Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett ukestur, men hvor?


Sidsel

Anbefalte innlegg

Goddag! Har et par nederlandske venner, jenter på 20 år, som skal til Norge i sommer og gjerne vil oppleve norsk natur over en ukes tid. Da jeg aldri har gått noe særlig på tur utenfor Nordland, skulle jeg gjerne hatt noen forslag til rute?

Begge er fullstendig nybegynnere når det gjelder turgåing. De ser for seg å gå i en 3-4 timer hver dag og tilbringe ca en uke på turen til sammen.

Helst skulle de hatt enten en oppmerket rute eller et oversiktlig område uten de store toppene: klatring blir fort slitsomt for folk som er vant til pannekaketakter. De er studenter, så en guidet tur blir for dyrt. De har med seg telt, men hytte på veien hadde vært positivt.

Hvis noen har noen forslag, kom med dem, uansett hvor i landet det skulle være. Takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei !

Jeg kjenner ikke det området som Vandrefalk anbefaler. Kan hende er det et utmerket område. Men i alle tilfelle vil jeg anbefale å gå inn på turplanleggeren på www.turistforeningen.no. Der er alle rutene godt beskrevet. Et meget lettgått og populært område er Hardangervidda. Lett adkomst med tog eller buss.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goddag! Har et par nederlandske venner, jenter på 20 år, som skal til Norge i sommer og gjerne vil oppleve norsk natur over en ukes tid. Da jeg aldri har gått noe særlig på tur utenfor Nordland, skulle jeg gjerne hatt noen forslag til rute?

Begge er fullstendig nybegynnere når det gjelder turgåing. De ser for seg å gå i en 3-4 timer hver dag og tilbringe ca en uke på turen til sammen.

Helst skulle de hatt enten en oppmerket rute eller et oversiktlig område uten de store toppene: klatring blir fort slitsomt for folk som er vant til pannekaketakter. De er studenter, så en guidet tur blir for dyrt. De har med seg telt, men hytte på veien hadde vært positivt.

Hvis noen har noen forslag, kom med dem, uansett hvor i landet det skulle være. Takk! :)

Siden du nevner Nederland, så kan det passe trafikkmessig å ta en rundtur i Frafjordheiene. Her er avstanden mellom noen av hyttene på 3-4 timer og du kan legge inn en 6 timers tur om du ønsker.

I tillegg kan turen legges om Kjerrag og Kjerragbolten.

Jeg treffer en hel del utlendinger i dette området, både fra Nederland og fra andre flate områder.

En god del av disse tar med telt og tung pakning. De kjenner ikke til systemet med selvbetjenete/ubetjente hytter.

Min erfaring med "nybegynnere" (og mange andre): Det det gjelder å ha så lett sekk som mulig for å få en fin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sidsel,

Har dere bil i ferien eller ikke?

Hvis dere har bil er det jo masse fine korte dagsturer fra forskjellige utgangspunkter. En uke er riktignok ikke mye, så det blir vel enten en ikke alt for stor runde utfra startstedet eller et konsentrert opphold i ett område.

Hvis de selv kommer med bil / båt / tog er det vel til Larvik, Kristansand eller Oslo. Derfra blir det uansett fort mye reising hvis man vil lenger nord enn Jotunheimen.

Du kan jo sjekke hva de egentlig tenker seg? Er det fjellene de vil se eller fjordene eller fosser eller skogene eller ... kanskje en mix av alt sammen? Kanskje de ikke aner hva som fins? Da kan du jo fortelle hvilke valg dere har.

Jeg vet sikkert at du kan lage en fin rundtur f.eks. i Syd-vest Norge ut fra Kristiansand der du får med deg nesten alt av dette. Men som jeg sa: det er veldig viktig å vite om dere har egen bil. Det tar fort masse tid hvis man må benytte buss / tog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.