvil Blåfjellet.

Fekk 196 treff, og det såg ut som det var brukt over heile landet.

Ved å søke på Blåfjell, vart det 344 treff, men då er det alle namn

med Blåfjell i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest benytta her i området er uten tvil Blåfjellet.

Fekk 196 treff,

Du har helt rett. Jeg søkte også på det i stad, men fanget ikke opp at det faktisk hadde så mange treff. Storstein er ikke så mye benyttet som eget fjellnavn. Kanskje 15-20 stk.., men i kombinasjon med andre navn er det ganske mange - 196, men det inkluderer mye annet enn fjell.

Blåfjellet er svært mye benyttet ja, og en klar ener til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grå er mye brukt, men treff på 500 betyr at det er mer enn 500 treff.

Om man tar deler av fjellnavn blir det uhorvelig store treff, så bare eksakte treff er av interesse tror jeg. Søk på Gråfjell gir bare 88 treff, og inkl mange andre endelser så det kommer langt ned på listen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.