Gå til innhold
  • Bli medlem

Honnstadknykjen og Hjelmen


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som vet hvordan snøforholdene ute i Surnadal pleier å være nå for tiden..og utover mot begynnelsen av mai?

Er toppene jeg nevner fortsatt skitopper, eller kan de nås på fottur/trugetur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

Har ikke vært hjemme på en ukes tid så usikker på hvor mye snø som har forsvunnet. Problemet er vel hvor langt opp man må før man kan spenne på seg skia, regner med snøen minker fort i finværet som har vært de siste par dagene. Skal se om jeg får tak i noen mer håndfaste bevis etterhvert :)

http://webcam.svorka.net/

Her er noen webcams fra Surnadal, men ser ikke ut for at det som viser knykjen har vært oppdatert på ett par dager..

Update: Begynner visst å bli heller dårlig med snø ja, måtte visst opp til Ranessætra (hvor det nå er) for å finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny bruker? Velkommen til Fjellforum! :D

Ser ut til at det beste vil være å gå til fots et stykke, men ha med truger på sekken. Hvilket av disse kameraene peker mest i retning Honstadknykjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Hei!

Er det noen som vet hvordan snøforholdene ute i Surnadal pleier å være nå for tiden..og utover mot begynnelsen av mai?

Er toppene jeg nevner fortsatt skitopper, eller kan de nås på fottur/trugetur?

Ha du tenkt de på Knykjen no??

For lite snø framafra no:

http://webcam.svorka.net/duvasen/ovre_surnadal.jpg

Live kamera i dag.

Framafra e de jo (bom)vei oppi Skeisnebba hyttefelt, skal vel være mulig å på ski derfra - men du er fremdeles nedpå 300 moh.

Min anbefaling er å kjøre oppi Vindøldalen! Alltid fint oppbrøyta, kanskje litt vårløsingsklesse vei no.

Kjør helt inntil bommen og parker der, ta vestover over trebrua over Vindøla, kryss opp og på nordsida av Kufjellet (rett sør for Slettfjellet), renn borttil Berau, gå på nordsida av den og så rett opp på Knyken (Rognholtet - Bergemmen står det på kartet)!

En fin skitur jeg tok i slutten av april i fjor (jeg kom riktignok kun til Berau, men det skyldes min treghet som vi har snakka om før...)

God tur!

Update:

Ranessetra ligger på ca 500 moh ved den rødmerka turstien til Knykjen, rett under det evig berømte Svarraberget.

Opp hit er det et par km klesse vårbløt myr, stigningene starter for alvor _oppom_ her, og er det ikke snø før setra, så blir det Vindøldalen ska du ha skitur ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fortstå annet enn at du fint kan gå på Knyken på ski fra veien opp mot Skeisnebba. At det ikke er snø før du kommer opp til Ranessetra tviler jeg på. Vel kan det være litt råttent i starten men jeg vil ikke tro at det byr på store problemer. Ellers er vel turen til Knyken fra veien inn i Vindøldalen vel så fin, og sikkert minst like snøsikker. Ser at Fjellfinn anbefaler deg å kjøre helt inn i dalen, en like fin rute starter et lite stykke etter at du har passert bommen på Røv (ca 1,5 - 2 km etter bompasseringen). Se etter en venstresving med en liten avkjørsel, på Turkart Trollheimen 1:75000 ser du denne svingen før rettstrekket mot Rabban, ruta går litt sør for Mausetsetra.

Selv har jeg hatt to fine turer i Trollheimen i helga, lørdag kjørte vil til Resvatnet og gikk på Raudfjellet. I dag gikk vi opp på Kvennbøtæla, først innover Tæla og opp på Litlfjellet, før vi gikk opp på Storfjellet på tur hjem igjen. Hadde vi vært litt tidligere ute + tatt med litt mer mat, hadde vi gått videre innover til et flott turmål i dette området; Raudmelen. Her har du virkelig følelsen av å være utenfor allfarveg.

mvh

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der var forumets Trollheim-ekspertise aktivert... :D

Takk for tips om Honstadknykjen, folkens!

Tanken var i grunnen å ta det som en litt vårlig trugetur med trasking til fots de første 2-3-400 høydemeterne og utgangspunkt nede ved RV65. Men det er kanskje litt i tidligste laget enda altså. Bilen har fått sommerdekk nå, så den kommer seg i alle fall ikke så langt til fjells.

En annen topp jeg fremdeles har til gode er jo Svarthetta...der skulle det vel være godt skiføre noen uker til? Hvor er det naturlig å starte fra så sent på vinteren om man skal til topps på Svarthetta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Og der var forumets Trollheim-ekspertise aktivert... :wink:

:lol:

I)

>> litt vårlig trugetur med trasking til fots de første 2-3-400 høydemeterne og utgangspunkt nede ved RV65.

Haldis kan jo utfylle meg her -- men du kjører til Skei, og såvidt forbi avtaket til Seterlia og Parker ved RV65 ved TRAFOSTASJONEN!!

Så går du grusveien oppover mot Skeisnebb hyttefelt, oppom 2. svingen, du er ennå i skogen (altså før du kommer oppå myrene),

finner du ei klopp og DER går den gamle gode setersti/ rødmerka sti til Knykjen ( altså kutta i to av denne nyveien) Vanskelig å parkere just her.

Følg så denne stien som går via Galtmette, Ranessetra, Svårraberge og til topps! På denne måten får du opplevd Surndal i all sin vårprakt opptil skiføret !

