Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold på breene i Vest-Jotunheimen i mai.


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg planlegger en skitur til flere topper i Vest-Jotunheimen rundt 20.mai. Tenker på toppene Store Ringstind, Storebjørn m.fl.

Er breene normalt trygge på denne tiden, eller bør jeg satse på å legge turen en uke eller to tidligere?

Er det andre topper med flotte nedrenn som burde være med i en 4 dagers maitur i området?

Takknemlig for tanker og innspill.

Ivar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Ivar,

Det er store variasjoner fra år til år. Jo mer snø som faller i løpet av vinteren jo tryggere er det selvfølgelig. Likeledes: Jo lenger man drøyer det på våren jo større blir risikoen. Hvis du skal gå på bratte breer vil jeg anbefale å legge turen litt tidligere enn 20. mai, så kan du heller gå skitur utenfor bre frem til juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, snøforholdene varierer jo fra år til år. Lønner seg kanskje å sjekke med Krossbu og Turtagrø når tiden for tur nærmer seg, om hvordan forholdene er på breene. Etter hva jeg har erfart, er jo 17.-maihelgen en veldig populær utfartshelg når det gjelder skiturer i vest-Jotunheimen. Uten at forholdene på breene nødvendigvis er trygge for det :wink: . Jeg har inntrykk av at det er relativt trygt å ferdes på breene rundt 20.mai i normalårene.

Vi var på store Ringstind 14.mai i 2000, og da var det lite snø på Sognefjellet. Innover i Ringsdalen begynte det da å bli store barflekker, men opp til store Ringstind var det nærmest kø av skiløpere. Ingen gikk i tau da; forholdene på breene var veldig bra.

Gravdalstind og de søre Smørstabbtindan var jeg på 1.juni et år, og da var skiforholdene supre på breene :) . Det året var det forøvrig mye snø på Sognefjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for god hjelp. Ser snøforholdene an til det nærmer seg, og ved evt. usikre forhold legges turen heller mot topper som Nordre Dyrhaugstind, Nordre Skagastølstind, Galdhøpiggen og Glittertind (Spiterstulen har vel åpnet igjen 20.mai etter vårløsningspausen?), kanskje Fannaråken?

Er det flere topper med heftige nedrenn uten bre som er verdt et besøk etter midten av mai? Tenker i utgangspunktet å gå dagsturer fra vest (Sognefjellsveien) da vi kommer til å kjøre fra Bergen torsdag morgen 20.mai og returnere søndag 23.mai.

Tar gjerne imot forslag til alternative toppturer :P

Ivar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere topper som kan by på fine nedrenn, er bl.a. Loftet (2170 moh). Kjører du litt ned på østsiden av Sognefjellet til Jotunheimen Fjellstue, er Loftet en fin topp uten skumle bresprekker. Den har jeg selv kun besteget til fots i midten av juni, men bakken opp fra Jotunheimen Fjellstue virket flott for de som liker litt tøffe nedkjøringer :P . Der går det oppover hele tiden med varierende bratthet til å begynne med, og en lang seig bre/snøfonn opp mot toppen. Man ser tydelig bakken fra Sognefjellsveien rett nord for Loftet.

Kjører du enda lenger mot Lom til du er nede i Bøverdalen under Lomseggi/Storivilen på 2068 moh, vil denne toppen by på en lang bakke. Du starter på rundt 500 ved gården Åmillom, så høydemetrene er det nok av. Der kan det imidlertid være noe lite snø nederst så sent på sesongen. Ofte er det bart i bunnen av dalen på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.