Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold av lærsko med gore tex?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte meg alfa skarvet gtx fjellskisko nå før påske.Det finnes så mange råd for vedlikehold av gore tex lærsko.Her er noen jeg har fått.

1.Behandles som vanlige lærsko med fett og skokrem.(Men hva er da gtx til for innenfor et mettet og tett lær?)

2. Kun gtx-spray(Burde jo gi et sprøtt,tørt og sliteutsatt lær?)

3.En erfaren skomaker i oslo:"Bruk kun Bjørnekrem(en fet utgave av skokrem).(Tetter ikke dette også læret såpass at gtx ikke funker.?)

Er det noen der ute som har en god fasit på dette emnet?

Selv begynner jeg å tvile på gtx i lærsko ,skjønner liksom ikke logikken i det.Ser kanskje ut som jeg er veldig "grønn" innenfor friluftsliv men sånn er det ikke. Det er bare det at jeg ikke forstår dette med gore tex i læsko(og gtx generelt). Må nok bare innrømme at jeg har hatt stor tiltro til gtx uten å være kritisk nok.

Når det gjelder klær så har jeg også en Norrøna Finnskogen gtx bukse. Mine erfaringer med denne etter to års hyppig bruk:

- Kun på kaldere høstdager, ellers er den for varm og jeg begynner og svette.Ironisk nok liker jeg denne "jaktbuksa" til vinterbruk.

-Paclite-jakke:Mye "kondens" innvendig ved aktivitet, ubrukelig vinterstid.Glimrende jakke til og fra skolen i dålig vær.

Noen andre som har samme eller annen erfaring til gtx?

Annonse
Skrevet

Det eg har lært (og dette har eg hørt fra utallige kilder) er at at men skal gjøre som du skrev i punkt 1..

1. Rens skoene for skit.

2. Smør godt på med fett (selv bruker eg camp dry som kiwi produserer).

3. La det trekke godt inn i læret.

4. Tørk vekk det overflødige fettet.

5. Spray over med impregnerig til lær.

Etter det har skjønt så blir gore tex ødelagt uansett nå man svetter. Noe med saltet i svetten som tetter porene til gore texen...

Det viktigeste er at skoen er vanntett og at læret er smidig..

Men det er min mening....ikke nødvendigvis den rette.....

Skrevet

Jeg har også lurt på akkurat det samme, og har kommet fram til at lærstøvler oftest er tette nok uten Gore-Tex. Dessuten punkteres membranen før eller siden, fordi det er så mye bevegelser og store krefter i en støvel. Men om jeg finner en god støvel med Gore-Tex kan jeg like gjerne kjøpe den som en uten, hvis prisen er lik.

Jeg fikk meg nettopp et par Alfastøvler, og på et skriv med vedlikeholdstips fra Alfa står det omtrent samme behandling som Yrvinn beskriver bortsett fra at Alfa foreslår å pusse støvlene med skokrem i stedet for å spraye på impregnering (pkt. 5). Fettet er som regel impregnering i seg selv. Alfa foreslår følgende impregnering: Kiwi Camp Dry Performance Fabric Protector, Kiwi Aquastop samt Colonil, Boston eller Grangers merket med Gore-Tex.

Skrevet

Til "yrvinn" : Er det så at du bruker kun kiwi camp dry istedet for fett, eller skulle den linja heller stå etter punkt fem?

Skrevet
Til "yrvinn" : Er det så at du bruker kun kiwi camp dry istedet for fett, eller skulle den linja heller stå etter punkt fem?

Bruker kun kiwi camp dry istedet for fett.....

I tillegg så anbefaler de at man varmer opp læret med en hårføner før man smører det inn, da trekker fettet lenger inn i læret...

Selv har eg aldri prøvd dette da eg ikke har noen hårføner.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.