Jeg skulle selvfølgelig gitt deg et kart her og nå, men jeg sliter litt med å få mapsource til å virke på mac... Kan imidlertid sende deg en gps rute som jeg har fra tida før nyveien med hele denne stien på fra trafoen og opp.

II)

>>En annen topp jeg fremdeles har til gode er jo Svarthetta...der skulle det vel være godt skiføre noen uker til? Hvor er det naturlig å starte fra så sent på vinteren om man skal til topps på Svarthetta?

Å ja :roll:

Tja -- det er vel mulig at veien attover til Minilla og sommerparkeringa er oppbrøyta. Men grunneierne like ikke at vi bruker veien nå - så jeg anbefaler Sørøyåsen parkering (oppkjøring like før Nerskogen skole) -- på kartet en blå P oppom Haga og så rød løype bakover, her er preppa løypa langt oppi Skrikdalen med scooter, så det er nok godt skiføre lenge ennå!

http://www.krovoll.net/Svarthetta/Oversiktskart/slides/Svarthettakart.htm

På kartet ser du ei blå løype innover Minillglupen, den er jo mest stas da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken var i grunnen å ta det som en litt vårlig trugetur med trasking til fots de første 2-3-400 høydemeterne og utgangspunkt nede ved RV65.

Altså ikke skitur...... For å unngå blautmyrene opp mot Ranes-setra kan du ta en alternativ rute; når du kommer nordfra, ta av ved Ranes kirke, kjør forbi denne etter grusveg et par hundre meter og ta av veien som går til venstre opp mot en lunningsplass. Der går det sti opp gjennom et plantefelt, så opp ei bjørkeli (hele tiden på høyre side av Ranesbekken) og opp på Salen. Ta stien til venstre herfra (ved trimpostkassen) den fører deg til den nydelig restaurerte Ranessetra. Herfra er det bare 100-200 meter bort til merkinga opp mot Knyken. Stien opp på Salen er bratt, så her vil jeg tro at snøen snart er borte.

Når det gjelder Hjelmen, vil jeg tro at stien opp dit snart er farbar som fottur. Ruta jeg anbefaler er ganske bratt, så jeg tror ikke den egner seg så godt som trugetur.... Fra Surnadal, kjør mot Halsa, når du kommer til Settemsdal (rett før krysset mot Bøfjorden) tar det av en grusveg til høyre som går over dyrkamark, gjennom ei grind og opp i skogen. Ved enden av vegen er det plass til å parkere, og derfra går det fin sti til Hjelmen, fantastisk fin utsiktstopp hvor vi flere ganger har vært på kveldstur på årets lengste dag for å se sola gå ned i havet. Herfa ser du vindmøllene på Smøla og når du snur deg har du flott utsikt til Trollheimen.

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god og utfyllende informasjom, begge to!

Skal prøve å få til minst én langtur før sommeren.

Angående vindmøllene, så tror jeg faktisk jeg klarte å se dem helt fra toppen av Snota da jeg var der i høst. Kan ikke skjønne hva annet det kan ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Angående vindmøllene, så tror jeg faktisk jeg klarte å se dem helt fra toppen av Snota da jeg var der i høst. Kan ikke skjønne hva annet det kan ha vært.

haldis:

Hvis du har valget mellem Saksa og Hjelmen som det beste utsiktspunkt ved Bøfjorden -- hvilken velger du ?

El Gringo.

Om ikke hr. studenten har vært på noen av de to vil nå jeg anbefale Saksa først. Til begge toppene er det gode rødmerkete stier som starter "ved fjorden" --

hva med en vårtur med MØRELINJEN?

Du starter på Trondheim S med denne bussen og blir med uti Halsa og stiger av i Settemsdalen.

Til høyre, ut fjorden 2-3 km langs veien (det går bare en vei utover), går du til gården Dragset og her starter den rødmerkerte stien til Saksa.

Om aftenen så kan jo hr. Studenten slå opp sitt telt oppi marka ovom gården et sted, du kan jo ta en prat med bonden først så blir du sikkert overøst med tips om Saksa og teltplasser :oops:

Neste dag tar du tilbake til veien igjen og går til venstre, den andre veien til venstre, i dalbotn, på sørsida av dalen, langs den dårligste veien og inn dalen, en liten km langs veien Haldis skriver om, så starter den rødmerket stien til Hjelmen.

God tur!

(Uff tyttji at de derre karta ikke kan lages på macc...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Har ikke testa det enno, har oxo en Garmin 60CSx som visstnok ikke kobler mot Mac med USB. :oops:

Jo, jo, problemet er langt mindre med 60 csx --fordi DEN går kan maccen lese via USB kabel!

Jeg HAR trakloggen på maccen nå, som en haug kryptiske filer.

Det mystiske er nå hvordan jeg kan få tegnet disse over på noen brukbare kart, dvs det Mapsource gjør på windows xp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saksa er altså en enda bedre utsiktstopp enn Hjelmen?

Jaja, Svarthetta, Hjelmen, Saksa, Honstadknykjen...nå har jeg litt å velge mellom fremover. :lol:

Årets første telttur hadde jo slett ikke vært dumt...da sparer man litt kjøring, dessuten er det jo trivelig å telte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

haldis:

Hvis du har valget mellem Saksa og Hjelmen som det beste utsiktspunkt ved Bøfjorden -- hvilken velger du ?

Begge to er fine utsiktspunkt, fra Saksa ser du mer av fjordlandskapet - likevel er Hjelmen en favorittopp:)

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.